Community Geschiedenis

 
     

Nieuwsbrief extra, november 2005
De nieuwsbrief verschijnt minimaal tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst.

 
community    -   geschiedenis lokaal leerlingen

contact

 

Informatie geletterdheid (mediacompetentie)

Geregeld hoor je de verzuchting dat het werken aan onderzoeksopdrachten is gereduceerd tot 'googelen'.

Impliciet wordt er daarbij van uitgegaan dat leerlingen daadwerkelijk in staat zijn efficiënt en effectief gebruik te maken van het internet; dat zij beschikken over informatie geletterdheid of dat zij, om nog meer eens een andere term te gebruiken, mediacompetent zijn.

De werkelijkheid ziet er, helaas, vaak heel anders uit. Eenmaal op het net aangekomen raken zij vaak heel snel het zicht op het waarom kwijt. Aangemoedigd door allerlei links op een pagina fladderen zij van de ene naar de andere site en weten al snel niet meer waarnaar zij eigenlijk op zoek zijn. Dit wordt wel het butterfly defect (vlindergedrag) genoemd. 

Een tweede probleem is dat leerlingen door de ongelooflijk grote hoeveelheid, ongeordende, informatie, op internet slechts zelden snel terecht komen op relevante sites.   

Informatievaardigheden

Er is dan ook alle reden om op school gericht en geregeld aandacht te besteden aan informatievaardigheden, waarbij creativiteit en reflectie twee sleutelbegrippen zijn.

De American Association of School Librarians heeft een standaard gepubliceerd voor effectief internet gebruik (zie hieronder).

Op Histoforum staat een stappenplan 'informatie zoeken en gebruiken', waarin deze standaard is uitgewerkt. Door gebruik te maken van dit stappenplan leert de leerling efficiënt en effectief gebruik te maken van de op internet beschikbare informatie. Reflectie en creativiteit spelen daarbij een belangrijke rol.

De Australiër Brian Armour heeft een heel aardige powerpoint presentatie gemaakt om het stappenplan (dat in het Engels Big6 wordt genoemd) te illustreren, Bright Bird. Op Histoforum staat een Nederlandse vertaling.

 

Standaard voor effectief internet gebruik

  1. De leerling zoekt efficiënt en effectief informatie.

    Indicatoren

De leerling:
 

  • herkent de behoefte aan informatie;
  • weet dat juiste en volledige informatie de basis is voor verstandige besluitvorming;
  • formuleert de juiste vragen bij de informatiebehoefte;
  • selecteert geschikte informatiebronnen;
  • ontwikkelt en gebruikt succesvolle zoek strategieën.
  1. De leerling beoordeelt informatie kritisch en deskundig.

    Indicatoren
De leerling:
  • bepaalt juistheid, relevantie en volledigheid;
  • houdt feit, mening en perspectief uit elkaar;
  • herkent onjuiste en misleidende informatie;
  • selecteert informatie die bijdraagt aan de beantwoording van de vraag op de oplossing van het probleem.
  1. De leerling gebruikt informatie juist en creatief. 

    Indicatoren

De leerling:

  • Organiseert de informatie voor praktische toepassing;
  • Integreert de informatie in de eigen kennis;
  • Gebruikt de informatie voor kritisch denken en probleem oplossen;
  • Produceert en communiceert de informatie in de geschikte vorm.

Bronnen:

Sites: