home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


Ict en geschiedenis
 

 

 

 

 

Uitgangspunten van het constructivisme  

  • Actief en ontdekkend bezig zijn. De leerling moet zelf kennis construeren en niet uitsluitend door anderen geconstrueerde kennis opnemen. Waarom belangrijk:
    • Begrippen, regels, principes en oplossingsmethoden die door de leerling zelf zijn bedacht worden beter onthouden.
    • De kennis sluit beter aan bij de eigen kennisstructuur en de mogelijkheid tot toepassing in andere situaties, de transferwaarde, is groter. 
    • De extrinsieke motivatie zal overgaan in intrinsiek
  • Leren is een zelfsturend proces waarin de leerling zelf stuurt en controleert  
  • Leren is een sociaal proces – leren is interactief  
  • Leren vindt bij voorkeur plaats in autenthieke situaties. Door gebruik te maken van realistische contexten is transfer van kennis eenvoudiger te bereiken  
  • Begrijpen is geen definitief gegeven. Er vindt op grond van ontwikkeling en reflectie een voortdurende verfijning plaats.

Aan welke eisen moeten goede opdrachten voldoen:

  • Voorzie de student van kennis over het kennis-constructieproces. Voorzie de student van ervaringen in en waardering voor het innemen van verschillende standpunten t.a.v. het probleem. 
  • Bed het leren in realistische en relevante contexten, ontwerpers moeten de authentieke context van de leertaak behouden.
  • Geef de student eigenschap over en een stem in zijn leerproces. Bed het leren in sociale ervaringen.
  • Gebruik verschillende wijzen van representatie.   
  • Moedig zelfreflexie aan ten aanzien van het eigenkennis-constructieproces
 
 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap