Veldraadpleging VGN
De resultaten van de veldraadpleging over het nieuwe
examenprogramma geschiedenis zijn bekend.
Powerpoints
Ik vond op het net een serie heel aardige powerpoints met een
overzicht van de wereldgeschiedenis. Ik heb ze enigszins anders heb
verkaveld zodat ze beter aansluiten bij het stelsel van de tien
tijdvakken. Ook al zijn de powerpoints in het Engels, toch zij ze, zeker
in de tweede fase, denk ik heel goed bruikbaar. Zeker als u de
West-Europese geschiedenis ook eens in een meer mondial perspectief wilt
plaatsen. Ik heb de powerpoints toegevoegd aan het
algemene overzicht met powerpoints en aan het
overzicht met powerpoints en lesmateriaal per tijdvak.
Herdenking W.O.I
Ook di jaar is er in België weer veel belangstelling
voor de herdenking van de wapenstilstand (11-11-1918) die een eind
maakte aan W.O.I.. Kijk bijvoorbeeld eens op
deze website.
Levende geschiedenis in de klas
In 1999 startte Bernard van Daele zijn Quintus Project
in Vlaamse scholen. Uitgerust als legioensoldaat geeft hij deskundige
(hij is archeoloog) uitleg aan leerlingen van het basis-, maar vooral
van het secundair onderwijs. Daarbij toont hij aan de aanwezigen zijn
volledige bewapening en ander materiaal dat waarheidsgetrouw weergeeft
hoe een soldaat in zijn tijd eruit zag. Sindsdien kende zijn initiatief
een groeiend succes en is hij als legionair gekend bij de meeste
leerkrachten geschiedenis en Latijn in Vlaanderen. De boeiende
uiteenzetting die Quintus komt houden bestaat uit twee onderdelen en
duurt in principe twee lesuren van 50 minuten. Ook scholen in (zuid)
Nederland kunnen hem inhuren.
Meer informatie vindt u op zijn website.
History Boys
Het is alweer een film uit 2006,History Boys, maar hij was mij niet
eerder opgevallen. History Boys is de verfilming van een gelijknamig
toneelstuk over acht jongeren die Oxford willen binnenkomen, met als
basis geschiedenis. Zie de
trailer op de website van een collega. Toneelstuk en film.
Recensie van toneelstuk en
achtergronden van het stuk.
Nationaal Onderwijsmuseum
Het Nationaal Onderwijsmuseum (mijn werkgever) heeft jullie
steun nodig! Sinds donderdag heeft de gemeente Rotterdam laten
weten het voornemen te hebben de subsidie aan het Nationaal
Onderwijsmuseum te stoppen. Dat betekent naar alle
waarschijnlijkheid dat wij onze deuren in 2015 moeten sluiten en
daarmee 42.000 bezoekers, waaronder 15.000 Rotterdamse
leerlingen, in de kou zetten. Argumentatie voor stopzetting van
de subsidie is flinterdun en druist bovendien in tegen afspraken
die tussen Rijk en gemeente zijn gemaakt. Op 10 november wordt
besloten wat er met onze subsidie gebeurt.
We hebben dus één maand om duidelijk te maken dat stopzetting
geen goed plan is.
Op onze site
www.onderwijsmuseum.nl zijn we een petitie gestart tegen
sluiting van het museum. Willen jullie deze petitie (liefst
z.s.m.) tekenen en deze mail doorsturen naar jullie vrienden,
familie en relaties met het verzoek hetzelfde te doen? De
medewerkers van het Onderwijsmuseum zullen jullie daarvoor heel
dankbaar zijn!!!
Saskia Noordoven
Nieuwe eindtermen in Duitsland
De VGD (Verband von Geschichtsleher) heeft en nieuwe ontwerp gemaakt
voor
eindetermen geschiedenis in de onderbouw (12-16).Kritiek is er
natuurlijk ook direct: 'Schade, anscheinend hat der Verband der
Geschichtslehrer eine Gelegenheit verpasst; der übliche und schon oft
kritisierte Eurozentrismus fällt auf. Und, wie in den Anmerkungen auch
gesagt, es trifft zu, dass die Geschichte nach 1945 nur eine
Randexistenz fristet.
Der Geschichtsunterricht als Bildungsfach hat unter anderem die Aufgabe,
den Schülern dabei zu helfen, über das Geschehen in der der Welt aus
historischer Perspektive nachzudenken und Verständnis zu gewinnen. Das
vorgeschlagene Kompetenzcurriculum hilft nicht wirklich, den
Nord-Süd-Konflikt zu verstehen, geschweige denn welthistorisch wirklich
brennende Probleme wie den Nahostkonflikt oder die Reibungspunkte mit
dem Islamismus. Stellenweise scheint immer noch die anektdotische,
selbstdefinitorische Geschichtssicht der deutschen
Schulgeschichtsschreibung des 19. Jh. durch.'
Digitaal leermateriaal ter discussie
Wat is de toekomst van digitaal leermateriaal? Geef uw mening over
digitaal leermateriaal op
www.visieopleermateriaal.nl of reageer op filmpjes waarin docenten,
bestuurders en beleidsmakers binnen het onderwijs hun visie geven.
Op de tweede dag van Dé Onderwijsdagen, 10 november 2010 om 12:30 uur kunt u ook live
debatteren over de toekomst van digitaal leermateriaal onder leiding van
van Frénk van der Linden. Neem nu alvast een kijkje op
Visieopleermateriaal.nl.
Canonkaravaan
Flevoland is de eerste halte van de canonkaravaan in het
seizoen 2010-2011.
Meer informatie
Vier in Balans
Versnelling van
ict-gebruik in het onderwijs is noodzakelijk. Meer weten? Bekijk
de Vier in Balans Monitor 2010 op http://onderzoek.kennisnet.nl
Video wereldgeschiedenis in objecten
De BBC maakte een
video van vijf minuten waarin 100 objecten uit de wereldgeschiedenis
de revue passeeren. Maar u kunt de voorwerpen ook
in alle rust bekijken.
Praktijkgericht Onderzoek
Onderzoek is belangrijk om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen en
voortdurend te kunnen verbeteren. Het doen van onderzoek is echter niet
eenvoudig en wordt vaak onderschat. De Community Praktijkgericht
Onderzoek is voor leraren die praktijkonderzoek doen op hun school. Zij
kunnen bij deze community informatie vinden over het doen van onderzoek,
ervaringen delen en discussiëren over zaken die hen bezighouden. Wil je
meer weten of meedoen? Word lid van deze community! Ga naar http://wp.digischool.nl/praktijkgerichtonderzoek.
Jaargang
9, nummer 142, november 2010
Eerdere edities in deze jaargang
- nieuwsbrief 141
- nieuwsbrief 140
- nieuwsbrief 139
- nieuwsbrief 138
- nieuwsbrief 137
- nieuwsbrief 136
- nieuwsbrief 135
- nieuwsbrief 134
- nieuwsbrief 133
- nieuwsbrief 132
- nieuwsbrief 131
- nieuwsbrief 130
- nieuwsbrief 129
- nieuwsbrief 128
- nieuwsbrief 127
- nieuwsbrief 126
- nieuwsbrief 125
Copyright: Albert van der Kaap, 2010
Evaluatie vwo pilot
Het evaluatierapport van de pilot op het vwo met het nieuwe
examenprogramma is nu beschikbaar op de
website van SLO.
De val van de Muur
Op 9 november 1989 werd de Berlijnse muur omver geworpen. Het begin van
de Wiedervereinigung van Oost- en West-Duitsland: voor Duitsland het
begin van een nieuw tijdperk. Ter gelegenheid hiervan heeft de redactie
van Teleblik een aantal
kijktips geselecteerd over de bouw en val van de muur, en de koude
oorlog.
Regionaal Onderwijsseminar Atlantische
Commissie over het nieuwe Strategische Concept van de NAVO
Op donderdag 18 november organiseert de Atlantische Commissie, in
samenwerking met Avans Hogeschool, Fontys Hogescholen en de Nederlandse
Defensie Academie (NLDA), een onderwijsseminar op de Koninklijke
Militaire Academie te Breda.
Het thema van het seminar is: ‘De NAVO-top in Lissabon: Een strategische
heroriëntatie van de NAVO?’
Het ochtendprogramma staat in het teken van een simulatiespel, waarbij
studenten van Avans, Fontys en de NLDA de NAVO-top in Lissabon
nabootsen. Het gaat hier om een interactieve didactische werkvorm die
ook van de zaal om betrokkenheid vraagt. Tijdens het middagprogramma
verzorgt een drietal sprekers een lezing. Hierbij wordt aandacht besteed
aan de trans-Atlantische verhoudingen binnen de Alliantie. Ook zal een
insider spreken over het advies dat de Groep van Experts heeft
uitgebracht aan de secretaris-generaal van de NAVO. Ten slotte komen
mogelijke perspectieven voor de NAVO na Lissabon aan bod. Klik
hier om het volledige programma te bekijken.
De kosten voor deelname bedragen € 25.- voor docenten en € 5.- voor
studenten. Docenten en studenten van de deelnemende instellingen hebben
gratis toegang tot het seminar.
U kunt zich tot uiterlijk 11 november voor dit seminar inschrijven door
hier te klikken en het digitale aanmeldingsformulier in te vullen.
De Strijd om het Beste Idee voor Docenten
Hoe kunnen we docenten in één dag tien opmerkelijke ideeën cadeau doen
om leerlingen enthousiast te maken? Educatieve uitgeverij Noordhoff
Uitgevers organiseert op 17 november De Strijd om het Beste Idee voor
Docenten, een evenement waarbij tien grote denkers, die dagelijks vanuit
hun eigen discipline bezig zijn jongeren te boeien, te entertainen en te
enthousiasmeren, hun idee uiteen zullen zetten.
Noordhoff Uitgevers biedt dit evenement aan docenten aan omdat wij
docenten als de belangrijkste succesfactor in het onderwijs zien.
Het evenement De Strijd om het Beste Idee voor Docenten vindt plaats op
17 november 2010 van 10.00 tot 16.00 uur in Pakhuis de Zwijger in
Amsterdam. Tien sprekers proberen de aanwezige docenten in elk vijftien
minuten te overtuigen van hun idee om jongeren enthousiast te maken. Ze
strijden tegen elkaar. Het publiek, bestaande uit docenten, wijst via
stemming aan het eind van de bijeenkomst de winnaar aan.
Informatie en aanmelden
Op
http://www.blog-vo.noordhoff.nl/ staat informatie over het programma
en over de sprekers. Docenten kunnen zich via de site aanmelden voor het
evenement. Er zijn 300 plaatsen. De bijeenkomst is gratis.
Lesmateriaal met filmpjes over hunebedden
Op Histoforum staat een
les over hunebedden waarin korte filmpjes van teleblik de
belangrijkste bronnen zijn.
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor eind oktober sturen aan kaap@kpnmail.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij
elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl