histoforum    

Nascholing examenonderwerp
Op vrijdag 16 september 2011 organiseert de afdeling Geschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met het ILS een nascholingsconferentie over het Centraal Schriftelijk Examen (CSE): De Republiek in een Tijd van Vorsten
Alle informatie over de dag; het volledige programma, inhoud lezingen en workshops en aanmelding, is te vinden op www.ru.nl/geschiedenis/nascholingsdag

Start kunst- en fietsroute Verdronken dorpen in de regio Arnhem Nijmegen
Op vrijdag 24 juni gaat de kunstroute Verdronken Dorpen in de regio Arnhem Nijmegen van start. Vorig jaar nog gaven de initiatiefnemers een publicatie van Jan en Sanne Terlouw rond dit bijzondere thema uit. Dit jaar krijgt het project een vervolg met kunst op locatie. Vooraanstaande kunstenaars van verschillende disciplines hebben voor deze gelegenheid nieuw werk gemaakt: beeldende kunst, dans, locatietheater en muziek. De beelden en voorstellingen zijn te bekijken en te beluisteren in Heteren, Westervoort, Leuven (bij Duiven), Oud-Zevenaar, Herwen en Doornik (bij Bemmel). Alle voorstellingen zijn vrij toegankelijk.

Speciaal voor dit project zijn twee fietsroutes gemaakt die de bezoeker door een schitterend landschap langs de zes locaties voeren. De fietsroute, speeldata en meer informatie is te vinden op www.verdronkendorpen.nl. De kunstroute duurt van 24 juni tot en met 11 september 2011
Deelnemende kunstenaars zijn: Alphons ter Avest (beeldend), Marco Blaauw (trompet), Sylvia Evers (beeldend), Marieke de Keijzer / Daphne v.d. Wal (landschapsarchitectuur), Libertad Pozo (dans), Maria Roosen (beeldend), Under the blue surface (locatietheater), Jan en Sanne Terlouw (verhalen), Esther Jansma (poëzie)

Uit nieuwsbrief Memo
Lestip: Het Israëlisch-Palestijns conflict
De lesbrief ‘Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict’ is samengesteld door Hadassa Hirschfeld, voormalig docente geschiedenis en adjunct-directeur van CIDI. Op havo- en vwo-scholen is het conflict tussen Israël en het Palestijnse volk regelmatig onderwerp van felle discussies. Er is waarschijnlijk geen vraagstuk in de wereld dat zolang duurt en waarover zoveel meningen en emoties bestaan. Het lespakket is speciaal gemaakt voor docenten geschiedenis die de achtergronden van het conflict in de klas willen bespreken.
Meer informatie over dit lespakket

Abonneer u gratis op de nieuwsbrief van Schooltv
Altijd op de hoogte zijn van de nieuwste programma’s en verwerkingsmateriaal voor uw vakgebied? Ook voor uw vakgebied Geschiedenis biedt Schooltv in het nieuwe schooljaar weer een breed aanbod van programma’s voor zowel het vmbo als havo/vwo. Schooltelevisieprogramma’s inzetten in de les is nog nooit zo gemakkelijk geweest. Vrijwel alle programma’s zijn op dvd te koop of staan online en zijn direct te bekijken op ieder gewenst moment en in ieder lesuur. Wilt u komend schooljaar op de hoogte blijven van het aanbod ? Abonneer u gratis op de nieuwsbrief voor uw vakgebied. Meld u aan op: www.schooltv.nl/nieuwsbrieven

Kom gratis met uw klas naar politiek Den Haag!
DE HAAGSE TRIBUNE is een educatieve dag in politiek Den Haag voor basis scholen, het voortgezet onderwijs en het mbo. Uw klas volgt een van onze succesvolle programma’s op en rond het Binnenhof. Door activerende werkvormen in onze sfeervolle zalen maken de leerlingen kennis met politiek, democratie en rechtsstaat.

Een bezoek aan de Tweede Kamer maakt deel uit van alle programma’s:
• Ontdek het Binnenhof (voor basisscholen)
• Rechtsstaat
• Europese Unie
• Geschiedenis
• Politiek
• Media

Kijk voor meer informatie op www.dehaagsetribune.nl
Hier kunt u zich ook inschrijven voor het seizoen 2011/2012. Doe het meteen, want vol is vol!

European Navigator
ENA noemt zichzelf de authoritative multimedia reference on the history of Europe en biedt veel informatie en bronnen over de na-oorlogse geschiedenis.

Actief Historisch Denken deel 3
Onlangs is het derde deel van Actief Historisch Denken verschenen. Het succes van het eerste en tweede deel heeft de auteurs geïnspireerd om een derde deel te maken. Dit derde deel is met name gericht op de kenmerkende aspecten die centraal staan in de bovenbouw van havo en vwo. Met deze bundel hopen de auteurs de docenten ondersteuning te bieden bij het didactiseren van de kenmerkende aspecten.
Het boek bestaat uit vier hoofdstukken en twintig leeractiviteiten. De bundel is een feest van herkenning en ontmoeting. Een aantal leeractiviteiten is in de eerdere edities al besproken, zoals het mysterie, het kwadrant, levende grafiek en beelden ter discussie. Daarnaast bevat de bundel een aantal nieuwe werkvormen zoals de diamant, de woordwijzer, het woordwiel en de sudoku. Allen opgezet volgens de bekende werkwijze van kant en klaar leerlingmateriaal en uitgebreide instructies voor de docent.
Het materiaal in dit derde deel is net als de voorgaande delen gebaseerd op ervaringen van leraren, leerlingen en vakdidactici. 
Het boek is te bestellen bij Harry Havekes (h.havekes@ils.ru.nl)

Opdrachtenbundel Prinsjesdag online
Nieuws in de klas heeft de opdrachtenbundel rondom Prinsjesdag geactualiseerd. De opdrachten maken leerlingen wegwijs in de berichtgeving over de rijksbegroting, de troonrede, de rol van de koningin en het kabinet en de algemene beschouwingen. Er is een versie voor het PO en één voor het VO. U kunt deze bundels gratis downloaden vanaf onze site.
Prinsjesdag PO
Prinsjesdag VO
De opdrachtenbundel wordt gecombineerd met de bespreking van de actuele berichtgeving rondom Prinsjesdag. U kunt hiervoor gebruik maken van de twee weken Bezorgservice van Nieuws in de klas. Let op dat bij het aanvragen een verwerkingstijd van drie weken gehanteerd wordt. Voor de periode van 12 t/m 24 september moet de bestelling dus uiterlijk 19 augustus binnen zijn. Bestel hier.


Jaargang 10, nummer 159, juli 2011  
Vorige afleveringen in deze jaargang

Copyright:  Albert van der Kaap, 2011

Oproep
Een collega is op zoek naar een geschikte methode geschiedenis voor 3/4 vmbo-TL. De nieuwe methode moet aan de volgende dingen voldoen:- het moet de leerlingen uiteraard goed voorbereiden op de examens.- leerlingen moeten er zelfstandig mee uit de voeten kunnen.- er mogen wel interactieve elementen inzitten, maar het moet ook mogelijk zijn om deze weg te laten, aangezien onze digitale mogelijkheden beperkt zijn.- de toetsing moet goed aansluiten bij de thema's. Wie heeft er goede suggesties en kan mij de redenen noemen waarom die methode passend zou zijn? Graag uw reacties naar: asmann@xs4all.nl

Tweets
Een kleine selectie uit recente tweets op Histoforum:

Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor half augustus sturen aan kaap@kpnmail.nl 

De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.

Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij elkaar in de rubriek nieuws van Histoforum

Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg emailbericht naar: list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl