PISA 2009
Met minder profielen in de bovenbouw en meer aandacht voor Nederlands, Engels, wiskunde en science wil minister Van Bijsterveldt (OCW) terug naar de kern in het onderwijs. Dit is volgens haar noodzakelijk om er voor te zorgen dat het Nederlands onderwijs bij de top van de wereld blijft horen. Dat stelt zij in een reactie op het nieuwe PISA onderzoek naar de vaardigheid van taal, wiskunde en science van 15-jarige leerlingen in 65 landen.
Met het Actieplan Beter Presteren wil Van Bijsterveldt in het voortgezet onderwijs de nadruk leggen op vakken die bepalend zijn voor het succes in het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt. Meer aandacht voor de kernvakken betekent simpelweg meer leertijd voor Nederlands, Engels en wiskunde. De leerprestaties van deze vakken zullen aan het eind van de onderbouw worden getoetst.
Resultaten PISA 2009
De
resultaten van PISA tonen aan dat
Nederlandse jongeren op het terrein van taal tweede
scoren in Europa, net achter Finland. Het percentage
zwakke lezers is ten opzichte van 2006 afgenomen. In
de wereld staat Nederland bij
lezen op
10e
plaats. Voor wiskunde
en science
behoort Nederland nog tot de
top 5 in Europa.
Mondiaal gezien staat Nederland voor
beide vakken op de 11e
plaats. Zwitserland, Canada en Japan
hebben Nederland de afgelopen jaren op het terrein
van wiskunde gepasseerd. Dit baart minister Van
Bijsterveldt zorgen. Zij wil de dalende trend
keren.
Zie ook
Monitor Trends in Beeld
Zie ook:
filmpje met reactie Van Bijsterveldt
Internationale ranking
Resultaten PISA 2006
Brief van 10 december 2007 van Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart:
Het CITO heeft de dataverzameling in Nederland uitgevoerd en een nationale rapportage over het onderzoek uitgebracht, geheten Resultaten PISA 2006 Praktische kennis en vaardigheden van 15 jarigen.
Nederlandse leerlingen scoren goed in alle drie de
domeinen: bij de subtop van de wereld. Bij
Science
eindigt Nederland als
negende van de deelnemende landen,
bij wiskunde
als vijfde
en bij lezen
als tiende. Onder
Europese landen levert dat respectievelijk de derde,
tweede en vierde plaats op. Dat betekent niet dat er
geen problemen bij de Nederlandse
onderwijsprestaties zijn te signaleren.
Zowel bij lezen als bij wiskunde is er sprake van
een achteruitgang bij de scores voor lezen en
wiskunde vergeleken tussen 2003 en 2006. Bij lezen
doet zich deze achteruitgang nog eens vooral voor
door middel van een groei bij de zwakste categorieën
lezers.
Deze uitkomst onderstreept mijn keuze om prioriteit te geven aan de verbetering van de lees- en rekenvaardigheden van middelbare scholieren, zoals ik vorige week heb bekend gemaakt in de Kwaliteitsagenda VO.
Bij de cijfers van 2009
Enige relativering m.b.t. de cijfers is wel op zijn plaats:
1. China (regio Shanghai) en Singapore deden voor het eerst mee en staan 'uiteraard'in de top (zoals Aziatische landen ook altijd in de top staan bij Olympiades). Bij lezen is Nederland het vijfde niet-Aziatische land, alleen Finland, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië doen het beter dan Nederland. Ook bij wiskunde is Nederland het vijfde niet-Aziatische land.
2. Bij lezen zijn de landen 8 t/m 21 in feite ex-aequo geëindigd en bij wiskunde de landen 6 t/m 13.
-
Van Bijsterveldt in interview met de Volkskrant op 7 december 2010
Heeft Bijsterveldt gelijk?
Hoe noodzakelijk is het om het onderwijs om te gooien zoals van
Bijsterveldt ons allen wil doen geloven? Een PISA rapport dat wordt
aangegrepen om weer eens even flink de knuppel in het hoenderhok te
gooien? Blijkbaar past het bij dit kabinet om flink te zijn en harde
maatregelen te eisen vandaar het Actieplan Beter Presteren. Het kabinet
wil dat Nederland tot de top vijf van kenniseconomieën gaat behoren.
Reageer via
http://wp.digischool.nl/docentvo/2010/12/08/onderwijshervormingen/
Reactie AOB
Investeren in meer en betere leraren is de enige manier om leerlingen beter te laten presteren. Dat stelt de grootste onderwijsbond AOb naar aanleiding van de tegenvallende scores van Nederland op de vergelijkende PISA-ranglijst van de OESO. In 2009 scoorden de Nederlandse scholieren bij wiskunde en natuurwetenschappen lager dan in 2006. AOb-voorzitter Walter Dresscher: “Kies nu voor klas! Leerlingen verdienen toponderwijs, we willen naar de top 5 van kenniseconomieën. De oplossing is zo simpel: we hebben goed personeel nodig. ‘ Van de oplossingen die minister Van Bijsterveldt aandraagt – strenger toetsen en back to basics – verwacht Dresscher ’geen wonderen’.
PISA in Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland
Jaargang
9, nummer 145, december 2010
Eerdere edities in deze jaargang
- nieuwsbrief 144
- nieuwsbrief 143
- nieuwsbrief 142
- nieuwsbrief 141
- nieuwsbrief 140
- nieuwsbrief 139
- nieuwsbrief 138
- nieuwsbrief 137
- nieuwsbrief 136
- nieuwsbrief 135
- nieuwsbrief 134
- nieuwsbrief 133
- nieuwsbrief 132
- nieuwsbrief 131
- nieuwsbrief 130
- nieuwsbrief 129
- nieuwsbrief 128
- nieuwsbrief 127
- nieuwsbrief 126
- nieuwsbrief 125
Copyright: Albert van der Kaap, 2010
Vlaamse jeugd blijft top
Onze 15-jarigen mondiaal wereldwijd bij betere leerlingen, Aziaten
scoren best
• De Standaard, woensdag 08 december 2010
• Auteur: Tom Ysebaert
BRUGGE - Vlaamse 15-jarigen handhaven zich aardig bovenaan in een
internationale vergelijking van schoolse vaardigheden. Ook lezen kunnen
we nog altijd prima. Maar tegen het Chinese Sjanghai kan niemand op.
Vlaamse vijftienjarigen doen het internationaal nog altijd zeer goed als
het op schoolse vaardigheden aankomt. Dat leert het driejaarlijkse
Pisa-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en
Ontwikkeling (Oeso).
Het Vlaamse deel van het onderzoek werd vorig jaar door de Universiteit
van Gent verricht bij 4.496 leerlingen in 158 scholen.
Voor wiskundige kennis staan onze jongelui nog steeds aan de top, al
geven we enkele punten prijs. In Europa doet alleen Finland beter. We
moeten wel heel wat Aziatische landen en regio's laten voorgaan.
Wat wetenschap betreft zijn we goeie subtoppers en blijft onze score
gelijk. De Aziaten, Finland, Estland, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië
doen het beter.
Maar het Pisa-rapport van dit jaar focuste op leesvaardigheid.
1. Vlamingen lezen goed maar niet graag
Wat lezen betreft staan we zevende, slechts zes landen doen beter (zie
tabel). Het ging om het begrijpen en kunnen gebruiken van geschreven
teksten.
Een op de acht Vlaamse vijftienjarigen haalt het hoogste niveau qua
leesvaardigheid. Zowel onze beste als onze slechtste lezers doen het
beter dan het internationale gemiddelde.
Ook al is onze leesvaardigheid nog prima, ze boert wel achteruit
tegenover de Pisa-resultaten van 2000. 'Met dertien punten, wat
significant is', zegt onderzoekster Inge De Meyer. 'We zien niet direct
een verklaring. In het TSO is een daling merkbaar, maar ik vind het wat
voorbarig het daaraan toe te schrijven.'
Als we lezen buiten de school is het in tijdschriften of kranten, veel
minder fictie of non-fictie. Niet verwonderlijk voor de digitale
generatie: chatten en e-mail nemen het meeste leestijd in. De leerlingen
die divers lezen (kranten, tijdschriften en fictie) presteren het best
op school.
Het slechte nieuws is dat onze vijftienjarigen het minste van allemaal
zeggen plezier te beleven aan lezen. Dat kan voor een deel te maken
hebben met onze neiging om eerlijk te antwoorden in dergelijke enquêtes.
Een verklaring? 'We hebben geen leescultuur,' meent professor Martin
Valcke van de vakgroep Onderwijskunde aan de UGent. 'De
schoolbibliotheken zijn afgebouwd. Er is bij ons te veel nadruk op
geprefabriceerde handboeken. De Chinezen lezen boeken en gaan er mee aan
de slag, ze maken er een toneelstukje van.'
De minister van Onderwijs, Pascal Smet, wil met zijn collega van Cultuur
Joke Schauvliege over leesbevordering gaan praten.
2. Azië kampioen
Finland moet zijn koppositie inzake leesvaardigheid afstaan aan
Sjanghai, dat voor het eerst meedoet aan Pisa en meteen de concurrentie
naar huis speelt. Ook Korea, Singapore en Hongkong scoren opmerkelijk
hoog in het Pisa-onderzoek. Het (Oost-)Aziatische overwicht in Pisa is
treffend, zowel wat lezen, wiskunde als wetenschap betreft.
Voor Pascal Smet stemt dat tot nadenken. 'We associeerden Azië met
productie. Uit deze resultaten blijkt dat ze ook uitblinken wat betreft
brains. Laat dit een waarschuwing zijn voor de Europese landen die mee
willen zijn met de kenniseconomie.'
Martin Valcke kan zijn bewondering voor de scholen van Sjanghai moeilijk
wegstoppen. 'Ze hebben grote klassen, vijftig leerlingen of meer, maar
ze passen toch gedifferentieerd onderwijs toe, in kleine groepen. Ze
passen alle moderne onderwijsmethodes toe die hun kwaliteit bewezen
hebben. Het gaat er heel professioneel toe. Ze hebben al vakleerkrachten
in de lagere school. De leerkrachten zijn universitair geschoold en
kunnen zich opwerken. Worden ze aanvaard in de beste scholen, dan
verdienen ze 2,5 keer zoveel.'
'Zowel de leerlingen als de ouders zijn enorm gedreven. Het is een
samenleving van mensen die vooruit willen.'
3. Sociale ongelijkheid blijft
Eerdere Pisa-onderzoeken hadden het al blootgelegd: het Vlaamse
onderwijs is goed maar de impact van de sociale thuissituatie en de
status van de school is hier groter dan elders. Ook opvallend: België,
en zeker Vlaanderen, is het enige land waar goeie prestaties samengaan
met grote sociale ongelijkheid.
De kinderen van de tweede generatie migranten scoren hier slechter.
Landen die hun migranten selecteren, zoals Canada, doen het hier een
stuk beter.
Een deel van de oorzaak zou liggen in de opbouw van ons secundair
onderwijs waarin de jongeren vroeg moeten kiezen. De hervorming van het
secundair die op stapel staat, zou hier iets aan proberen te doen.
www.pisa.ugent.be
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor eind december sturen aan kaap@kpnmail.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij
elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl