Community Geschiedenis |
||
Nieuwsbrief 33,
april 2005 |
||
community - geschiedenis lokaal leerlingen | ||
Met een paar vrije dagen rond Pasen
leek het me een goed idee om de nieuwsbrief van april een paar dagen
eerder te versturen. Fijne paasdagen.
Tip Hoewel ik geprobeerd heb de informatie op de community site volledig en helder toegankelijk te maken via een uitgebreid menu blijft sommige informatie moeilijk te vinden. Als u snel wilt weten of er over een bepaald onderwerp iets op de site is te vinden kunt u gebruik maken van de zoekfunctie, waarmee u, met behulp van Google, binnen de community site kunt zoeken. Referendum over Europese grondwet Kennisnet besteedt aandacht aan het referendum over de Europese grondwet door een special rond dit onderwerp te lanceren. De thema/special site http://europa.kennisnet.nl wordt geactualiseerd en er wordt een special over het Europees referendum in verwerkte verwerken. Daarnaast wil Kennisnet het project Spring Day koppelen aan deze special. Teleblik Lesmateriaal oorzaken en gevolgen van de industrialisatie Het
lesmateriaal over de oorzaken en gevolgen van de
industrialisatie op Histoforum, gemaakt bij de film Daens, is niet
alleen in een nieuw jasje gestoken, maar ook aangevuld met
kijkopdrachten gemaakt door Jan de Vries en Paul Ophey. Sites van collegae Diverse collegae hebben voor hun leerlingen websites gemaakt met informatie die ook goed bruikbaar is op andere scholen. Op Histoforum vindt u een overzicht. E-HELP: European History E-Learning Project Het European History E-learning Project is een Comenius 2.1 project dat zich richt op het bevorderen van het gebruik van ICT in het Internet in het geschiedenisonderwijs in Europa. Het E-Help team bestaat uit collega's uit diverse landen. Leden zijn o.a. Nico Zijlstra van het Sintermeertencollege en John Simkin van Spartacus International. In de komende 3 jaar zal E-Help:
E-Help heeft haar eerste bijeenkomst in
februari 2005 in Toulouse gehad. De presentaties die daar werden
gehouden kunt u nalezen op
het E-help forum.
Dit is de
bijdrage van Nico Zijlstra. Vanaf dinsdag 22 maart wordt de DVD the Wave uitgeleverd. Omdat het aantal bestellingen boven verwachting is, is de prijs van de DVD naar beneden bijgesteld. De definitieve prijs is 49,95 inclusief verzendkosten |
Virtuele tour door 40 jaren jeugdcultuur
Prijsvraag Holocaust Actief historisch denken Van de hand van Jan de Vries (eindredactie) e.a., verscheen in 2004 Actief Historisch Denken. De diverse hoofdstukken behandelen diverse typen activerende opdrachten en werkvormen, gericht op de onderscheiden aspecten van te leren historische kennis, vaardigheden en besef: het actief leren van begrippen, inleving, chronologie, causaliteit, het analyseren en interpreteren van afbeeldingen en schema's. Als laatste komt de werkvorm "mysterie" aan bod, waarbij een beroep wordt gedaan op meerdere vaardigheden (classificeren, beoordelen en waarderen van bronnen, interpreteren en verbanden leggen). De
opdrachten in het boek zijn gebaseerd op de publicaties van David Leat, in het
bijzonder P. Fisher Geschiedenis en strips Op de site van de Stichting Beeldverhaal Nederland vindt u veel informatie over het gebruik van de strip in het geschiedenisonderwijs. Museum van de Vaderlandse Geschiedenis Het Museum van de Vaderlandse Geschiedenis is een site die wordt onderhouden door geschiedenisstudenten in Nijmegen. Het is een naslagwerk over de geschiedenis van ons land, waarin u en uw leerlingen kunnen zoeken op alfabet, op thema, op periode en op regio. Canon Her artikel van Jan Bank en Piet de Rooy over 'Wat iedereen móet weten van de vaderlandse geschiedenis. Een canon van het Nederlands verleden' is als PDF file te vinden op de site van de NRC.
|
|