Nieuwe examenprogramma's
Digital Storytelling
Digital
storytelling is een andere manier van presenteren, pakkender en
dynamischer dan PowerPoint. Voor docenten is een digitaal verhaal een
korte pakkende instap. Voor leerlingen is het een mogelijkheid om met
woord, muziek en -bewegend-beeld een presentatie te geven van een
verwerkt onderwerp.
Interviews, levensverhalen, boekverslagen enz. lenen zich bijzonder
voor verwerking in een digitaal verhaal. Als interviews met behulp van
een digitale camera en microfoon worden opgenomen, blijven de digitale
verhalen bewaard als historische bron. Publicatie op het internet kan
een aardige verzameling primaire bronnen opleveren. (Nico Zijlstra)
Lees verder
Lesgeven over de Holocaust en genocides
Een eendaagse regionale
nascholingsdag voor docenten geschiedenis door
Dr. Karel Berkhoff (CHGS), Dr. Ido Abram (APS), Dr. Ton Zwaan (CHGS), Prof. Dr.
Johannes Houwink ten Cate (GHGS), Drs. Maria van Haperen (CHGS), Drs.
Karen Polak (Anne Frank Stichting) en Drs. Lies Schippers (Anne Frank
Stichting).
Ook zestig jaar na afloop van de Tweede Wereldoorlog neemt de Holocaust
binnen het geschiedenisonderwijs nog een bijzondere plaats in. De
lessen dienen een bijzonder maatschappelijk belang, waarover
verschillend wordt gedacht en waaraan iedere docent op eigen wijze
invulling geeft. De nieuwe kerndoelen voor de basisvorming bevestigen de
aparte positie door ‘de Wereldoorlogen en de Holocaust’.
Deze bijscholing wil door middel van twee lezingen en een
(keuze)workshop:
-docenten voortgezet onderwijs kennis laten nemen van wetenschappelijke
debatten onder historici over thema’s die betrekking hebben op de
Holocaust en andere genocides;
-in workshops concrete en nieuwe voorbeelden van lessen tonen;
-gelegenheid geven om thuis te raken in de vernieuwde educatieve
mogelijkheden van de vier herinneringscentra en musea.
De bijscholing is op:
-
25 november
2005 in het Museon in Den Haag
-
09 december
2005 in het Anne Frank Huis in Amsterdam
-
20 januari
2006 in het Nationaal Monument Kamp Vught
-
10 februari
2006 in Herinneringscentrum Kamp Westerbork
De kosten bedragen € 50,-- p.p.
per dag. Men kan zich inschrijven door te mailen naar de APS website:
www.aps.nl of rechtsreeks bellen met Corrie de Heus, tel. 030 – 28
56 677 of
c.deheus@aps.nl
Het Kruidvat
Het kruidvat biedt online de 13-delige Britse serie
I Claudius aan op DVD voor 12 euro (bij bol.com 20 euro). Voor 18
euro vindt u er ook de serie over
Willem van Oranje. (Bij bol.com 20 euro)
Biografieën
Op zoek naar informatie over personen? Kijk dan om te beginnen eens op
deze pagina, met een overzicht van biografische sites en een
alfabetisch overzicht van links naar biografische informatie.
|
Test je historische kennis
Vroeger of later van Jumbo is een spel waarmee je
je historische feitenkennis kunt toetsen. Plaats een vijftal
gebeurtenissen in de juiste chronologische volgorde. Het spel is als
kaartspel in warenhuizen te koop, maar kan ook
online
gespeeld worden.
Voorpagina's
Today's Front Pages is een site met dagelijks voorpagina's van 459
kranten in 46 landen.
Informatie zoeken en verwerken
De pagina's met een bondig stappenplan voor het zoeken en verwerken van
informatie zijn in een nieuwe jasje gestoken.
Project Buren
Bezoek de buren.... was de uitnodiging op de voorkant van de folder
Landelijke Archievendag. Op 29 oktober openden de gemeentelijke,
provinciale en particuliere archieven hun deuren voor het publiek.
Het thema dit jaar was Buren.
Roel Gritter van het Vechtdal College (VMBO-basis) in Hardenberg zag
er meteen een opdracht in voor zijn leerlingen.
Klas 2B2 ging op bezoek bij de buren van de school. De school staat aan
de Burgemeester Schuitestraat in Hardenberg. Hoe oud die straat is, hoe
men aan de naam kwam en wie er woonden werd opgezocht in het
gemeentearchief van Hardenberg. Foto's waren onder meer te vinden in de
Historiekamer, het plaatselijk museum. Verder zijn (oud-)bewoners
geïnterviewd: live of per e-mail. Het resultaat van hun activiteiten is
op
deze site te vinden.
Hoe een mol voor de invoering van de
leerplicht zorgde
Minister Van der Hoeven
wil de leerplicht verlengen tot 17 jaar. Ook de Onderwijsraad
(toeval?) vond het een goed idee! Op dit moment zijn leerlingen tot
en met hun 16e leerplichtig en moeten zij daarna nog een jaar
minimaal twee dagen per
week naar school. De minster beoogt met haar voornemen de
vroegtijdige schoolverlaters beter te kunnen aanpakken. Bovendien
maakt het het werk van de leerplichtambtenaar makkelijker:
schoolverzuim onder leerlingen die een hele week op school moeten
blijven is makkelijker vast te stellen is dan onder leerlingen die
slechts twee dagen aanwezig moeten
zijn.
In de Bruna Zwarte Beertjepocket 942 uit 1966 met de titel: "Daantje
zou naar school toe gaan. - Honderd jaar "Volksonderwijs", schrijft
C. Wilkeshuis dat het lager onderwijs weliswaar vanaf 1806 onder
staatsregie werd gesteld, maar dat veel kinderen niet naar school
gingen. In de Tweede Kamer was "links" een krachtige voorstander van
de leerplicht. Men zag dat de kinderwet van Van Houten uit 1874 (die
regelde dat kinderen onder de 12 niet meer mochten werken) nog veel
te veel ontsnappingsmogelijkheden bood. Kinderarbeid was goedkoop en
in veel gezinnen was het extra inkomen hard nodig om het hoofd boven
water te houden. Mede daarom was "rechts" juist fel tegen.
De maatschappelijke druk neemt toe. In 1898 dient, eindelijk,
minister Goeman Borgesius een wetsontwerp voor de invoering van een
zes jaar durende leerplicht in. Alle honderd afgevaardigden van de
Tweede Kamer worden opgetrommeld, want de verhouding in de kamer (links-rechts)
was 50-50! Volgens de toen geldende regeling zou de wet bij een
dergelijke stemming door rechts dan geblokkeerd kunnen worden.
Wilkeshuis: "Maar zie, een mol brengt redding. Tijdens een morgenrit
trapt het paard van de rechtse afgevaardigde baron Schimmelpenninck
in een molshoop en werpt zijn ruiter ter aarde. Deze kan wegens een
gebroken sleutelbeen niet ter zitting aanwezig zijn en als gevolg
hiervan wordt de Leerplichtwet met 50 tegen 49 stemmen aangenomen."
Wilkeshuis besluit met: "Wel een reden om de mol, die voor blind
wordt gehouden, maar blijkbaar over een pedagogische helderziendheid
beschikt, in ere te houden." (Paul Goosen)
|