Community Geschiedenis |
||
Nieuwsbrief 77, januari 2008 extra De nieuwsbrief verschijnt minimaal tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst. |
||
community - geschiedenis lokaal leerlingen |
|
|
Multimediale lessenserie Brugge online Brugge in de (late) middeleeuwen is een multimediale lessenserie voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. In deze lessenserie onderzoeken de leerlingen aan de hand van (interactieve) websites, filmpjes en verhalende teksten (die ook worden voorgelezen) allerlei aspecten van het leven in de middeleeuwen. Aan de orde komen o.a. handel, nijverheid, dagelijks leven, geloof en de pest. Er is een havo/vwo en een vmbo versie. Daarnaast is er een versie voor het leergebied Mens en Maatschappij.
Docenten gezocht voor een pilot Onderwijs Media
Platform
Het consortium Beelden voor de Toekomst lanceert aanstaande februari in
samenwerking met Kennisnet, SLO en andere partners het Pilot Onderwijs Media
Platform voor het voortgezet onderwijs. Docenten kunnen zich deze maand nog
opgeven voor deelname.
|
Het nieuwe examenprogramma in de praktijk De Commissie Havo-VWO van de VGN organiseert op 5 maart een
werkbijeenkomst voor geschiedenisdocenten in havo-4 en vwo-4 over
ervaringen, knelpunten en oplossingen.
Super Tuesday Een nieuwe leerling? In een
column in
het laatste nummer van OnderwijsInnovatie, een kwartaalblad van de Open
Universiteit, attendeert Francisco van Jole de lezer op
een
filmpje
op YouTube. Volgens dit interessante filmpje menen studenten dat zij nu anders zijn dan
studenten 100
jaar geleden en dat de universiteit dat niet door heeft. Ze moeten
dingen leren die ze later nooit nodig zullen hebben. Dat is natuurlijk
waar zegt Van Jole, maar dit is altijd zo geweest. Niet dat studenten
gelijk hebben en zij dingen leren die zij nooit meer nodig hebben, maar
- zegt Van Jole - het gevoel bestaat wel echt.
|