home inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


Sparta en Athene

Opdracht 1

Opdracht 2

Opdracht 3

Opdracht 4

Opdracht 5

Opdracht 6

Opdracht 7

 
 

De werkwijze

stap 1

In groepjes van vier maak je eerst opdracht 1. Deze opdracht is een inleiding op het onderwerp en gaat over Griekenland in de vijfde eeuw voor Christus.

stap 2

In groepjes van vier maak je eerst opdracht 2. Deze opdracht is een inleiding op het onderwerp en gaat over Griekenland in de vijfde eeuw voor Christus.

stap 3

Als deze opdrachten af zijn gaat ieder groepslid zich verdiepen in een jongen of meisje uit het oude Sparta of een jongen of meisje uit het oude Athene. Deze personen zijn

  • Sparcus een Spartaanse jongen 
  • Polonia een Spartaans meisje
  • Poliphus een Atheense jongen 
  • Carintha een Atheens meisje 

Als de verdeling over jongens en meisjes niet precies uit komt neemt een jongen de rol van een meisje of omgekeerd. Verdeel de rollen en maak vervolgens de opdracht die bij je rol hoort.

stap 4

De leerlingen die het leven van Sparcus en Polonia hebben bestudeerd gaan nu hun leven met elkaar vergelijken.

De leerlingen die het leven van Poliphus en Carintha  hebben bestudeerd gaan nu hun leven met elkaar vergelijken.

stap 5

De leerlingen die het leven van de Spartaanse jongen Sparcus en de Atheense jongen Poliphus hebben bestudeerd gaan nu hun levens vergelijken.

De leerlingen die het leven van het Spartaanse meisje Polonia en het Atheense meisje Carintha hebben bestudeerd gaan nu hun levens vergelijken.

stap 6

Maak de Engelse gatentekst die gaat over de persoon die jij hebt bestudeerd

stap 7

Maak de diagnostische meerkeuzetoets.