Community Geschiedenis |
||
Nieuwsbrief 84, maart 2008 extra De nieuwsbrief verschijnt minimaal tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst. |
||
community - geschiedenis lokaal leerlingen |
|
|
Een nieuwe wereld Welke invloed had die industriële revolutie op de Nederlander anno 1850? De Groningse hoogleraar Auke van der Woud schreef er een fascinerend boek over, waarin hij schrijft over de onzekerheden waarmee de toenmalige Nederlander werd geconfronteerd. TV Noord maakte in de serie Het ontstaan van het moderne Nederland een aflevering over die u hier kunt bekijken. De waanzinnig moeilijke Anno-geschiedenistest Wat moet je
weten van vaderlandse geschiedenis? Zijn jaartallen belangrijk, of
vertelt de context rond een gebeurtenis meer? Leraren en
onderwijshervormers breken er steeds weer hun hoofd over. Lang was er in
het onderwijs veel aandacht voor grote en spannende historische
gebeurtenissen: de verhalen van prinsen, koningen en oorlogen. Maar het
was niet alleen maar leuk en spannend: er moest ook worden gestampt! In
De
waanzinnig moeilijke Anno-geschiedenistest presenteren we
geschiedenisvragen uit 1930. Leerlingen die verder wilden leren moesten
deze vragen aan het eind van hun middelbare schooltijd moeiteloos kunnen
beantwoorden. Test jezelf, en maak kans op vier 'Van nul tot nu' albums
of de drie boekjes 'De Canon van Nederland'. Pieter Brueghel (de oude) schilderde een denkbeeldig dorp waar het wemelt van de mensen en dieren. Elke scène verbeeldt een Oudnederlands (of Vlaams) spreekwoord. Brueghel laat met dit schilderij zien hoe het niet moet: hij toont de verkeerde wereld. DVD Eerste Wereldoorlog en meer In de Hokshop vindt u voor het vak geschiedenis diverse dvd's, bijvoorbeeld een box over de loopgravenoorlog in W.O.I. Een overzicht van historische films, met bij diverse films bespreking van Jos Martens vindt u hier. Tijdvak toetsen Er zijn weer enkele nieuwe toetsen toegevoegd.
Beoordeel games, films of websites van scholieren. Voor de Kennisnet-Wedstrijden zoeken we enthousiaste juryleden! Als jurylid beoordeelt u vanaf uw eigen computer games, korte films of websites, gemaakt door scholieren en studenten. We willen een veelzijdige groep aan juryleden hebben en benaderen daarom ook u als onderwijsprofessional om hieraan mee te doen. U bepaalt zelf wanneer u jureert en hoeveel inzendingen u wilt beoordelen. Meld u aan. Als dank voor uw inzet kunt u met Hallmark Greetz! uw eigen ontworpen wenskaart laten bezorgen binnen Nederland. |
Ontstaan van Nederland in kaarten Aan het onderdeel Het ontstaan van Nederland is toegevoegd Het ontstaan van Nederland in kaarten, bestaande uit 13 kaarten.Internationale conferentie in Den Haag
Van
22 t/m 25 April vindt er in Den Haag een Internationale Conferentie
plaats n.a.v. Het EUROCLIO-Europaeum project "Connecting History through Europe" komt na het eerste jaar bij elkaar tijdens een slotconferentie in Den Haag. Hier zullen de resultaten van een enquete die in meer dan 20 landen is gehouden tijdens losse seminars besproken worden. Voor een volledig overzicht kunt u het beste een kijkje nemen op www.connectinghistory.eu en op "Main Events" klikken. Het programma bevat lezingen, discussiegroepen, workshops en studiebezoeken. Deelname kost 25,- per dagdeel, registratie via Jonathan Even-Zohar (jonathan@euroclio.nl) Aandacht voor de betekenis van godsdienst in het geschiedenisonderwijs? De huidige canon lijkt de betekenis van religie in de 19e en 20e eeuw te negeren. Met het DKE willen we zorgen dat in het toekomstige geschiedenisonderwijs de betekenis van religie in een samenleving (weer) een rol krijgt. Het gaat ons niet zozeer om kerkgeschiedenis, maar om de manier waarop religie het leven van 'normale' mensen vormgaf en beïnvloedde en de maatschappelijke consequenties, die deze invloed had, zoals bijvoorbeeld de verzuiling. Idealiter zouden we ook willen aangeven dat de invloed van, in het geval van ons thema, de katholieke kerk afhing van: sekse, periode, geografische spreiding, persoonlijkheid en sociale klasse/stand. Vragen
- Hebben docenten geschiedenis interesse om deze thematiek in de les te
behandelen? Reacties graag naar: Drs. R. Peters |