Samenwerkend leren op de computer
Wij zijn op zoek naar (geschiedenis)docenten die het leuk vinden om hun
klas een aantal lessen te laten werken met een digitale leeromgeving.
Zowel de docent als de leerlingen loggen in op de computer. Het doel van
het onderzoek is om te bepalen hoe de docent ondersteund kan worden:
welke visualisaties en tools bieden inzicht in het leerproces van de
leerlingen?
Leerlingen werken samen aan een opdracht waarbij een geschreven stuk het
resultaat is. Voorbeelden van onderwerpen zijn WOII en het ontstaan van
het christendom (zie http://edugate.fss.uu.nl/~crocicl/bronnen/). Binnen
de leeromgeving is er een aantal bronnen beschikbaar om informatie te
verzamelen. Er kan tevens gebruik gemaakt worden van een chat-functie,
een forum, en een gedeelde tekstverwerker. Ook de leraar is in de
leeromgeving aanwezig en ondersteunt de leerlingen.
Docenten zullen voorafgaand en tijdens het onderzoek enkele keren
geïnterviewd worden. De precieze invulling van de opdracht en de
tijdsduur van het onderzoek worden in overleg vastgesteld. De richtlijn
is 4 tot 6 lesuren in een tijdsbestek van 3 weken.
Als u interesse heeft in deelname of meer wilt weten over het onderzoek,
kunt u contact opnemen met Jeroen Janssen of Anouschka van Leeuwen.
J.J.H.M.Janssen@uu.nl
A.vanLeeuwen@uu.nl
History Wall Charts
De website
www.historywallcharts.eu bevat een omvangrijke databank met
Europese schoolplaten uit de periode 1830 tot 1990. De website
maakt deel uit van ‘Europe and identity – History on wall charts
in a European perspective’, een door het Europese Unie
gesubsidieerd internationaal samenwerkingsproject van het
Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam, de Universiteit van
Würzburg in Duitsland en de Nationale Onderwijsbibliotheek in
Denemarken.
Het project ‘Europe and identity – History on wall charts in a
European perspective’, dat door de Europese Unie is
gefinancierd, wil aan de hand van schoolplaten het publiek
bewust maken van de overeenkomsten en verschillen van het in de
laatste eeuw gegeven onderwijs in verschillende Europese
lidstaten. Door middel van onder andere een congres, website met
databank, reizende tentoonstelling en educatief programma wordt
een informatieve en spannende zoektocht mogelijk gemaakt naar
verschillen en overeenkomsten in het onderwijs in Denemarken,
Duitsland en Nederland.
Het geschiedenisonderwijs maakte in de periode 1830-1990 gebruik
van fraaie, kleurrijk geïllustreerde schoolplaten. Op
www.historywallcharts.eu zijn schoolplaten uit verschillende
Europese landen te zien. De schoolplaten zijn afkomstig uit de
collecties van Danmarks Pædagogiske Bibliotek (National Library
of Education, Denemarken), Forschungsstelle: Schulwandbild,
department of the University of Würzburg (Duitsland ) en het
Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam. Voor deze samenwerking
is gekozen omdat de drie collecties onderling zeer divers zijn
maar soms ook verbazingwekkende overeenkomsten bevatten. Bij
alle schoolplaten wordt informatie gegeven over de afgebeelde
gebeurtenis en de locatie waar deze plaatsvond. Ook worden het
jaar van uitgave, de uitgeverij en illustrator erbij vermeld.
Verbeterde versie Teleblik
Wilt u Teleblik-links delen op Twitter, Yurls, Hyves of
Facebook? Wilt u de Teleblik-video’s embedden op uw eigen
webpagina? Wilt u beter kunnen vinden wat u zoekt in Teleblik?
De verbeterde versie van Teleblik maak dat mogelijk! Teleblik
bevat ruim 10.000 uur aan audiovisueel materiaal van de Publieke
Omroep dat speciaal geselecteerd is om in te zetten in de les.
Bekijk de nieuwe mogelijkheden nu op
www.teleblik.nl!
Lees ook de column Frustranet.
HippoCampus
Hoewel
HippoCampus betrekking heeft op de geschiedenis van de V.S.
zijn bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld over Columbus en de
Slavernij, ook in ons land goed te gebruiken. De website bevat
geanimeerde filmpjes en bronnenmateriaal bij zeer veel
onderwerpen. Uiteraard wel Engelstalig.
Mogelijk bruikbaar
Primaire bronnen over de
oorzaken van de Franse Revolutie (Engels) van SchoolHistory.
Statistische gegevens over de grote economische crisis in de
jaren dertig in de V.S.
Sprekend Verleden
Walburg Pers betreedt de arena van het uitgeven van
schoolboeken. Onder de naam
Walburg Pers Educatief (WPE) start de Zutphense uitgeverij haar
nieuwe loot aan de uitgeefboom met de 5de editie van Sprekend
verleden. Deze bekende geschiedenismethode voor het voorgezet
onderwijs was voorheen ondergebracht bij NijghVersluys en
Thieme-Meulenhoff. Het auteursteam van de 4de druk is voor deze
5de druk uitgebreid met een aantal nieuwe auteurs.
De bus rijdt weer uit!
De Jonge Akademie on Wheels: win een bus met wetenschappers op school
In 2008 reed vijf maal een bus vol bevlogen wetenschappers van De Jonge
Akademie naar een school in Nederland. Honderden leerlingen, hun
docenten, tientallen wetenschappers en zelfs prinses Máxima beleefden
een geweldige, compleet verzorgde dag vol wetenschap, voedsel en
competitie onder leiding van De Jonge Akademie on Wheels-presentator
Victoria Koblenko.
In het voorjaar van 2011 rijdt de bus maar liefst acht maal uit! Rondom
het thema eten dagen we leerlingen in de onderbouw van vmbo, havo en vwo
uit om na te denken, vragen te stellen, te onderzoeken, samen te werken,
te experimenteren en uit te leggen.
Alle middelbare scholen in Nederland kunnen meedingen naar een van de
acht busbezoeken, door op de website een wetenschappelijke prijsvraag zo
goed mogelijk te beantwoorden.
Meedoen kan uit de losse pols, maar je kunt misschien beter zorgen dat
je goed beslagen ten ijs komt: bijvoorbeeld door in de klas het De Jonge
Akademie Wetenschapsspel te spelen, waarmee de leerlingen spelenderwijs
iets opsteken over het wezen van wetenschap. Ook voor wie niet meedoet
met de wedstrijd is het spel een aanrader voor in de klas. Het spel is
gratis te bestellen op de website.
Op
www.dejongeakademieonwheels.nl vind je vanaf 1 oktober alle informatie over de
busritten, de prijsvraag en het Wetenschapsspel.
Jaargang
9, nummer 140, oktober 2010
Eerdere edities in deze jaargang
- nieuwsbrief 139
- nieuwsbrief 138
- nieuwsbrief 137
- nieuwsbrief 136
- nieuwsbrief 135
- nieuwsbrief 134
- nieuwsbrief 133
- nieuwsbrief 132
- nieuwsbrief 131
- nieuwsbrief 130
- nieuwsbrief 129
- nieuwsbrief 128
- nieuwsbrief 127
- nieuwsbrief 126
- nieuwsbrief 125
Copyright: Albert van der Kaap, 2010
Column Wikipedia en plagiaat
Op een school in Zwitserland heeft de
schoolleiding de toegang tot Wikipedia geblokkeerd. Volgens de leerling
die dit bericht de wereld in hielp zijn de de leraren Wikipedia haters.
Een absurde maatregel volgens de leerling, de school heeft namelijk
alleen Wikipedia.de afgesloten, maar niet Wikipedia.org.
Tijdens een workshop aan havo- en vwo-leerlingen over het maken van een
profielwerkstuk vertelde ik onlangs dat het vaak erg handig is om te
beginnen met een artikel van Wikipedia. Ik had het W-woord nog niet
uitgesproken of ik werd door de leerlingen onderbroken met 'wij mogen
Wikipedia niet gebruiken voor ons profielwerkstuk.'
Lees verder
Kijk op geschiedenis
Kijk op geschiedenis is een weblog over geschiedenis van Otto Cox,
die ook Twittert.
Sextant.org
Sextant is een wiki-achtige website waarop je een eigen bijdrage
over de geschiedenis van een plaats of plek in beeld kunt brengen. Doel
is te komen tot een zo globaal mogelijk overzicht van Points of Interest
(POI's).
De Lerarenwissel
De Lerarenwissel is op zoek naar Geschiedenis docenten!
Bent u leraar Geschiedenis en wilt u eens een kijkje nemen in de
(wereld)keuken van een collega op een andere school bij u in de buurt?
Laat het ons weten en mail uw contactgegevens, uw onderwijservaring en
de gegevens van uw school naar Leraar24 (anouk@jvtv.nl)
of bel met 030-24 00 880.
Het digitale lerarenplatform Leraar24 organiseert uitwisselingen voor
een dag om leraren een vernieuwde kijk te geven op hun onderwijs. Door
een dag (deel) in een andere onderwijssituatie te werken, leert u meer
over uw eigen vaardigheden en over de diversiteit aan kwaliteiten die
nodig zijn binnen het onderwijs. U draait een dag (deel) de les van een
collega op een andere school, die u daarbij zal instrueren en coachen.
Daarna ontvangt u uw collega op uw school en begeleidt u hem/haar die
dag. Het uiteindelijke filmpje zal te zien zijn op Leraar24.
De video’s van de eerste Lerarenwissel zijn nu te zien op
Leraar24.nl.
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor 28 september sturen aan kaap@kpnmail.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij
elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl