Histoforum      Lesmateriaal      Toetsmateriaal      Vakinformatie      Magazine    

SixPack

De SixPack is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie in veel gevallen afkomstig zal zijn van internet. Maar ook andere bronnen, zoals boeken, krantenartikelen en interviews komen in aanmerking. De SixPack is enerzijds gebaseerd op de webquest zoals die in 1995 werd ontwikkeld door de Amerikaan Bernie Dodge en anderzijds op het informatievaardigheden concept van de Big6.

Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org      

Het presenteren van de resultaten

Leerlingen kunnen de resultaten van hun onderzoek op verschillende manieren presenteren. Het is aan de docent om te bepalen of dit op een voorgeschreven wijze moet gebeuren of dat de leerlingen zelf een (voor de doelgroep) geschikte manier van presenteren mogen/moeten bedenken.

Enkele opties

Een verslag
Een veel gebruikte manier om de resultaten van een onderzoek te presenteren is het schriftelijk verslag. Om leerlingen hierin vorderingen te laten maken is het goed om hieraan in opeenvolgende leerjaren steeds hogere eisen te stellen, bijvoorbeeld voor wat betreft de indeling. Zo kun je in de lagere leerjaren genoegen nemen met een zeer beknopt verslag, terwijl je in de hogere leerjaren van leerlingen eist dat zij een volledig verslag schrijven, inclusief inhoudsopgave, inleiding, samenvatting (of conclusie), paragraafindeling en literatuur vermelding.

Daarnaast kun je niet vroeg genoeg beginnen met het stellen van eisen aan citeren, parafraseren, plagiaat, noten en bronvermelding. Het helpt docenten zowel als leerlingen als hierover op school vakoverstijgende afspraken worden gemaakt. Bijvoorbeeld: elke tekst langer dan vijf zinnen, die integraal van iemand anders wordt overgenomen wordt zonder bronvermelding aangemerkt als plagiaat. Leerlingen weten dan precies waar ze aan toe zijn. Daarnaast is het zinvol als alle docenten zich conformeren aan één, uniforme, manier van bronvermelding. Op Histoforum Didactiek staat een beschrijving van de veel gebruikte APA-norm.

Een powerpoint presentatie
Steeds meer gebruiken leerlingen bij een mondelinge presentatie powerpoint. Vaak zijn ze er voor hun presentatie zozeer van afhankelijk dat ze de helft van de tijd met de rug naar het publiek staan. Ook de kwaliteit van de powerpoint-presentaties laat vaak zeer te wensen over. Niet voor niets zijn daarvoor begrippen bedacht als powerpointless en powerpoint poisoning. Op Histoforum Didactiek staan aanwijzingen voor een goed gebruik van powerpoint. In een opdracht kun je hier bijvoorbeeld naar verwijzen. 

Een website
Als leerlingen een website maken waarin zij de resultaten van hun onderzoek presenteren is het goed hen erop te wijzen dat aan een website andere eisen worden gesteld dan aan een schriftelijk verslag.
Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden dan het traditionele verslag of een powerpoint presentatie om de resultaten van een onderzoek te presenteren. In het onderdeel opdracht werden er verschillende genoemd. Meer mogelijkheden vind je op deze website.

Opbouw van een presentatie
Het is niet eenvoudig een goed opgebouwde presentatie te maken. Als de presentatie in een opdracht een speerpunt is, kun je ervoor kiezen om hieraan in de klas speciale aandacht te besteden of in de opdracht duidelijke eisen te vermelden die aan de presentatie worden gesteld.
Op Histoforum Didactiek staan tips voor een goede presentatie en een rubric voor het beoordelen van een presentatie. Deze rubric kan ook als zelevaluatie instrument door leerlingen worden gebruikt.

Beoordelen van een presentatie
Op deze pagina vind je een rubric voor het beoordelen van een presentatie.

Evaluatie en reflectie
Om te bereiken dat leerlingen leren op methodische wijze onderzoek te doen en dit gaan internaliseren is het zinvol leerlingen te vragen elke onderzoeksstap (kort) te evalueren. Daarvoor kan in de opdracht een deelopdracht/aanwijzing worden opgenomen. Ook is het belangrijk deze evaluatie mee te laten tellen in de beoordeling.

Mogelijke evaluatievragen op het eind van deze stap.

Complexiteitsscan
Om de moeilijkheidsgraad van dit onderdeel van de SixPack in beeld te brengen kun je gebruik maken van de complexiteitsscan. Nadat je de scan voor elk onderdeel hebt ingevuld, krijg je op het werkblad RES een overzicht van de moeilijke onderdelen van de opdracht.

Blijkt de opdracht  als geheel te moeilijk voor de doelgroep, dan kun je onderdelen ervan vereenvoudigen.

 

 De SixPack

 Onderdelen van de SixPack

Copyright:  Albert van der Kaap, 2010