Community Geschiedenis 

Nieuwsbrief 9, mei 2003

De nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst.


Van de redactie

De examens staan weer voor de deur. Daarom in deze nieuwsbrief aandacht voor websites met relevante informatie voor leerlingen en docenten. Verder o.a. informatie over ict trainingen en een heel bijzonder profielwerkstuk.
Bijdragen voor de volgende nieuwsbrief zijn van harte welkom op kaap@home.nl 

[naar boven]


Trainingen voor communityleden op 4 en 11 juni.

Op de woensdagmiddagen 4 en 11 juni worden weer trainingen voor communityleden georganiseerd. De trainingen zij praktisch van opzet: u zit zelf achter de computer en wat u leert, kunt u direct toepassen in de les! U kunt kiezen uit 6 workshops. gedurende de middag kunt u aan 2 workshops deelnemen.

De trainingen vinden plaats in Amsterdam van 14.00 – 17.30 uur. De kosten bedragen 80 euro per deelnemer (scholen hebben hiervoor een budget).                       

Klik hier voor meer informatie!

[naar boven]


Normbesprekingen

De jaarlijkse bespreking van het cse is voor veel collega's niet alleen een platform om het examen te bespreken, maar vormt ook een belangrijke aanvulling op de cevo normen. Voor plaats en tijdstip bij u in de beurt kunt u terecht op de site van de VGN, havo en vwo of vmbo

[naar boven]


Samenvattingen van examenonderwerpen

  • Op zoek naar een samenvatting van éen systeem onder spanning' ? Klik hier! Ook hier, hier en hier vind je een samenvatting van 'een systeem onder spanning'. 
  • Hier vind je zowel een samenvatting van 'een systeem onder spanning'als een korte samenvatting van 'gezagsdragers'. 
  • Op deze site vind je opdrachten en toetsen over 'gezagsdragers'.
  • De site van Albert Jan Binnendijk bevat oefenmateriaal voor het cse en een samenvatting van 'gezagsdragers'.
  • Jordaan: politiek tekenaar en scherp observator. Oefenen met spotprenten voor het onderwerp 'gezagsdragers'.

[naar boven]


Examensites

Op internet staan diverse sites gericht op de examens. Kijk hier voor een overzicht.

[naar boven]


Theater als profielwerkstuk

Leerlingen van Scholengemeenschap Lek en Linge maakten een bijzonder profielwerkstuk. In plaats van het zoveelste schriftelijk verslag maakten zij een toneelvoorstelling, een een show over de twintigste eeuw met voordracht, zang, muziek en beelden.

Lees er meer over op de site van de VGN.  

[naar boven]


Moderne Kunstgeschiedenis 'te kijk gezet' in 21 exposities 

De geschiedenis van de moderne schilderkunst vanaf 1874 tot heden blijkt in 21 lopende exposities goed te zijn weergegeven en wordt letterlijk: TE KIJK GEZET. Op de site van CKPlus een chronologisch overzicht vanaf 1874 (impressionisme) tm 2003 (videokunst).

[naar boven]


Archieven Marine Inlichtingendienst openbaar

Bijna had Nederland in 1962 oorlog gevoerd met Indonesië om de laatste kolonie Nieuw-Guinea. Dat het toch niet tot een grootschalig militair conflict is gekomen, is mede te danken aan het werk van de Marine Inlichtingendienst (MARID). Naar nu blijkt uit de vrijgekomen inlichtingenrapporten, interceptieberichten, kaarten en foto's van de militaire inlichtingendienst, was de Nederlandse regering uitstekend op de hoogte van de (oorlogs)plannen van de Indonesiërs. Vanaf donderdag 10 april a.s. kan iedereen de MARID-archieven (35 meter verzameld van 1945 tot en met 1963) bekijken bij het Nationaal Archief in Den Haag. Het is de eerste keer dat een militaire inlichtingendienst zijn archief grotendeels openbaar maakt.

[naar boven]


'Een dam in de Amstel' geheel vernieuwd

onderbouwproject van Amsterdams Historisch Museum & Openbare Bibliotheek Amsterdam  

Zelden zie je bij museumbezoek een sterkere betrokkenheid van leerlingen dan wanneer zij elkaar rondleiden in het project 'Een dam in de Amstel'. Dat ligt zowel aan de didactische aanpak, als aan het thema: de Dam, het bekendste plein van Nederland. Reden genoeg om dit oude project te moderniseren en aan te passen aan de (multimediale) aanpak van deze tijd. 

