Community Geschiedenis |
||
Nieuwsbrief 34,
mei 2005 |
||
community - geschiedenis lokaal leerlingen | ||
Onderzoek geschiedenis en samenwerkend leren
Voor ons
onderzoek zijn we op zoek naar scholen en docenten Geschiedenis, die
geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden en toepassingen van ICT en
samenwerkend leren in het Voortgezet Onderwijs.
Periodical Historical Atlas of EuropeOm het samenwerken van leerlingen te ondersteunen de Capaciteitsgroep Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht een computerprogramma ontwikkeld, VCRI. Dit programma wordt gebruikt om leerlingen, via de computer en het internet, te laten samenwerken. Het VCRI-programma is een elektronische leeromgeving waarin leerlingen met anderen online kunnen samenwerken aan groepsopdrachten. Het VCRI-programma biedt enkele onderdelen die leerlingen kunnen gebruiken tijdens het samenwerken: * Communiceren met groepsgenoten en andere klasgenoten via Chat en Forum. * Informatie verzamelen: Om de groepsopdracht te beantwoorden kunnen leerlingen op zoek gaan naar informatie. Deze informatie is aanwezig in het computerprogramma en kan vanaf het scherm gelezen worden. * Samen schrijven: Uiteindelijk moeten groepsleden samen een antwoord formuleren op een groepsopdracht. Dit kan met de Co-Writer. De Co-Writer is een gedeelde tekstverwerker, waarin leerlinge tegelijkertijd aan dezelfde tekst kunnen werken. Wijzigingen die een leerling maakt, zijn direct zichtbaar voor de groepsleden. * Samen plannen en afspraken maken: Om goed te kunnen samenwerken moeten groepsleden plannen en afspraken maken. Deze kunnen bijgehouden worden in de Planner. De Planner herinnert groepsleden eraan wie voor wat verantwoordelijk is en op welk tijdstip zaken af dienen te zijn. * Faciliteiten voor docenten: De docent kan de discussie tussen leerlingen volgen en de vorderingen van de groepen bijhouden. * Daarnaast bevat het VCRI-programma
nog andere onderdelen. Hierover vindt u meer
op deze pagina. Voor 15 euro kunt u deze atlas met 21 kaarten downloaden. Voor iets meer geld kunt u hem ook op cd-rom bestellen. Nieuwe lesbrieven CMO Het CMO brengt twee nieuwe lesbrieven uit die u gratis kunt downloaden, 25 jaar koningin Beatrix en Nationale herdenking, nationale viering en de Europese Grondwet voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Zie ook 25 jaar Beatrix. 25 jaar Beatrix Anno wijdt een special aan het jubileum van koningin Beatrix. |
Data examenbesprekingen Klik hier voor een overzicht van de data en plaatsen van de examenbesprekingen. Referendumwijzer De Referendumwijzer (actief sinds 21 april) helpt de kiezer zijn standpunt te bepalen bij het referendum over de Europese Grondwet. De ReferendumWijzer bestaat uit 25 stellingen over de belangrijkste veranderingen die in de Europese Grondwet worden voorgesteld. Daarnaast kunnen nog zeven extra stellingen beantwoord worden die een waardering van de Europese Unie aangeven. De ReferendumWijzer geeft niet een 'stemadvies', maar laat de mate van overeenstemming zien met de Grondwet. Hot Potatoes Hot Potatoes is een prachtig, gratis, programma voor het maken van online oefeningen. Op de site Startpagina voor Hot PotatoesOefeningen en Theorie vindt u veel nuttige informatie, zoals handleidingen, en veel voorbeelden van lesmateriaal voor diverse vakken. Geschiedenis schittert echter door afwezigheid. De correspondentie van Willem van OranjeDe site De correspondentie van Willem van Oranje, die op 12 april j.l. werd geopend, wil een zo volledig mogelijk overzicht geven van de bewaard gebleven correspondentie (in een ruime betekenis: behalve brieven ook commissies, rekesten, instructies en redevoeringen) gericht aan of afkomstig van Willem van Oranje (1533-1584). Het aantal getraceerde documenten bedraagt thans 12.609. De oudste brief dateert uit 1549. Van elk document zijn in een databank de kerngegevens opgenomen: datum, correspondent, plaats van verzending, vindplaats, verschijningsvorm en korte inhoudsaanduiding. Van de meeste brieven en documenten zijn afbeeldingen verzameld. De films en kopieën zijn gescand en de scans zijn in een beeldbank bijeengebracht. Deze digitale opnamen zijn gekoppeld aan de briefnummers in de databank. Webquests Ict op School, de onafhankelijke organisatie voor stimulering van
het didactisch gebruik van ICT in het Primair en Voortgezet
Onderwijs, is op zoek naar vernieuwende praktijkvoorbeelden (met
behulp van ICT) in het Voortgezet Onderwijs. Welke school werkt er
bijvoorbeeld intensief met webquests, zoals die van
Histoforum? Laat het ons weten, dan maken wij graag een
momentopname in de klas en plaatsen dat voor collega's in het land
als innovatiefpraktijkvoorbeeld op de site van Ict op School. Graag
een mailtje naar Marianne Engelen
m.l.engelen@ictopschool.net.
Dank alvast! Kranten 1910-1945 digitaal ontsloten Op deze website kunt u de digitale historische krantencollectie van de Koninklijke Bibliotheek raadplegen. Het betreft vier landelijke dagbladen uit de periode 1910 tot en met 1945, namelijk het Centrum, de Nieuwe Rotterdamsche Courant, het Vaderland en het Volk. De 76 gepresenteerde jaargangen hebben een omvang van ongeveer 350.000 pagina's. Op deze manier wordt een deel van de belangwekkende historische collectie van de KB, voor zowel een breed geïnteresseerd publiek, het onderwijs als voor onderzoekers, zeer eenvoudig te raadplegen. Groen historisch archief Het historisch archief van De Groene Amsterdammer biedt - in facsimile - de 64 eerste, volledige jaargangen van De Groene, van 1877 tot en met 1940. Dit archief is per pagina en per artikel doorzoekbaar op in de tekst voorkomende termen. Geschiedenis van Nederland De geschiedenis van ons land wordt meestal pas behandeld vanaf De Opstand. Daarom heb ik op Histoforum een beknopt overzicht van het ontstaan van Nederland opgenomen. Deze site bevat veel kaartmateriaal.
|
|