inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


Beeldenstorm

 
De docentenhandleiding
 

Inleiding

Op Histoforum staan diverse opdrachten over historisch belang. Telkens onderzoeken leerlingen of een bepaalde gebeurtenis, persoon of ontwikkeling van historische betekenis is.

Het antwoord op die vraag kan zeer verschillend zijn en is afhankelijk van de gekozen criteria.

In alle opdrachten kunnen leerlingen er een gegeven set criteria gebruiken om de vraag te beantwoorden. Zij kunnen ook zelf criteria kiezen. Uiteraard is ook een combinatie van gegeven en zelf gekozen criteria mogelijk.

Het is goed van te voren te bedenken welke (context) voorkennis leerlingen nodig hebben om een opdracht als deze te kunnen maken.

De Beeldenstorm

Na een aantal inleidende opdrachten moeten de leerlingen uiteindelijk een beredeneerd antwoord geven op de vraag of de Beeldenstrom terecht een plaats heeft gekregen in de canon van Nederland. Voor deze opdrach kunnen leerling gebruik maken van een een lijst met criteria en een word bestand met de criteria.

Andere mogelijkheden