Community Geschiedenis

 
     

Nieuwsbrief extra 2, november 2005
De nieuwsbrief verschijnt minimaal tien keer per jaar. Alle leden van de Community ontvangen de nieuwsbrief per e-mail. Na verschijnen wordt de nieuwsbrief in het archief geplaatst.

 
community    -   geschiedenis lokaal leerlingen

contact

 
Het Romeinse Rijk

Vandaag heb ik een webquest over het Romeinse Rijk toegevoegd aan Histoforum.

Deze webquest bestaat uit opdrachten, waarmee de leerlingen zich een beeld kunnen vormen van een aantal belangrijke aspecten van het Romeinse Rijk.

Docenten kunnen naar believen een keuze uit de opdrachten maken die, denk ik, met name geschikt zijn voor gymnasium leerlingen. Eventueel in samenwerking met de klassieke talen.

Opdracht 1

De eerste opdracht gaat over het ontstaan van het Romeinse Rijk. Leerlingen onderzoeken mythe en werkelijkheid.

Opdracht 2

Leerlingen onderzoeken een aantal aspecten van de Punische Oorlogen. Zo vergelijken zij de mythische oorzaak met de historische oorzaken.

Opdracht 3

Het dagelijks leven in Rome is het onderwerp van deze opdracht.

Opdracht 4

In opdracht vier geven de leerlingen een beschrijving van het dagelijks reilen en zeilen op het Forum of zij maken een website over het Forum Romanum

Opdracht 5

Deze opdracht gaat over de Romeinen in Nederland.

Opdracht 6

In deze opdracht maken de leerlingen kennis met de muur van Hadrianus.

Opdracht 7

In deze Queeste gaan leerlingen als klas een website maken over overblijfselen uit het Romeinse Rijk met als titel: 

Reliquiae Imperii Romani

Twee leerlingen treden op als webmasters, de overige leerlingen zijn in tweetallen de onderzoekers.

De leerlingen kunnen gebruik maken van de lijst met links, maar uiteraard kunnen zij ook boeken gebruiken of zelf links zoeken.

Opdracht 8

Een opdracht over Pompeii.

Suggesties ter verbetering van deze opdrachten en/of aanvullingen zijn zeer welkom op kaap@home.nl

Sparta en Athene

Een andere opdracht die heel geschikt is voor samenwerking tussen Geschiedenis, Latijn en Engels is Sparta en Athene.

Na een aantal inleidende opdrachten over de Perzische en Peloponnesische oorlog, gaan de leerlingen in groepjes op zoek naar verschillen tussen Sparta en Athene in de klassieke oudheid.