Het basisprincipe is gelijk gebleven: leerlingen voeren nog steeds hun onderzoekjes uit en eindigen met een mondelinge presentatie in het museum. De doelen liggen zowel op het terrein van de inhoud (geschiedenis) als vaardigheden (zelfstandig informatie verwerven over een onderwerp; informatie halen uit beeldbronnen; kunnen hanteren van de diverse zoeksystemen in de bibliotheek, inclusief de digitale; goed verhaal samenstellen uit alle vergaarde informatie; mondeling overdragen van informatie). Samenwerking met een collega van Nederlands ligt voor de hand.

Nieuw is o.a. de differentiatie naar VMBO- en HAVO/VWO-niveau, de verkorte tijdsduur en de ruime inzet van digitale media. Doordat het Amsterdams Historisch Museum zelf veranderd is, loopt het verhaal van de Dam nu bovendien door tot het einde van de 20ste eeuw.

Hoe gaat het project in zijn werk?

In de introductieles onderzoeken de leerlingen aan de hand van een aantrekkelijke Cd-rom hoe de Dam er vroeger uitzag – en nu uitziet. Vervolgens krijgen de leerlingen elk een voorwerp uit het museum over de Dam toegewezen. Ze verdiepen zich hierin via de projectboekjes, acht verschillende in totaal, waarin informatie en opdrachten staan over de voorwerpen. In een naburig filiaal van de Openbare Bibliotheek (of aan de hand van een huurcollectie voor scholen buiten Amsterdam) verdiepen ze zich verder in hun onderwerp, via een breed scala aan media. Voordat de leerlingen naar het museum gaan, leren de ze de kneepjes van het rondleidvak door middel van de humoristische video ‘Rondleiden da’s geen kunst’, die opnieuw geproduceerd is. Hierin zie je vooral hoe je NIET moet rondleiden. Tot slot leiden de leerlingen elkaar rond in het museum, voor zowel de leerlingen als voor de docenten het hoogtepunt van het project!

  • Titel:                           Een dam in de Amstel

  • Onderwerp:                Historische ontwikkeling van de Dam

  • Doelgroep:                 Onderbouw VMBO en onderbouw HAVO/VWO

  • Vakgebied:                 Geschiedenis, evt. i.s.m. Nederlands

  • Omvang:                     Benodigde tijd in museum ca. 5 kwartier. Voorbereiding op school: ca. 3 lesuren en huiswerk. Voor Amsterdamse scholen vindt 1 lesuur hiervan plaats in een filiaal van de Openbare Bibliotheek.

  • Kosten:                       Lespakket € 20,- (inclusief 2 Cd-roms, exclusief huur leskist), bezoek Amsterdams Historisch Museum mèt begeleiding € 30,- per klas, zonder begeleiding vanuit het museum € 15,- per klas.

Informatie:                   

·        Educatieve afdeling Amsterdams Historisch Museum, contactpersoon: Arja van Veldhuizen, tel. 020-5231743 (ma t/m vr tussen 13.00-17.00 uur), e-mail: educ@ahm.nl,

·        Openbare Bibliotheek Amsterdam, contactpersoon: Mirjam van Campen, tel. 020-5230780 (ma tussen 13.00-17.00 uur, di t/m vr tussen 9.00-17.00 uur), e-mail: m.vancampen@oba.nl

 

Recensies

Wie, alvorens een historisch boek aan te schaffen, geïnteresseerd is in een recensie, kan op internet op een aantal plaatsen terecht. Een overzicht:

[naar boven]


Gallerymaker

Gallerymaker is een erg aardig initiatief van de gemeente Amersfoort. Met behulp van deze site kunnen leerlingen hun eigen werkstuk over een aspect van de geschiedenis van Amersfoort online zetten. Het bronnenmateriaal in de vorm van foto's staat ook online. Dit fotobestand omvat ca 25.000 foto's van historische gebouwen, plaatsen, personen en gebeurtenissen in en uit Amersfoort en omgeving.

[naar boven]