Bezoek de Tweede Kamer voor een rondleiding en debattraining!
Met ingang van dit schooljaar hebben we een speciale samenwerking
gestart met de Tweede Kamer. Hierbij krijgen (toekomstige)
docenten een rondleiding en debattraining aangeboden in het
parlement.
Lees verder
Wassersteinlezing
Op 24 november organiseert uitgeverij Nieuw
Amsterdam in de Posthoornkerk te Amsterdam een lezing met historicus
en schrijver Bernard Wasserstein. Daarnaast zullen een aantal
bekende Nederlandse historici hun opwachting maken en deelnemen aan
de discussie.
Lees verder
Klassiek Rome in Google Earth
In Google Earth (versie 4.3) kun je een virtuele wandeling maken
door het oude Rome. Zet in 'Lagen' daartoe een vinkje bij
3D-gebouwen. U kunt, als u dat nog niet heeft gedaan, Google Earth
hier
downloaden.
Verkiezing mooiste
geldbiljet
Van een eurobiljet wordt bijna niemand enthousiast: de kleuren leven
niet, en de afbeeldingen spreken niet tot de verbeelding.
Guldenontwerper Ootje Oxenaar, die nu in de Verenigde Staten woont,
vindt het ook niks: „Ik kom nog regelmatig in Nederland en elke keer
erger ik me aan die vreselijke eurobiljetten. Het is een schande”.
Vorige maand kozen lezers van dagblad Trouw Oxenaars briefje van 250
gulden als mooiste Nederlandse designvoorwerp. In de verkiezing van
Trouw nam het biljet van 250 gulden, de vuurtoren, het op tegen
onder meer de Rietveldstoel en de DAF 600. Maar Nederland heeft nog
veel meer bijzondere biljetten gehad. Wat is de allermooiste? Lees
er meer over, en breng je stem uit op
www.anno.nl/gulden.
|
Doe mee aan 'Op weg naar het Lagerhuis'
Wellicht bent u al bekend met 'Op weg naar het Lagerhuis'. Dit is
een debatwedstrijd voor middelbare scholieren waarbij tien
leerlingen per school het debat aan gaan met teams van andere
scholen.
Lees verder
Studiedag geschiedenis De canon in archiefstukken
Op maandag 8 december organiseert Noordhoff
Uitgevers een studiedag geschiedenis in het Nationaal Archief in Den
Haag.
Vanaf schooljaar 2009 moeten de vensters van de canon in de
onderbouw van het VO aan de orde komen. Veel van de vensters komen
bijna automatisch langs bij het vak geschiedenis. Door het gebruik
van bronnen kunt u deze lessen nog eens extra verlevendigen.
Bijvoorbeeld door middel van een brief, een prent of een persoonlijk
verhaal. Maar hoe en waar vindt u geschikte bronnen? En hoe zet u
deze bronnen op een didactische wijze in? Dit is de uitdaging voor u
als geschiedenisdocent.
Lees verder
|