recensies                                      deel 1   deel 2   deel 3   deel 4   deel 5

Trinity

“Trinity” is al minstens het 7e boek van de Gentse Magnum-fotograaf Carl De Keyzer (1958). De meeste foto’s die erin staan, zijn momenteel te zien in de Bibliothèque nationale de France, afdeling Richelieu ( 29.01 – 13.04.2008).

Trinity heeft hier niet de vrome betekenis van Drie-eenheid of Drievuldigheid, maar de profane van drieluik. Toch zit er ook een drie-eenheid in: er is nl. één centraal thema : macht, met als uitlopers geweld en verwoestingen. Het project waarmee Oppenheimer zijn team naar de eerste atoombom leidde, had ook die codenaam.

Het album bestaat uit drie soorten portretten: geschiedenis, oorlog en politiek. Deze triade  wordt hier voorgesteld als Onheilige Drievuldigheid.

De ca. 100 foto’s worden voorafgegaan door drie  lange inleidende teksten, in het Nederlands en het Engels, samen goed voor XXXI pagina’s.

In de eerste tekst ( “tribus” ) schildert Peter De Graeve een kunstig, poëtisch en ingewikkeld portret van Carl De Keyzer als vreemde wereldreiziger of wereldzwerver, van een wereld waarvan steeds meer zichtbaar wordt en van de triptiek die dit album is. Tegelijk is deze tribus een etymologie en woordenspel van alles wat met drie te maken heeft in Grieks, Latijn , Italiaans en andere talen.

Hoofdstuk II is van Lieven De Cauter. Hij legt uit hoe de fotograaf de geschiedenis bekijkt alsof het een theater is. Elke foto bevat één of meerdere boodschappen. Bij voorbeeld de tegenstelling tussen het wegwerpkapitalisme van het Kremlin anno 1996 en een straatveegster met primitieve heksenbezem (p.31); of tussen de brave witte sokjes van Russische meisjes en de verroeste sokkel waarop ze staan en de afvalblikjes en plastic flessen die er rond slingeren (33). Of beelden van het bezoek van Castro aan de vijftigjarige VN in New York (1995), zonder dat Castro zelf ergens te bespeuren  is. Zo ook met de begrafenis van Boudewijn, waarbij we enkel twee oude nonnetjes  in beeld krijgen.

Ook de panoramische foto’s van oorlogen tonen niet de gruwel van het bloedvergieten, maar het landschap, de stilte vóór en na, waardoor de beelden een tijdloos en plaatsloos karakter krijgen.

De politiek wordt door De Keyzer benaderd vanuit het standpunt van de architectuur. Macht drijft op hiërarchie, instellingen, lobby’s, achterkamers. De mens vervreemdt in de bureaucratische maatschappij en nog meer in de totalitaire staat. Beelden van Capitol Hill in Washington, de Europese instellingen in Brussel en Straatsburg, het Kremlin, de Grote Hal van het volk in Beijing moeten dit bewijzen.

Katharine Derderian geeft  historische uitleg bij  verre oorlogen in Liberia, Ivoorkust, Angola, Oeganda, Burundi, Rwanda, Congo, Afghanistan, Kasjmir, Ambon, Molukken, Indonesië. Een gemeenschappelijk kenmerk van deze conflicten was of  is het extreme geweld waarmee ze gepaard gingen, het pijnlijke feit dat ze niet definitief opgelost zijn en het  verschrikkelijke leed voor de plaatselijke bevolking.

Dit fotoalbum blader je niet zo maar door. Bij elk beeld past de vraag: welke achterliggende boodschap heeft de fotograaf ? Die boodschap staat helaas nooit bij de toelichting. Soms vind je ze in de lange introductie, maar meestal moet je zelf op zoek gaan, bij voorbeeld door op contrasterende details te  letten (  p. 5 : colabekertjes bij een processie op Goede Vrijdag).

De auteur houdt de lezer wakker door weg te laten wat deze zoekt : Clinton is niet te bespeuren op de foto’s van zijn inauguratiereceptie, paus Johannes Paulus II evenmin bij zijn Paastoespraak  in het Colosseum, we missen Castro, Jeltsin en andere tenoren op de plaats waar we ze verwachten.

De oorlog in Afghanistan blijft op je netvlies door beklijvende beelden van het desolate landschap, niet van het strijdtoneel zelf (38-53). Angola, Oeganda, Burundi, Liberia, Kasjmir, Indonesië onthouden we door de materiële en menselijke verwoestingen en vluchtelingenkampen, Congo door een afgebrand dorp, Ivoorkust door de megalomane kopie van de Sint-Pieterskerk ( niet van het “Vaticaan”, p. 100 – 101).

Bij het hoofdstuk “Politiek” zijn de beelden van Brussel en Straatsburg beter geslaagd dan die van Washington. Die van Beijing stemmen het meest tot nadenken : in de Grote Hal van het Volk lijkt  de  anonieme menigte  echt afwezig.

In zijn geheel is dit album weer een krachtige combinatie van kunst en journalistiek. De afsluitende foto van de identieke zwarte limousines toont perfect de kloof tussen de nieuwe roergangers en het Chinese volk of het volk in het algemeen.

Referentie:

Carl De Keyzer, Trinity. Uitgeverij Roularta Books, Roeselare, 2008. 151 p. ; foto’s. ISBN 978-90-5466-844-2; € 49.90.

Jef Abbeel, februari - maart 2008.