BEN JIJ GOED IN HET STELLEN VAN DE JUISTE VRAGEN?
Ben jij een creatieve en vakbekwame docent, die
graag met de vakinhoud bezig wil zijn, dan is
meewerken aan de constructie van de centrale examens
misschien wel iets voor jou.
Cito zoekt docenten of oud-docenten die vanaf 1
augustus 2010 enkele uren per week beschikbaar zijn
voor de constructie van de volgende examens:
-
vmbo geschiedenis KB/GL/TL
-
havo/vwo geschiedenis, geschiedenis pilot
Je werkt mee aan de productie van de centrale
examens. Dit werk kun je grotendeels thuis doen. Je
bent als docent werkzaam of werkzaam geweest in het
schooltype waarvoor het examen wordt gemaakt en hebt
ervaring met examenklassen. Je beschikt over gedegen
vakkennis en hebt ervaring met Word.
Docenten die meewerken aan een schoolboekmethode,
komen niet in aanmerking voor de genoemde
werkzaamheden. Voor de werkzaamheden wordt een
passende vergoeding gegeven.
Wil je meer weten? Kijk dan op
www.cito.nl of neem
contact op met Henny Roseboom of Saskia Schekkerman
op telefoonnummer (026) 352 15 44 (maandag, dinsdag,
donderdag).
Schriftelijke reacties met korte motivering en
curriculum vitae vóór 17 maart 2010 zenden aan Cito
t.a.v. mevrouw H. Roseboom, postbus 1034, 6801 MG
Arnhem.
Vrijheidstrein
In het kader van het lustrumjaar 65 jaar Viering
Bevrijding rijdt vanaf 31 maart gedurende vijf weken
de trein Stilstaan bij vrijheid door het hele land.
De vrijheidstrein is een project van het Nationaal
Comité 4 en 5 mei in samenwerking met de NS en vele
andere partijen. Prins Willem-Alexander geeft het
startsein voor de reis. In de trein staat de vraag
centraal wat er nodig is voor vrijheid wereldwijd.
Meer informatie
Agora - Die Säulen des
Himmels
Op 11 maart ging in Duitsland de Spaanse film "Agora
- Die Säulen des Himmels in roulatie. 'Regisseur
Alejandro Amenabar ("Das Meer in mir", "The Others")
erzählt in seinem
Historienfilm von Hypatia, einer Philosophin im
Alexandria der Spätantike, die von fanatischen
Christen ermordet wird. Historischer Hintergrund des
Films sind der Aufstieg des Christentums zur
Staatsreligion und die damit zusammenhängenden
politischen und religiösen Auseinandersetzungen in
Alexandria gegen Ende des 4. Jh. n. Chr., die in der
Zerstörung des Serapeions durch die Christen im
Jahre 391 gipfelten.
De Deutschen Film- und Medienbewertung (FBW)
verleende de film het predikaat waardevol: 'Das
historische Spektakel zeigt in eindrucksvoller Weise
die Brutalität von Glaubensdifferenzen und ihre
Instrumentalisierung zu Machtzwecken - im
Mittelpunkt dieser erbitterten Auseinandersetzungen
steht die faszinierende Wissenschaftlerin Hypatia.
Rachel Weisz brilliert in der Hauptrolle als
emanzipatorische Philosophin im fundamentalistischen
Schmelztiegel, wobei ihre strahlend gläserne Aura im
Kontrast zur rohen und verbohrten Welt der Macht
steht. Regisseur und Koautor Alejandro Amenábar
schafft ein Werk, das thematisch hochspannend,
wichtig und von großer Brisanz ist. So zeigt er im
‚Clash of Cultures’ der Religionen aktuelle Bezüge
auf und reflektiert auf subtile und anregende Weise
die zentralen Fragen der Menschheitsgeschichte und
des Glaubens.“
Verkiezingen
Op 9 juni zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer.
Wat houden verkiezingen precies in? En waarom is het
zo belangrijk om te stemmen? U kunt uw
basisschoolleerlingen goed voorbereiden op de
verkiezingen met het pakket Iedereen mag meedoen.
