home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


Ict en geschiedenis
 

 

 

 

 

Marzano's dimensies van denken

Dimensie Een       Metacognitie

Bewustzijn van en controle over het denken, inclusief attitudes ten opzichte van het denken. (Zie over metacognitie hoofdstuk vier van: Boekaerts en Simons, leren en instructie (1993) 

Dimensie Twee     Kritisch en creatief denken

  • Kritisch denken
    • Houding (bijvoorbeeld: zoeken van argumenten, nastreven van nauwkeurigheid, open geest hebben)
    • Analyseren van bewijsmateriaal en redeneringen
  • Creatief denken
    • Het formuleren van nieuwe combinatie van ideëen om in een behoefte te voorzien
    • Het hanteren van ontdekkingsstrategiëen

Dimensie Drie    Denkprocessen

  • Formuleren van concepten en principes
  • Begrijpen
  • Problemen oplossen
  • Besluitvorming
  • Onderzoek

Dimensie Vier    Basis Denkvaardigheden

Voorbeelden: analyseren, classificeren, vergelijken, samenvatten, vragen formuleren, fouten kunnen aanwijzen,evalueren

Dimensie Vijf    Denken verbinden met inhoudelijke kennis

Het toepassen van de vier hiervoor genoemde dimensies in specifieke situaties en leerplannen

Sites over Marzano

 

 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap