recensies                                      deel 1   deel 2   deel 3   deel 4   deel 5

Lesmateriaal

Ict en geschiedenis

Nieuwsbrieven

Vaklokaal

Mailinglist

Eumachia van Pompeii

Eumachia was een adellijke dame die in Pompeii  leefde t.t.v. Augustus. Haar Griekse naam was niet abnormaal, want Pompeii was in de 6° eeuw vóór Christus gesticht door Griekse kolonisten. De Eumachii waren  een oude Campanische gens van Griekse afkomst.

Ze behoort tot de weinige vrouwen in het Romeinse rijk van wie we weten dat ze politieke en sociale  invloed had. Uit een inscriptie blijkt dat zij een zeer welgestelde priesteres was, die rond 2 v.C.  uit eigen vermogen ( sua pecunia ) het grootste gebouw van het Forum Pompeianum liet  zetten ( 70 x 40 m ! ). Dat wijst erop dat deze wijze matrona  serieus werd genomen in die mannenwereld.

Over haar leven is helaas weinig bekend. Haar man Marcus  Numistrius Fronto was duovir en overleed in 2 of 3 n.C., haar gelijknamige zoon overleed ook op jonge leeftijd, voordat hij in de politiek kon gaan. De schrijfster informeert ons in haar  masterthesis ( Universiteit Utrecht ) egelijk [moeten] bijdragen tot de conclusie die men uit die verhalen tracht af te leiden.

och aavooral over het  gebouw  van Eumachia en de onderdelen, haar  standbeeld, haar tombe (de grootste bekende van Pompeii ) en over haar vermoedelijke maatschappelijke rol. Ze maakt ook een voorzichtige vergelijking met Livia, de intelligente derde vrouw van Augustus en uit een vroeger huwelijk de moeder van Tiberius. Het  boekje eindigt met  foto’s, noten en literatuur. In het boekje zijn de vermelde Latijnse  inscripties niet vertaald.

De doelgroep beperkt zich  tot classici, oud-historici, archeologen en leken met ruime belangstelling voor de klassieke oudheid.

Referentie:

Wendelijn van der Leest, Eumachia. Livia van Pompeii. Uitgeverij Scriptio, Deventer, 2006. 154 p. ; foto’s, noten, lit. ISBN 90 8773 001 2;  € 14,95.