Community Geschiedenis

 
     

Nieuwsbrief 69, oktober 2007 extra

De nieuwsbrief verschijnt minimaal tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst.

 
community    -   geschiedenis lokaal leerlingen

contact

 

 

Beste geschiedenisdocent(e), beste collega,

We willen uw oordeel vragen over het samenwerkend leren in de leergang Sfinx voor de Tweede Fase (herziene editie 2003). Het samenwerken van leerlingen is één van de didactische uitgangspunten van de leergang. We zijn benieuwd naar uw ervaringen met dit onderdeel. De gegevens worden anoniem gerapporteerd.
Wel zullen we u aan het eind van de
vragenlijst de vraag voorleggen of u uw naam wilt vermelden, zodat we u kunnen benaderen voor eventuele toelichting. Maar als u liever anoniem blijft dan kan dat natuurlijk.

Hartelijk dank voor uw medewerking!
Hanneke Tuithof en Jacques Haenen
IVLOS Lerarenopleiding, Universiteit Utrecht

Tijdsbeelden

Onder de titel Tijdsbeelden schetst Anno voor basisschoolleerlingen een beeld van de tien tijdvakken. Van elk tijdvak wordt een korte beschrijving gegeven, aangevuld met korte portretten van personen, een tijdbalk en enkele artikelen die dieper ingaan op een aantal zaken. Er is ook een 'pro' versie. 

Leidschrift en Ten Oorlog!

De militarisering van de socialistische partijcultuur, burgersoldaten in de Atlantische wereld en medische zorg in de Eerste Wereldoorlog. De vele facetten van oorlogen in het verleden blijven voor historici en niet-historici een interessant fenomeen om te bestuderen. De redactie van Leidschrift stelt u langs deze weg dan ook graag op de hoogte van onze meest recente uitgave Ten oorlog! Europese oorlogen 1789-1919, waarin uitvoerig wordt ingegaan op oorlog als maatschappelijk fenomeen. 

De bijdragen van onder andere Guus de Vries en Bas Martens, over de ontwikkeling van het draagbare vuurwapen, Lynn MacDonalls over Florence Nightingale en de Europese oorlogen en de inleiding over oorlog en geschiedenis van prof. Dr. Henk Wesseling, maken deze editie van Leidschrift weer tot een zeer gevarieerd nummer, in een nieuwe huisstijl. Met de uitgave van dit nieuwe septembernummer van Leidschrift wordt zoals ieder jaar aansluiting gezocht met het eindexamenthema havo/vwo.

Crossmediaal project over de geschiedenis van Europa 

In Europa, de bestseller van Geert Mak over de honderd jaar Europese geschiedenis, sprak al vele lezers tot de verbeelding. Vanaf zondag 11 november komt de VPRO met de langverwachte verfilming. In 35 afleveringen reist de VPRO in het voetspoor van Mak door het Europa van de vorige eeuw. Per aflevering staat een locatie en een jaar centraal: Van Madrid 1937 tot Stalingrad 1943, van Ieper 1915 tot Budapest 1956. Geen droge geschiedenisles, maar de meeslepende verhalen van ooggetuigen en direct betrokkenen voor wie de geschiedenis vaak nog actueel is. In Europa geeft ze een gezicht: slachtoffers, daders, politici die beter hadden kunnen weten, dromers, opportunisten en natuurlijk die grote massa mensen die het allemaal overkwam voordat ze er erg in hadden. 
Lees verder

Nationaal Comité 4 en 5 mei inventariseert oorlogssporen  

De Tweede Wereldoorlog heeft talrijke sporen nagelaten in het Nederlandse landschap: bunkers, linies, gebouwen en andere objecten. Deze overblijfselen van de oorlog zijn een belangrijke bron van informatie. Daarom gaat het Nationaal Comité 4 en 5 mei de oorlogssporen in kaart brengen. Resultaten van de inventarisatie worden begin 2008 gepresenteerd op de website van het Nationaal Comité.  

De inventarisatie vindt plaats in het kader van het programma ‘Erfgoed van de Oorlog’ van het Ministerie van VWS (Eenheid oorlogsgetroffenen en herinnering WO II). Het gaat uitsluitend om gebouwen, bouwwerken, landschappen, (militaire) structuren en muurschilderingen die een directe relatie hebben met historische gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. Als tastbare objecten zijn zij zeer geschikt om gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog onder de aandacht te brengen bij een breed publiek en zo deze periode uit onze recente geschiedenis tot leven te wekken.