Community Geschiedenis |
Nieuwsbrief 9, mei 2003 De nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst. |
Van de redactie
De examens staan weer voor de deur. Daarom in deze nieuwsbrief aandacht voor websites met relevante informatie voor leerlingen en
docenten. Verder o.a. informatie over ict trainingen en een heel
bijzonder profielwerkstuk. Trainingen voor communityleden op 4 en 11 juni. Op de woensdagmiddagen 4 en 11 juni worden weer trainingen voor communityleden georganiseerd. De trainingen zij praktisch van opzet: u zit zelf achter de computer en wat u leert, kunt u direct toepassen in de les! U kunt kiezen uit 6 workshops. gedurende de middag kunt u aan 2 workshops deelnemen. De trainingen vinden plaats in Amsterdam van 14.00
– 17.30 uur. De kosten bedragen 80 euro per deelnemer (scholen hebben
hiervoor een budget).
Klik hier voor meer informatie! Normbesprekingen De jaarlijkse bespreking van het cse is voor veel collega's niet alleen een platform om het examen te bespreken, maar vormt ook een belangrijke aanvulling op de cevo normen. Voor plaats en tijdstip bij u in de beurt kunt u terecht op de site van de VGN, havo en vwo of vmbo Samenvattingen van examenonderwerpen
Examensites Op internet staan diverse sites gericht op de examens. Kijk hier voor een overzicht. Theater als profielwerkstuk Leerlingen van Scholengemeenschap Lek en Linge maakten een bijzonder profielwerkstuk. In plaats van het zoveelste schriftelijk verslag maakten zij een toneelvoorstelling, een een show over de twintigste eeuw met voordracht, zang, muziek en beelden. Lees er meer over op de site van de VGN. Moderne Kunstgeschiedenis 'te kijk gezet' in 21 exposities De geschiedenis van de moderne
schilderkunst vanaf 1874 tot heden blijkt in 21 lopende exposities goed te
zijn weergegeven en wordt letterlijk: TE KIJK GEZET. Op de site van
CKPlus een
chronologisch overzicht vanaf 1874 (impressionisme) tm 2003 (videokunst).
Archieven Marine Inlichtingendienst openbaar 'Een
dam in de Amstel' geheel vernieuwd onderbouwproject
van Amsterdams Historisch Museum & Openbare Bibliotheek Amsterdam Zelden zie je bij museumbezoek een sterkere
betrokkenheid van leerlingen dan wanneer zij elkaar rondleiden in het
project 'Een dam in de Amstel'. Dat ligt zowel aan de didactische aanpak,
als aan het thema: de Dam, het bekendste plein van Nederland. Reden genoeg
om dit oude project te moderniseren en aan te passen aan de (multimediale)
aanpak van deze tijd. Het basisprincipe is gelijk gebleven:
leerlingen voeren nog steeds hun
onderzoekjes
uit en eindigen met een mondelinge presentatie in het museum. De doelen
liggen zowel op het terrein van de inhoud (geschiedenis) als vaardigheden
(zelfstandig informatie verwerven over een onderwerp; informatie halen uit
beeldbronnen; kunnen hanteren van de diverse zoeksystemen in de
bibliotheek, inclusief de digitale; goed verhaal samenstellen uit alle
vergaarde informatie; mondeling overdragen van informatie). Samenwerking
met een collega van Nederlands ligt voor de hand. Nieuw is o.a. de differentiatie naar
VMBO- en HAVO/VWO-niveau, de verkorte tijdsduur en de ruime inzet van
digitale media. Doordat het Amsterdams Historisch Museum zelf veranderd
is, loopt het verhaal van de Dam nu bovendien door tot het einde van de 20ste
eeuw. Hoe
gaat het project in zijn werk? In de introductieles onderzoeken de leerlingen aan de hand van een aantrekkelijke Cd-rom hoe de Dam er vroeger uitzag – en nu uitziet. Vervolgens krijgen de leerlingen elk een voorwerp uit het museum over de Dam toegewezen. Ze verdiepen zich hierin via de projectboekjes, acht verschillende in totaal, waarin informatie en opdrachten staan over de voorwerpen. In een naburig filiaal van de Openbare Bibliotheek (of aan de hand van een huurcollectie voor scholen buiten Amsterdam) verdiepen ze zich verder in hun onderwerp, via een breed scala aan media. Voordat de leerlingen naar het museum gaan, leren de ze de kneepjes van het rondleidvak door middel van de humoristische video ‘Rondleiden da’s geen kunst’, die opnieuw geproduceerd is. Hierin zie je vooral hoe je NIET moet rondleiden. Tot slot leiden de leerlingen elkaar rond in het museum, voor zowel de leerlingen als voor de docenten het hoogtepunt van het project!
Informatie: ·
Educatieve afdeling
Amsterdams Historisch Museum, contactpersoon: Arja van Veldhuizen,
tel. 020-5231743 (ma t/m vr tussen 13.00-17.00 uur), e-mail: educ@ahm.nl,
·
Openbare Bibliotheek Amsterdam, contactpersoon: Mirjam van Campen, tel. 020-5230780 (ma tussen
13.00-17.00 uur, di t/m vr tussen 9.00-17.00 uur), e-mail: m.vancampen@oba.nl
|
Recensies
Wie, alvorens een historisch boek aan te schaffen, geïnteresseerd is in een recensie, kan op internet op een aantal plaatsen terecht. Een overzicht:
Gallerymaker Gallerymaker is een erg aardig initiatief van de gemeente Amersfoort. Met behulp van deze site kunnen leerlingen hun eigen werkstuk over een aspect van de geschiedenis van Amersfoort online zetten. Het bronnenmateriaal in de vorm van foto's staat ook online. Dit fotobestand omvat ca 25.000 foto's van historische gebouwen, plaatsen, personen en gebeurtenissen in en uit Amersfoort en omgeving. |