Community Geschiedenis |
Nieuwsbrief 11, september 2003 De nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst. |
Van de redactie De eerste nieuwsbrief van het schooljaar 2003-2004 met o.a. aandacht voor de wijzigingen in de Tweede Fase die waarschijnlijk in augustus 2007 van kracht worden en de nieuwe kerndoelen. Een belangrijk kenmerk van nieuws is de beperkte houdbaarheid. Nieuwsberichten moeten met grote regelmaat worden ververst. Dat neemt niet weg dat veel onderwerpen waarover bericht wordt ook nog van belang blijven als het nieuwe er vanaf is. Daarom worden deze berichten op Histoforum bewaard in het archief. Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief zijn van harte welkom op kaap@home.nl Vakdocenten gezocht voor de docent-jury van ThinkQuest. ThinkQuest
zoekt vakdocenten die de websites die zijn aangemeld voor hun vakgebied,
via een on-line formulier willen beoordelen. Zij geven een
cijfer voor de inhoud en didactische waarde van de site en zij schrijven een kort commentaar. Lees de procedure en meldt u aan via het formulier Trainingen voor community leden De Digitale School verzorgt in samenwerking met Kennisnet workshops
waarin je digitaal lesmateriaal maakt dat direct in de les te gebruiken
is. Niet alleen het lesgeven wordt hierdoor een stuk makkelijker, je leert
op deze manier ook om te gaan met e-mail, internet en diverse
computerprogramma's.Er zijn zowel workshops voor beginners, als voor
gevorderden. Ruimte laten en keuzes bieden in
de tweede fase havo en vwo Minister van der Hoeven heeft besloten deels tegemoet te komen aan protesten vanuit de bèta-hoek op het nieuwe programma voor de Tweede Fase. Het aantal uren voor de wiskunde vakken op het vwo is in het voorstel aan de Tweede Kamer iets hoger (520 in plaats van 480) en ook is in het profiel Natuur & Gezondheid het vierde vak, namelijk natuurkunde, weer terug. Andere aanpassingen zitten in het gemeenschappelijk deel waarin voor vwo nu voor alle leerlingen weer zowel algemene natuurwetenschappen als maatschappijleer staat en waarin voor havo nu alleen maatschappijleer voor alle leerlingen verplicht staat. Als invoeringsdatum wordt augustus 2007 genoemd. Na het zomerreces zal de vaste commissie voor onderwijs, cultuur en wetenschappen van de Tweede Kamer vermoedelijk in de procedurevergadering van 4 september 2003 bepalen wanneer dit nieuwe voorstel besproken gaat worden. De brief van de minister met het voorstel kunt u
vinden op http://www.minocw.nl/brief2k/2003/index.html.
Voor het persbericht Nieuwe kerndoelen De taakgroep basisvorming buigt zich sinds enige tijd over een nieuwe inrichting van de basisvorming. Een eerste proeve van de nieuwe kerndoelen voor geschiedenis en staatsinrichting vindt u (inclusief reactie) op de site van de VGN. Praktische Opdrachten en het probleem van plagiaat Het komt nog al eens voor dat er bij praktische opdrachten en profielwerkstukken niet altijd sprake is van eigen werk. Een oud probleem, maar door de toename van het aantal opdrachten en het gebruik van internet actueler dan ooit. Hoe kun je dat tegen gaan? Op Histoforum een aantal tips. Someone in Time Someone in Time, history mystery is een historisch spel van Discovery Channel. Via aanwijzingen (waarvan er elke dag een bij komt) moet de speler achter de identiteit van een historisch persoon komen. Op de vijtiende dag van elk spel wordt deze identiteit onthuld. Historische strips Op zoek naar informatie over historische strips? Kijk dan eens op de site van Peter Ponjaert. Op deze site kun je zowel bladeren door een overzicht van tientallen strips als zoeken op periode. Cultuurvouchers basisvorming prima te besteden in erfgoedinstellingen Nu
scholen weer moeten nadenken over de besteding van cultuurvouchers
basisvorming in het komend schooljaar is het goed te weten dat ook
erfgoedinstellingen deze doelgroep een leuke leerervaring te bieden
hebben. Om het aanbod voor docenten en leerlingen te verruimen hebben de
vier erfgoedkoepels, in samenwerking met bureau Erfgoed Actueel en DEN
(Digitaal Erfgoed Nederland) vier aantrekkelijke onderwijsprojecten over
cultureel erfgoed ontwikkeld. Deze zijn in principe overal in het land
inzetbaar. Voor leerlingen een uitgelezen kans om te ervaren wat
archieven, archeologie, monumenten en musea hen te bieden hebben.
Terug
naar de Toekomst met monumenten Behouden of ontwikkelen? Daar draait het om bij het project Terug naar de Toekomst. Leerlingen in de basisvorming, van VMBO tot HAVO/VWO, voeren allerlei opdrachten uit bij en over een monument in de nabije omgeving van de school. Daarbij maken ze gebruik van allerlei gereedschappen uit de monumentenkist. Een flip-over introductie in de klas geeft de leerlingen op een eenvoudige manier een eerste kennismaking met het begrip monument. Het leerlingenmagazine en verschillende boeken geven achtergrondinformatie. Vervolgens gaan ze zelf op onderzoek uit bij het monument. Gladiatoren Aan de lijst met recensies van Jef Abbeel op Histoforum os op 12 augustus een recensie van een recent verschenen boek van Fik Meijer over gladiatoren toegevoegd. Historische sites Als je een verzameling links aanlegt, zoals op Histoforum, kom je altijd interessante sites tegen die eigenlijk in geen enkele categorie passen. Voor deze sites bedenk je dan uit armoede maar de categorie algemeen. Maar armoedig zijn deze sites allerminst. En zelfs een categorie algemeen kun je, zoals al snel blijkt weer onderverdelen.
|