Community Geschiedenis |
Nieuwsbrief 10, juni 2003 De nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst. |
Van de redactie De laatste nieuwsbrief alweer van dit schooljaar. Een belangrijk kenmerk van nieuws is de beperkte houdbaarheid. Nieuwsberichten moeten met grote regelmaat worden ververst. Dat neemt niet weg dat veel onderwerpen waarover bericht wordt ook nog van belang blijven als het nieuwe er vanaf is. Daarom worden deze berichten op Histoforum bewaard in het archief. Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief, die in september zal verschijnen, zijn van harte welkom op kaap@home.nl Nogmaals de augustus maatregelen Zoals bekend is het met ingang van 1 augustus 2003 toegestaan stof voor het centraal examen geschiedenis tevens op te nemen in het schoolexamen. Onduidelijk was tot nu toe op welk cohort dat van toepassing was. In haar voortgangsjournaal deelde het Tweedefaseadviespunt mee dat de school zelf mag bepalen welke maatregelen vanaf welk cohort van toepassing zijn. Met andere woorden: bepaalde maatregelen kunnen ook al gelden voor leerlingen die lopend schooljaar in 4 havo/vwo of 5 vwo zitten. Het pta mag zonodig in verband daarmee tussentijds worden aangepast.
Schooltool
Zoals bekend zoeken en
vinden leerlingen op internet uittreksels, samenvattingen en komplete
werkstukken. Schooltool
maakt dit zoeken nog eenvoudigers dan het al was. Schooltool is een
zoekmachine die je installeert op je eigen computer en waarmee je op
trefwoord op diverse sites kunt zoeken naar samenvattingen,
uittreksels e.d.. Op de site van Schooltool worden leerlingen opgeroepen om hun eigen
werkstukken in te sturen. 'Waarom je dit zou doen?' , vraagt de site
zich af. Het antwoord laat aan duidelijkheid weinig te wensen over. ' Hoe
meer huiswerk er op internet staat hoe moeilijker het wordt voor leraren
om erachter te komen of je Schooltool hebt gebruikt!' Songteksten
In het kleio nummer van maart 2003 stond een artikel over het gebruik van songteksten in de geschiedenisles. Het ging hier om liedteksten bij het examenonderwerp van 2003 en 2003 'Nederlanders en hun gezagsdragers'. Maar er zijn natuurlijk veel meer lessen waarin liedteksten gebruikt kunnen worden. Op de pagina met historische links op Histoforum staat onder het kopje 'songteksten' nu een overzicht van links naar sites met songteksten.
Islamitische leerlingen en de Tweede Wereldoorlog Het heeft er alle schijn van dat kinderen met een allochtone, voornamelijk islamitische achtergrond, anders reageren op de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog dan hun klasgenoten. Het gaat dan vooral om de geschiedenis van de jodenvervolging. Het komt voor dat leerlingen deze geschiedenis verwarren met de huidige politiek van de staat Israel. De geografische, historische of religieuze achtergronden van de leerlingen spelen hierin een belangrijke rol. Deze verwarring heeft gevolgen voor de inhoud en de vorm van het onderwijs over de Tweede Wereldoorlog.De stichting Vredeseducatie doet hiernaar onderzoek en heeft de medewerking nodig van docenten voor een enquête. Kijk op Vredeseducatie en klik op Islamitische leerlingen en de Tweede Wereldoorlog Tijdschriften in de klas
Tijdschriften in de
Klas is het leerproject van de gezamenlijke uitgevers van
publiekstijdschriften in Nederland, bestemd voor leerlingen in het
voortgezet onderwijs en voor leerlingen in het basisonderwijs. Nieuwe website van het Rembrandthuis online Het Rembrandthuis heeft sinds kort een geheel vernieuwde website. Op deze dynamische, interactieve site treft men niet alleen de gebruikelijke informatie aan over tentoonstellingen en andere activiteiten van het museum. Ook vindt men hier een schat aan gegevens over het leven en werk van Nederlands grootste kunstenaar uit de 17e eeuw. Door Digitaal Erfgoed Nederland ( http://www.cultuurwijs.nl ) is www.rembrandthuis.nl uitgeroepen tot “site van de maand” mei. Iedereen die een vraag heeft over Rembrandt, vindt het antwoord op deze site. Wie wil weten hoe Rembrandt woonde, kan een virtuele wandeling maken door zijn huis. Kamer na kamer komt de bezoeker aan de weet hoe Rembrandt bijna twintig jaar in het Rembrandthuis woonde en werkte. De collectie prenten van het Rembrandthuis is te bewonderen in de eregalerij van Rembrandts grafische werk. Aan de hand van animaties wordt stap voor stap uitgelegd hoe in de 17e eeuw een ets werd gemaakt en hoe in Rembrandts atelier verf werd bereid. Het museum is erin geslaagd om de informatie voor verschillende bezoekersgroepen toegankelijk te maken. De site is met name aantrekkelijk gemaakt voor scholieren en docenten uit het basis- en voortgezet onderwijs. Voor kinderen zijn er verschillende spellen: er kan getekend worden, er is een speciale Rembrandt-quiz en Rembrandt heeft hulp nodig bij het maken van zijn beroemdste schilderij. In de speciale sectie JONG kunnen docenten en leerlingen informatie “op maat” vinden. Of er nu gezocht wordt naar inspirerend materiaal voor een spreekbeurt of naar een lesideeën voor het vak CKV. |