Community Geschiedenis |
||
Nieuwsbrief extra,
november 2005 |
||
community - geschiedenis lokaal leerlingen | ||
Informatie geletterdheid (mediacompetentie) Geregeld hoor je de verzuchting dat het werken aan onderzoeksopdrachten is gereduceerd tot 'googelen'. Impliciet wordt er daarbij van uitgegaan dat leerlingen daadwerkelijk in staat zijn efficiënt en effectief gebruik te maken van het internet; dat zij beschikken over informatie geletterdheid of dat zij, om nog meer eens een andere term te gebruiken, mediacompetent zijn. De werkelijkheid ziet er, helaas, vaak heel anders uit. Eenmaal op het net aangekomen raken zij vaak heel snel het zicht op het waarom kwijt. Aangemoedigd door allerlei links op een pagina fladderen zij van de ene naar de andere site en weten al snel niet meer waarnaar zij eigenlijk op zoek zijn. Dit wordt wel het butterfly defect (vlindergedrag) genoemd. Een tweede probleem is dat leerlingen door de ongelooflijk grote hoeveelheid, ongeordende, informatie, op internet slechts zelden snel terecht komen op relevante sites. Informatievaardigheden Er is dan ook alle reden om op school gericht en geregeld aandacht te besteden aan informatievaardigheden, waarbij creativiteit en reflectie twee sleutelbegrippen zijn. De American Association of School Librarians heeft een standaard gepubliceerd voor effectief internet gebruik (zie hieronder). Op Histoforum staat een stappenplan 'informatie zoeken en gebruiken', waarin deze standaard is uitgewerkt. Door gebruik te maken van dit stappenplan leert de leerling efficiënt en effectief gebruik te maken van de op internet beschikbare informatie. Reflectie en creativiteit spelen daarbij een belangrijke rol. De Australiër Brian Armour heeft een heel aardige powerpoint presentatie gemaakt om het stappenplan (dat in het Engels Big6 wordt genoemd) te illustreren, Bright Bird. Op Histoforum staat een Nederlandse vertaling. |
Standaard voor effectief internet gebruik
De leerling:
Bronnen:
Sites:
|
|