Nascholing examenonderwerp
Op vrijdag 16 september 2011 organiseert de afdeling Geschiedenis van de
Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met het ILS een
nascholingsconferentie over het Centraal Schriftelijk Examen (CSE):
De Republiek in een Tijd van Vorsten
Alle informatie over de dag; het volledige programma, inhoud lezingen en
workshops en aanmelding, is te vinden op
www.ru.nl/geschiedenis/nascholingsdag
Start kunst- en fietsroute Verdronken dorpen in de regio Arnhem Nijmegen
Op vrijdag 24 juni gaat de kunstroute Verdronken Dorpen in de regio
Arnhem Nijmegen van start. Vorig jaar nog gaven de initiatiefnemers een
publicatie van Jan en Sanne Terlouw rond dit bijzondere thema uit. Dit
jaar krijgt het project een vervolg met kunst op locatie. Vooraanstaande
kunstenaars van verschillende disciplines hebben voor deze gelegenheid
nieuw werk gemaakt: beeldende kunst, dans, locatietheater en muziek. De
beelden en voorstellingen zijn te bekijken en te beluisteren in Heteren,
Westervoort, Leuven (bij Duiven), Oud-Zevenaar, Herwen en Doornik (bij
Bemmel). Alle voorstellingen zijn vrij toegankelijk.
Speciaal voor dit project zijn twee fietsroutes gemaakt die de bezoeker
door een schitterend landschap langs de zes locaties voeren. De
fietsroute, speeldata en meer informatie is te vinden op
www.verdronkendorpen.nl. De kunstroute duurt
van 24 juni tot en met 11 september 2011
Deelnemende kunstenaars zijn: Alphons ter Avest (beeldend), Marco Blaauw
(trompet), Sylvia Evers (beeldend), Marieke de Keijzer / Daphne v.d. Wal
(landschapsarchitectuur), Libertad Pozo (dans), Maria Roosen (beeldend),
Under the blue surface (locatietheater), Jan en Sanne Terlouw
(verhalen), Esther Jansma (poëzie)
Uit nieuwsbrief Memo
Lestip: Het Israëlisch-Palestijns conflict
De lesbrief ‘Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict’ is
samengesteld door Hadassa Hirschfeld, voormalig docente geschiedenis en
adjunct-directeur van CIDI. Op havo- en vwo-scholen is het conflict
tussen Israël en het Palestijnse volk regelmatig onderwerp van felle
discussies. Er is waarschijnlijk geen vraagstuk in de wereld dat zolang
duurt en waarover zoveel meningen en emoties bestaan. Het lespakket is
speciaal gemaakt voor docenten geschiedenis die de achtergronden van het
conflict in de klas willen bespreken.
Meer informatie over dit lespakket
Abonneer u gratis op de nieuwsbrief van
Schooltv
Altijd op de hoogte zijn van de nieuwste programma’s en
verwerkingsmateriaal voor uw vakgebied? Ook voor uw vakgebied
Geschiedenis biedt Schooltv in het nieuwe schooljaar weer een breed
aanbod van programma’s voor zowel het vmbo als havo/vwo.
Schooltelevisieprogramma’s inzetten in de les is nog nooit zo
gemakkelijk geweest. Vrijwel alle programma’s zijn op dvd te koop of
staan online en zijn direct te bekijken op ieder gewenst moment en in
ieder lesuur. Wilt u komend schooljaar op de hoogte blijven van het
aanbod ? Abonneer u gratis op de nieuwsbrief voor uw vakgebied. Meld u
aan op:
www.schooltv.nl/nieuwsbrieven
Kom gratis met uw klas naar politiek Den
Haag!
DE HAAGSE TRIBUNE is een
educatieve dag in politiek Den Haag voor basis
scholen, het voortgezet onderwijs en het mbo. Uw klas volgt een van onze
succesvolle programma’s op en rond het Binnenhof. Door activerende
werkvormen in onze sfeervolle zalen maken de leerlingen kennis met
politiek, democratie en rechtsstaat.
Een bezoek aan de Tweede Kamer maakt deel uit van alle programma’s:
• Ontdek het Binnenhof (voor basisscholen)
• Rechtsstaat
• Europese Unie
• Geschiedenis
• Politiek
• Media
Kijk voor meer informatie op
www.dehaagsetribune.nl
Hier kunt u zich ook inschrijven voor het seizoen 2011/2012. Doe het
meteen, want vol is vol!
European Navigator
ENA noemt
zichzelf de authoritative multimedia reference on the history of Europe
en biedt veel informatie en bronnen over de na-oorlogse geschiedenis.
Actief Historisch Denken deel 3
Onlangs is het derde deel van Actief Historisch Denken verschenen. Het
succes van het eerste en tweede deel heeft de auteurs geïnspireerd om
een derde deel te maken. Dit derde deel is met name gericht op de
kenmerkende aspecten die centraal staan in de bovenbouw van havo en vwo.
Met deze bundel hopen de auteurs de docenten ondersteuning te bieden bij
het didactiseren van de kenmerkende aspecten.
Het boek bestaat uit vier hoofdstukken en twintig leeractiviteiten. De
bundel is een feest van herkenning en ontmoeting. Een aantal
leeractiviteiten is in de eerdere edities al besproken, zoals het
mysterie, het kwadrant, levende grafiek en beelden ter discussie.
Daarnaast bevat de bundel een aantal nieuwe werkvormen zoals de diamant,
de woordwijzer, het woordwiel en de sudoku. Allen opgezet volgens de
bekende werkwijze van kant en klaar leerlingmateriaal en uitgebreide
instructies voor de docent.
Het materiaal in dit derde deel is net als de voorgaande delen gebaseerd
op ervaringen van leraren, leerlingen en vakdidactici.
Het boek is te bestellen bij Harry Havekes (h.havekes@ils.ru.nl)
Opdrachtenbundel Prinsjesdag online
Nieuws in de klas heeft de opdrachtenbundel rondom Prinsjesdag
geactualiseerd. De opdrachten maken leerlingen wegwijs in de
berichtgeving over de rijksbegroting, de troonrede, de rol van de
koningin en het kabinet en de algemene beschouwingen. Er is een versie
voor het PO en één voor het VO. U kunt deze bundels gratis downloaden
vanaf onze site.
Prinsjesdag PO
Prinsjesdag VO
De opdrachtenbundel wordt gecombineerd met de bespreking van de
actuele berichtgeving rondom Prinsjesdag. U kunt hiervoor gebruik maken
van de twee weken Bezorgservice van Nieuws in de klas. Let op dat bij
het aanvragen een verwerkingstijd van drie weken gehanteerd wordt. Voor
de periode van 12 t/m 24 september moet de bestelling dus uiterlijk 19
augustus binnen zijn. Bestel
hier.
Jaargang 10, nummer 159, juli
2011
Vorige afleveringen in deze jaargang
Copyright: Albert van der Kaap, 2011
Oproep
Een collega is op zoek naar een geschikte methode geschiedenis
voor 3/4 vmbo-TL. De nieuwe methode moet aan de volgende dingen
voldoen:- het moet de leerlingen uiteraard goed voorbereiden op de
examens.- leerlingen moeten er zelfstandig mee uit de voeten kunnen.- er
mogen wel interactieve elementen inzitten, maar het moet ook mogelijk
zijn om deze weg te laten, aangezien onze digitale mogelijkheden beperkt
zijn.- de toetsing moet goed aansluiten bij de thema's. Wie heeft er
goede suggesties en kan mij de redenen noemen waarom die methode passend
zou zijn? Graag uw reacties naar:
asmann@xs4all.nl
Tweets
Een kleine selectie uit recente
tweets op Histoforum:
-
Online een tijdbalk of tijdlijn maken: http://bit.ly/iQhqRP
-
Katholieken lazen in de middeleeuwen wel degelijk de Bijbel, ook in de volkstaal: http://t.co/fVuYlbj
-
mooi diagram over de gevolgen van W.O.I: http://classtools.net/widgets/target/target75586.htm/
-
'Nazi's planden biologische aanval op Engeland' http://bit.ly/iVtDQN
-
OCW-onderzoek aanbod geschiedenis rammelt: http://t.co/U1UerAa
Berichten voor de volgende nieuwsbrief graag voor half augustus sturen aan kaap@kpnmail.nl
De nieuwste toevoegingen aan de website vindt u altijd in dit overzicht.
Actuele historische nieuwsberichten vindt u bij
elkaar in de rubriek
nieuws van Histoforum
Afmelden voor deze mailinglist? Stuur vanuit het
emailadres waarop u deze mail ontvangt een leeg
emailbericht naar:
list-geschiedenis-unsubscribe@digischool.nl