STUDIEWIJZER

PERIODE

Week 35 t/m 44

 

STUDIETIJD

26 slu

 

ONDERWERP

Het verhaal van Orpheus en Eurydice en de receptie ervan in later eeuwen in schilderkunst, literatuur en muziek

 

LEERDOELEN

Je hebt kennis van het verhaal van Orpheus en Eurydice zoals dat is geschreven door Ovidius en Vergilius

Je kunt beide versies van het verhaal met elkaar vergelijken

Je kunt analyseren hoe dit verhaal werd gebruikt door diverse kunstenaars in diverse vormen van kunst

 

LEERSTOF 

Eigen lesmateriaal

http://www.jacobus.nl/geschiedenis3  Kies Orpheus

 

TOETSING

Twee papers en een eindtoets over hoofdstuk 1 van Forum

 

INSTRUCTIE

Maak de in het werkschema aangegeven opdrachten. Indien er in een week onvoldoende computers beschikbaar zijn werk je in de weken 37 t/m 44 gelijktijdig aan de opdrachten 3 en 4

 

  


                                                WERKSCHEMA

Klas: 4vwo

Periode: week 35 t/m 44

Vak: geschiedenis en staatsinrichting

Week

activiteiten van docent

Tijd

Activiteiten van leerling

35

Inleiding Orpheus en Eurydice

 45
 45
 

Lees het verhaal van Vergilius en maak opdracht 1

36

 

 45

 45
 

Lees het verhaal van Vergilius en maak opdracht 1

37

 

 45

 45
 

Maak opdracht 3

38

 

 45
 45
 

Maak opdracht 3

39

 

 45

 45

Maak opdracht 3

40

 

 45

 45

Maak opdracht 4

41

 

 45

 45

Maak opdracht 4

42

 

 45

 45

Maak opdracht 4

44

 

 45

 45

PTA toets aan het eind van de eerste periode tenzij anders wordt vermeld.

 

 Opdracht 1            Orpheus bij Vergilius en Ovidius

Deze opdracht staat ook op http://www.jacobus.nl/geschiedenis3 Kies Orpheus opdracht 1

Zowel de dichter Ovidius (43 v.Chr.-17 na Chr.) in Metamorfosen  X, 1-105, als Vergilius (70-19 v.Chr.) in Georgica (boek IV, 452-528) hebben over de mythische zanger Orpheus geschreven. In hoeverre verschillen deze beide dichters en zijn overeenkomsten te vinden?

·       Maak een uitgebreide vergelijking tussen de  beide versies van het Orpheusverhaal: doe dit vanuit de tekst van Ovidius; Geef zoveel mogelijk punten aan waarin de versie van Ovidius verschilt van die van Vergilius. Besteed aandacht aan de volgende aspecten:

§       Verloop van het verhaal

§       Woordkeus en vergelijkingen

§       Verhouding tussen Orpheus en Eurydice

§       Tekening van de onderwereld

§       Plaats van de natuur

·      Geef aan op welke punten de versie van Ovidius blijk geeft van imitatio en op welke punten van aemulatio ten opzichte van de versie van Vergilius. Motiveer je keuzes.

·      Men heeft wel eens beweerd dat Eurydice in de versie van Ovidius ‘menselijker’ wordt voorgesteld dan bij Vergilius. Geef op deze stelling je commentaar. Laat aan de hand van argumenten, aangevuld met citaten uit de tekst zien of je het al dan niet met deze stelling eens bent.

 

Opdracht 3            Kunstanalyse

Bekijk tien van de schilderijen, mozaďeken, reliëfs of sculpturen op de volgende site:
http://www.jacobus.nl/geschiedenis3. Kies Orpheus en opdracht 3

Schrijf vervolgens van elk kunstvoorwerp een analyse. In je analyse moet je aandacht besteden aan de volgende aspecten:

Welke scene/fase/aspect van het Orpheus-verhaal wordt hier weergegeven.
Ga na of een van de volgende aspecten prominent aanwezig is. Zo ja, beschrijf op welke manier. 
het wezen van de liefde
het mysterie van de dood
de kracht van kunst

Orpheus staat bij kunstenaars in later tijd dan ook (afwisselend) model voor: 

§       De ingewijde in de mysteriën van leven en dood

§       de zanger die met zijn zang en woordkunst
harmonie en beschaving brengt

§       De bevlogen, goddelijk geďnspireerde kunstenaar

§       De (ontroostbare) minnaar 

·      Vraag je af of de kunstenaar afwijkt van het verhaal zoals je dat kent van Ovidius of Vergilius. Indien dit het geval is moet je deze afwijking beschrijven.

·     Vraag je af of de kunstenaar met zijn werk een speciale bedoeling heeft gehad. (in dat geval uiteraard beschrijven)

·     Probeer te achterhalen tot welke stijlperiode het kunstwerk behoort.

Je moet uit elk van de volgende perioden minstens een kunstwerk kiezen:

§       Oudheid

§       16e eeuw

§       17e eeuw

§       18e eeuw

§       19e eeuw

§       20e eeuw

Eisen aan het verslag

Je maakt het verslag met z’n tweeën
Het verslag moet tussen 3 ŕ 4  pagina's lang zijn, exclusief de afbeeldingen.
Geef van elk kunstwerk, voor zover, mogelijk aan:
Wie het heeft gemaakt
Wanneer het is gemaakt
De titel

Opdracht 4            Orpheus en Eurydice in gedichten

Deze opdracht staat ook op http://www.jacobus.nl/geschiedenis3. Kies Orpheus en opdracht 4

Het boek Forum onderscheidt in de mythe van Orpheus en Eurydice drie centrale thema's:

·       De bezinning over het wezen van de liefde

·       De worsteling met het mysterie van de dood

·       De ervaring van de wonderlijke kracht van de kunst

Orpheus staat bij kunstenaars in later tijd dan ook (afwisselend) model voor: 

·       De ingewijde in de mysteriën van leven en dood

·       de zanger die met zijn zang en woordkunst
harmonie en beschaving brengt

·       De bevlogen, goddelijk geďnspireerde kunstenaar

·       De (ontroostbare) minnaar 

Gedichtenanalyse

Lees de bijgevoegde gedichten. Schrijf vervolgens van elk gedicht een analyse. In deze analyse moet je aandacht besteden aan de volgende twee aspecten:

·         De bezinning over het wezen van de liefde

·         De worsteling met het mysterie van de dood

·         De ervaring van de wonderlijke kracht van de kunst

Kies vervolgens drie gedichten (minstens een lang gedicht) die je ook analyseert op de volgende aspecten:

·       Vraag je af of de dichter afwijkt van het verhaal zoals je dat kent van Ovidius of Vergilius. Indien dit het geval is moet je deze afwijking beschrijven.

·       Vraag je af waarom de dichter het gedicht heeft gemaakt of wat hij met zijn gedicht wil zeggen.

Eisen aan het verslag

·         Je maakt het verslag alleen

·         Het verslag mag maximaal drie ŕ vier pagina's lang zijn

Gebruik o.a. Forum, blz. 105 t/m 112