Recensies

Home    |    Docent    |    Leerling    |    Recensies  |  Historische links   |   Zoekmachines   |   Contact

deel 1   |  deel 2  |  deel 3

Ellen van Langen. de kunst van het winnen

Ellen van Langen bereikte als atlete de absolute top in de finale van de 800 meter tijdens de Olympische Spelen van Barcelona ( 1992). Dat lukte haar dank zij haar natuurlijk talent en jarenlang hard trainen onder de deskundige leiding van Frans Thuys. Het was voor kenners  ook een genot haar te zien lopen: elegantie en een perfect ingeoefende loopstijl gingen hier hand in hand. In deze pocket beschrijft ze met vlotte pen en krachtige stijl die Olympische 800 m en wat eraan voorafging: in Nederland de beste worden, topwedstrijden in het buitenland, de prestatiedruk, de strijd tegen de weegschaal, de soms moeizame omgang met KNAU en NOC, de vele reizen, de invloed van Frans Thuys, haar dagorde: twee trainingen, rusten, loopscholing, krachttraining, massage, mentale voorbereiding, sponsorverplichtingen, eindeloze blessures die haar deelname aan de Spelen van Atlanta onmogelijk maakten, in 1996 een coach -wissel veroorzaakten en in 1998 haar carrière vroegtijdig beëindigden. Het zijn telkens losse, op zichzelf staande fragmenten, zonder chronologische volgorde. Dat en het ontbreken van een chronologische tabel maakt van het geheel een kleine doolhof: zoek maar eens uit hoe oud Ellen was toen ze goud haalde en welke tijden ze daarvoor en daarna nog liep. Minder interessant is het hoofdstuk “In de belangstelling” of hoe ze moe(s)t omgaan met soms vervelende medemensen. Het boekje is supersober gehouden: geen enkele foto, geen lijst van medailles en tijden. Ellen had meer verdiend. Leerrijk en bewonderenswaardig zijn vooral  de artikels over haar trainingsmethodes, wedstrijden, blessureleed en de levenslessen uit tien jaar topsport.

Referentie:

Ellen van Langen, De kunst van het winnen. Ervaringen van een topsporter. Uitgeverij Prometheus, Amsterdam; Standaard, Antwerpen, 2004. 131 p.; ISBN 90 446 0465 1 € 10.

Jef Abbeel, juli 2004