Biografische encyclopedie van Vlaanderen

De vorige, vierde  editie van “Wie is wie in Vlaanderen” dateerde van oktober 1999 en was bedoeld om de periode 2000 – 2002 te overbruggen. De vijfde uitgave komt dus goed op tijd; de trouwe gebruikers hebben deze keer geen jaren moeten wachten. Met 1383 pagina’s is ze ietsje dunner dan haar voorganger ( 1425 p. ) en ze blijft de enige biografische encyclopedie in Vlaanderen. Rik Decan en zijn team hebben de fakkel doorgegeven aan de familie Coppens. De lezer krijgt weer  alle relevante  biografische informatie over meer dan 8.927  Vlamingen. Dezen spelen een min of meer prominente rol in bedrijfsleven, cultuur, godsdienst, media, onderwijs, overheidsdiensten, politiek, sport, verenigingsleven, vrije beroepen of wetenschap. Van elke persoon vernemen we  beroep, geboortedatum, echtgenoot / echtgenote of partner, opleiding, loopbaan, publicaties of prestaties, eretekens, lidmaatschappen, adres, telefoon, evt.  fax en  e-mail.

Ze zijn aangeschreven door de redactie, ze bieden zichzelf dus niet aan, hun vermelding is kosteloos en niets of niemand verplicht hen het boek of de CD-rom te kopen. Ze kregen vooraf een proefdruk om eventuele foutjes te corrigeren of wijzigingen toe te voegen. De volgorde is alfabetisch ; vrouwen staan terecht  vermeld onder  hun meisjesnaam. Lieden met een pseudoniem   vind je  beschreven onder hun echte naam, maar ook hun schuilnaam wordt vermeld. Het boek begint met  3 pagina’s  frequent gebruikte  afkortingen. Dan volgt de koninklijke familie, weliswaar nog zonder Claire Coombs : het hof speelde  op veilig.  Uiteraard  deden de samenstellers hun best om betrouwbare informatie te leveren. Voor zover ik kon nagaan, zijn ze hierin geslaagd en moeten ze niet onderdoen voor hun buitenlandse concurrenten en zeker niet voor hun historisch voorbeeld uit de 1° e.v.C. , nl. Cornelius Nepos , met zijn  “De viris illustribus”. Een groter probleem is de volledigheid, niet omdat de auteurs een aantal prominenten niet kennen, want hun databank is enorm, maar omdat ook nu een aantal personen hun medewerking weigerden, omwille van privacy, voorzichtigheid, bescheidenheid , nalatigheid of soms onduidelijke redenen. De minste lacunes tref je aan bij politici,   bedrijfsleiders , mensen uit  de media  en de sociaal-economische sector.  De academische wereld is goed present, zeker de jongere generatie. In de vorige editie ontbraken nogal wat sporters :  de toenmalige sportvrouw ( Kim Clijsters) , sportman ( Luc Van Lierde)  en voetballer ( Lorenzo Staelens )  van het jaar 1999,  Eric Gerets, Rik Van Looy,  Peter Van Peteghem  lieten het afweten. Museeuw geraakte niet verder dan zijn adres en telefoon. Maar nu zijn ze weer opgevist of over de streep getrokken. Kim Clijsters is de jongste van heel het boek. Bleven toch nog aan de kant : Paul Eerdekens ,  Wilfried Meert, Marleen Renders, Jacques Rogge, Marc Sergeant, Herman Van Holsbeeck , Bob Verbeeck. Nochtans is geen van hen mediaschuw en de biografie van Rogge prijkt wereldwijd  op www.olympic.org  ! Uit andere sectoren mis ik : Koen Dassen ( politiek ) , Julien Klener ( Joodse gemeenschap ),  Guy Mertens ( generaal van de koning ),  Yvan Mertens ( Vlaanderen Vlagt  VL² ) , Geert Noels ( financiën ) , Vic Swerts ( industrie ) , Freddy Van Gaever ( luchtvaart ) , Dirk Verhofstadt ( adviseur van zijn broer ) , Rudolf Werthen ( muziek ).  Ook nu blijkt hoe delicaat het voor de redactie is om te snoeien  in de lijsten van lidmaatschappen en publicaties : sommige personen gunnen zichzelf  80 lijnen of vier  keer het gemiddelde. Blijkbaar kunnen die geen onderscheid maken tussen belangrijk en overtollig. Bij een veldrijder mag van mij  de vissersclub weggelaten worden. Opmerkelijk is ook dat personen zoals  Patrick Janssens   en Karel  Van Miert hun vrouw of partner niet vermelden. Anderen doen niet de moeite om te kiezen tussen “gehuwd met” of “partner van” .

Dit fraai , stevig en stijlvol boek  is bedoeld en ook geslaagd  als  dagelijks werkinstrument voor een zeer ruim publiek : bibliotheken, overheidsdiensten, kranten e.a. media, bedrijven die personeel willen rekruteren of  een doelgericht publiek zoeken voor hun producten, organisatoren van congressen, politici en zakenlui die vooraf willen weten met wie ze een afspraak hebben , nieuwsgierige en weetgierige  particulieren  die willen weten wat politici en andere prominenten  gepresteerd hebben. Het ligt ook aangenaam in de hand en valt niet om als het in je boekenrek of op je bureau staat,  factoren die mogen meetellen voor een frequent gebruikt naslagwerk. Het zou mooi zijn als de auteurs  hun plan doorzetten  om  de  Qui est qui en Belgique francophone” nieuw leven in te blazen en in 2004 opnieuw uit te geven. Want de derde en laatste editie  daarvan  verscheen in 1990. En onze noorderburen wachten al sinds 1984 op een nieuwe   Wie is wie in Nederland”. Tot slot iets over de CD-rom : deze  heeft een booklet in dezelfde kleur en lettertype  als het boek , hij heeft dezelfde inhoud en biedt veel zoekmogelijkheden , zoals : wie is de baas van bedrijf  X etc. ? Misschien komt er ook nog een on line versie, waarop men dagelijks aanpassingen kan doorvoeren.

Referentie :

Edward en Peter Coppens, Wie is wie in Vlaanderen 2003 – 2005. Biografische encyclopedie. Uitgeverij Lexycom, Hove , april 2003 (5°). 1383 p. ; € 110 ( voorintekenprijs ) ; € 130 ( nadien ). ISBN  90 – 77158 – 02 – 2. CD- rom  : € 95 à 115.

Jef Abbeel, 7 – 15 april 2003