Van de redactie
Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief
zijn van harte welkom op kaap@home.nl
[naar boven]
Sites van collega's
Verschillende collega's hebben een eigen website gewijd aan
geschiedenis. Sites die zich met name richten op de eigen school of die
bedoeld zijn voor een breder publiek. Soms bevatten deze sites informatie
die direct door collega's in de eigen les kan worden gebruikt, soms kunnen
deze sites ook als voorbeeld dienen voor collega's die een eigen site
willen opzetten.
Ik wil proberen op de site van de vakcommunity een overzicht te
plaatsen van deze sites. Collega's met een eigen website kunnen het adres
van hun site mailen naar kaap@home.nl.
Een korte omschrijving van de site wordt op prijs gesteld.
[naar boven]
Internationale Spectator
Op de site van het Instituut Clingendael staan de columns over actuele
onderwerpen uit de Internationale Spectator. Klik op Internationale
Spectator en op Column.
[naar boven]
Verkiezingen 22 januari
2003
Op de site van de NRC staat een pagina gewijd aan de kabinetscrisis.
Kennisnet houdt een pagina
over verkiezingen in de lucht. Je mag verwachten dat op die pagina de
komende maanden nieuws zal verschijnen over de verkiezingen.
Staatsinrichting links vindt u hier.
[naar boven]
Toetswijzer
Toetswijzer
is de portaalsite op Kennisnet, waarin alle informatie over toetsing,
examinering en evaluatie is opgenomen.Deze site bevat ook een aantal dossiers,
waarin deskundigen op het gebied van toetsing en examinering dieper ingaan op
een specifiek onderwerp. Deze dossiers staan op het startscherm. Onlangs zijn
aan deze site de volgende dossiers, speciaal geschreven voor docenten,
toegevoegd:
Praktijktoetsen
Praktijktoetsen zijn, mits goed geconstrueerd, een uitstekend middel om de
ontwikkeling van vaardigheden te bevorderen en vast te stellen. In de bovenbouw
van het voortgezet onderwijs schenken docenten tegenwoordig ruime aandacht aan
het leren toepassen van vaardigheden en het aanbrengen van samenhang tussen
vakken. In de onderbouw krijgen deze nieuwe vormen van leren en toetsen vaak nog
maar weinig aandacht. De meeste scholen hebben deze aansluitingsproblematiek
inmiddels op hun agenda gezet. Eigenlijk zouden leerlingen in de onderbouw al
regelmatig moeten oefenen met korte en eenvoudige praktijktoetsen. Omdat dit
type toetsmateriaal nog nauwelijks beschikbaar is, komt dat er vaak niet van.
Docenten zullen praktijktoetsen dan zelf moeten ontwikkelen. Naast de
begeleiding van actief en zelfstandig lerende leerlingen vormt ook de
beoordeling van vaardigheden nog een struikelblok. Dit dossier is een hulpmiddel
voor docenten in de onderbouw van het voortgezet onderwijs die zich willen
toeleggen op het onderwijzen en toetsen van vaardigheden in onderlinge
samenhang. Het dossier bestaat uit drie artikelen:
1. Praktijktoetsen en praktische opdrachten : wat zijn dat en wanneer gebruik je
ze?
2. Praktijktoetsen en praktische opdrachten : hoe ontwikkel je ze?
3. Beoordelingsschalen in praktijktoetsen : hoe ontwikkel en gebruik je ze?
De serie is vooral gericht op de onderbouw, maar is ook informatief voor
docenten uit andere sectoren van het voortgezet onderwijs.
Schoolexamens havo/vwo
Zowel in het schoolexamen als in het centraal eindexamen worden meer algemene
vaardigheden getoetst dan in het verleden het geval was. Dit dossier, gericht op
het schoolexamen, geeft uitgebreide informatie over de onderdelen van het
schoolexamen voor havo/vwo: programma van toetsing en afsluiting (pta),
examendossier, praktische opdrachten, handelingsdeel en profielwerkstuk.
Managers en docenten hebben met deze publicatie een praktisch document in
handen. Het dossier bevat tips, voorbeelden, een stappenplan voor het
ontwikkelen van een pta, beoordelingsmodellen voor de praktische vaardigheden en
verwijzingen naar relevante informatie op het internet.
Toetsconstructieproces in 8 stappen
Toetsen spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Op basis van de resultaten
op toetsen worden immers allerlei beslissingen genomen. De functie van een toets
heeft consequenties voor het toetsconstructieproces en voor de beslissingen die
op basis van de resultaten op de betreffende toets genomen mogen worden. In een
achttal stappen beschrijft Henk Moelands, onderwijskundig medewerker van het
Psychometrisch Onderzoek- en Kenniscentrum van de Citogroep, in een dossier op
Toetswijzer het gehele toetsconstructieproces. Hierin worden allerlei
psychometrische en toetstechnische begrippen helder en duidelijk uitgelegd.
[naar boven]
Regio Geschiedenis
Steeds meer provincies en regio's plaatsen historische informatie
online. Voorbeelden hiervan zijn het Regionaal
Historisch Centrum Tilburg, het Rijksarchief
in Friesland en het Historisch
Centrum Overijssel. Allemaal bieden ze o.a. veel genealogische
informatie.
[naar boven]
|