Het verkiezingspakket wordt verstuurd vanaf week 16
(de week van 19 april 2010). In week 20 start het
project (de week van 17 mei 2010).
Meer informatie
TV-serie over de
Romeinen in de lage landen
De
stichting Tijdvensters
heeft het plan opgevat om
een zesdelige tv-serie van 25 minuten te maken over
de Romeinen in de lage landen. Een serie met veel
animaties en levensechter 3D-simulaties. Dit is de
uitkomst van een advis dat de stichting heeft laten
uitbrengen.Het concept moet
nog, samen met de producent, Pieter van Huystee, ontwikkeld worden.
Op 25 maart wordt hierover meer bekend.
Meer informatie
Slavery and the
American Founding: The “Inconsistency not to be
excused”
Misschien is het bronnenmateriaal op
deze website bruikbaar voor een les of toets
over slavernij.
Jaargang
9, nummer 130, maart 2010
Eerdere edities in deze jaargang
Copyright: Albert van der Kaap, 2010
Formatiespel
Met het
formatiespel op Histoforum kunnen leerlingen hun
kennis van een kabintesformatie uitbreiden of
toetsen. Aan de hand van een fictieve
verkiezingsuitslag op 9 juni moeten zij eerst
stemmen omzetten in een zetelverdeling en vervolgens
zelf een kabinet samenstellen. Hoe moeilijk dat na 9
juni wel eens zou kunnen worden, wordt al snel
duidelijlk.
Scholingsdag Windesheim
De lerarenopleiding geschiedenis van Hogeschool
Windesheim in Zwolle organiseert op vrijdag 4 juni
a.s. een interessante scholingsdag voor docenten
geschiedenis.
De scholing bestaat uit een workshop Digitale
bronnen voor het vak Geschiedenis (in samenwerking
met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid)
en een een workshop Vakdidactisch gebruik van het
digitale schoolbord.
Beide workshops zijn zeer praktisch van opzet en
uitkomst.
Meer informatie
Leermiddelenmonitor 2010
Methodegebruik wordt steeds flexibeler
Het Kenniscentrum Leermiddelen van SLO heeft haar
jaarlijkse leermiddelenmonitor naar het gebruik van
leermiddelen uitgevoerd. Dit jaar werd daarbij
ingezoomd op het gebruiken, ontwikkelen en delen van
(digitale) leermiddelen. Uit het onderzoek kwam
onder andere naar voren dat leraren de methoden
flexibel gebruiken en dat bijna alle leraren
leermiddelen ontwikkelen en ook delen. Opvallend is
dat dit delen voornamelijk met directe collega's
gebeurt en maar zeer beperkt via het internet.
Gebruik van leermiddelen
Net als in vorige jaren laat de monitor zien dat
leraren de methode als de basis gebruiken. 90% van
de leraren geeft aan dat ze flexibel met de methode
omgaan, waarbij zowel eigengemaakte als andere
‘losse’ leermiddelen ingezet worden. Het aantal
leraren in het voortgezet onderwijs (vo) dat een
elektronische leeromgeving gebruikt, neemt toe van
44% vorig jaar naar 55% dit jaar. In het primair
onderwijs (po) is het digitale schoolbord populair:
meer dan 65% maakt er reeds gebruik van.
Eigen leermiddelen ontwikkelen en delen
De meeste leraren (po 72%, vo 86%) ontwikkelen zelf
leermiddelen om zo meer differentiatiemogelijkheden
en extra materiaal te kunnen bieden. Leraren
ontwikkelen vaak alleen, maar ook wel met directe
collega’s. 90% van de leraren deelt deze
eigengemaakte leermiddelen. Dat delen van
leermiddelen gebeurt vooral met de directe
collega’s. Een opvallend klein deel (po 2%, vo 5%)
plaatst de eigengemaakte leermiddelen op daarvoor
bestemde open sites (zoals de vakcommunities).
Meer informatie
Het complete onderzoeksrapport is te downloaden van
www.slo.nl/leermiddelenmonitor.
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 14 maart sturen aan kaap@home.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij
elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl