home inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


Michiel Adriaenszoon de Ruyter
 

Bron 1
Bron 2
Bron 3
Bron 4
Bron 5
Bron 6
Bron 7
Bron 8
Bron 9
werkwijze


Het is niet eenvoudig te bepalen of een historische gebeurtenis of een historische persoon, historisch gezien, belangrijk is.

Niet iedereen zal daar dezelfde mening over hebben. Waar moet je bijvoorbeeld opletten? Welke criteria (toetsstenen) moet je gebruiken?

Hieronder staat een aantal criteria (toetsstenen) die je kunt gebruiken. Misschien wil jij wel andere criteria gebruiken. Dat mag, maar dan moet je wel aangeven welke criteria je hebt gebruikt.

Stap 1 

Lees wat er in de bronnen staat over hoe men in verschillende dacht over De Ruyter of hoe men omging met de herinnering aan hem.

Stap 2

Geef voor elk criterium aan in hoeverre dit volgens jou van toepassing is de persson Michel de Ruter.

Stap 3

Geef tenslotte kort aan, uiteraard met argumenten, waarom jij vindt dat Michiel Adriaenszoon de Ruyter wel of niet een belangrijke historische persoon is. 

Criteria

Personen

Een deel van de criteria waaraan de historische betekenis van gebeurtenissen en ontwikkelingen kan worden afgemeten is ook, zij het oog in enigszins gewijzigede vorm, bruikbaar voor de beoordeling van de betekenis van personen.

1.  Tijd

  • hoe belangrijk vinden tijdgenoten (het werk van) de persoon
  • hoe belangrijk vindt men  (het werk van) de persoon in de loop van de tijd
  • hoe belangrijk is (het werk van) de persoon voor het heden
  • hoe belangrijk is (het werk van) de persoon voor de toekomst

2.  Kwantiteit

  • hoe lang heeft (het werk van) de persoon effect gehad op de samenleving

3.  Kwaliteit

  • wat was de impact van (het werk van) de persoon op korte en lange termijn
  • heeft (het werk van) de persoon geleid tot (ingrijpende) veranderingen in de samenleving
  • in hoeverre geeft (het werk van) de persoon zicht op/ was de gebeurtenis belangrijk voor andere ontwikkelingen
  • in hoeverre heeft (het werk van) de persoon de ideeën of het leven van veel mensen verbeterd of verslechterd
  • in hoeverre is de persoon een voorbeeld geweest voor anderen

Gebeurtenissen en ontwikkelingen

1.  Tijd

  • hoe belangrijk vinden tijdgenoten de gebeurtenis of ontwikkeling
  • hoe belangrijk vindt men in de loop van de tijd de gebeurtenis of ontwikkeling
  • hoe belangrijk is de gebeurtenis of ontwikkeling voor het heden
  • hoe belangrijk is de gebeurtenis of ontwikkeling voor de toekomst

2.  Kwantiteit

  • hoeveel mensen zijn betrokken bij de gebeurtenis of ontwikkeling
  • hoe lang heeft de gebeurtenis effect gehad op de samenleving

3.  Kwaliteit

  • wat was de impact van de gebeurtenis op korte en lange termijn
  • heeft de gebeurtenis invloed gehad op andere ontwikkelingen
  • heeft de gebeurtenis geleid tot (ingrijpende) veranderingen in de samenleving
  • in hoeverre was de gebeurtenis een keerpunt/mijlpaal in de geschiedenis
  • in hoeverre geeft de gebeurtenis zicht op/ was de gebeurtenis belangrijk voor andere ontwikkelingen