Een monument voor Indië 

Afdeling: Havo 

Gewicht: 20% schoolexamencijfer

Inleverdatum: 1e les na de kerstvakantie (maandag 8 januari)

Bonus: volledig ingeleverd voor de kerstvakantie

Aftrek: 1 punt per dag na 8 januari

Inleiding

Vorig jaar is er een onderzoek gedaan naar het Van Heutszmonument op de Apollolaan. Dit monument werd in de eerste helft van de 20e eeuw onthuld als gedenkteken aan generaal en oud-gouverneur Van Heutsz. Van Heutsz had tijdens de Atjeh-oorlog (ca. 1900) de opstandige Atjehers verslagen in het tegenwoordige Indonesië. Daarna had hij een tamelijk succesvol beleid gevoerd in de kolonie Nederlands-Indië. (Zie o.a. module 6).

Er is altijd al kritiek geweest op het monument. Die kritiek heeft er toe geleid dat het monument een nieuwe bestemming moet gaan krijgen, een soort Nederlands-Indië monument. 

Jullie krijgen als taak om dit in goede banen te leiden. Dat doe je op de volgende manier.

STAPPENPLAN PRAKTISCHE OPDRACHT

  1. Je voert de opdracht uit met 1 ander persoon, geheel naar eigen keuze. Deze keuze wordt de eerste les medegedeeld. Als je er niet uitkomt krijg je iemand toegewezen. Mensen die alleen blijven krijgen niet een kleinere opdracht.
  2. Doe onderzoek naar de rol die Nederland heeft gespeeld in voormalig Nederlands-Indië in de periode 1598-1962. Tip: een goed uitgangspunt vormt module 6.
  3. Verdeel dit onderzoek in een aantal deelvragen, minstens 4. Deze deelvragen moeten verschillende aspecten van de rol bestrijken, denk hierbij met name aan economische, politieke, militaire, taalkundige, juridische, culturele zaken. Tip: voor achtergronden bij het begrip deelvragen, zie hb p.288-289
  4. Geef een beoordeling van de rol die Nederland heeft gespeeld in Nederlands-Indië, onderbouwd met argumenten die je hebt gevonden bij je onderzoek van punt 2 en 3. Tip: voor  achtergrondinfo bij normen en waarden, zie wb p.62-63.
  5. Ontwerp nu een monument voor de toekomst, met als conceptvraag: Wat moeten we leren van de rol van Nederland in Nederlands-Indië, dit kan uiteraard zowel positieve als negatieve aspecten bevatten. Zorg voor een visuele weergave (een ontwerp) maar ook een korte uitleg van de beeldelementen. Maak gebruik van de ruimte op de Apollolaan: het beeld kan 2 kanten hebben. Tip: bezoek het huidige Van Heutszmonument (Apollolaan, tegenover het Amsterdams Lyceum). Dit zit vol symboliek.
  6. Verwerk al je informatie in een poster en bereid een presentatie voor. De kale poster worden door de docent verstrekt en zal in de klas opgehangen worden/zichtbaar zijn. In de poster is verwerkt: stap 1 (de namen); stap 2/3; stap 4; stap 5; stap 7!
  7. Je poster bevat opgeplakt op de achterkant een logboek. Dit logboek is in tweevoud steeds aanwezig en beschrijft de belangrijkste onderdelen van het groepsproces en de vorderingen. Als hiervan geen goed gebruik wordt gemaakt zal hiervoor maximaal 1 punt worden afgetrokken van het eindcijfer. Lees het logboek dus goed door en vul het goed in.

LOGBOEK PRAKTISCHE OPDRACHT GESCHIEDENIS 4 HAVO

In te vullen door leerlingen:

Naam 1:

Naam 2:

Begin datum:

In te vullen door docent:

Inlverdatum:

Bonus ja/nee

Aftrek:  nee/ja, namelijk ...... punten vanwege:

Opdracht Antwoord Datum gepland Datum gedaan
Deelvraag 1      
Deelvraag 2      
Deelvraag 3      
Delvraag 4      
Taakverdeling

Geef elke taak een letter zodat deze ook in het planningsoverzicht hieronder geplaatst kunnen worden

lever het logboek ingevuld tot hier na 1 week in.

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

   
Planning Taak Voltooid: (dit wordt steekproefsgewijs gecontroleerd)
week 1    
week 2    
week 3    
week 4    
week 5    
week 6    
week 7    
 

Beoordelingsmodel:

iedere presentatie wordt door medeleerlingen en de docent beoordeeld op de volgende punten:

verzorging                                                                           goed/voldoende/twijfel/onvoldoende 
indeling/lay-out                                                                    goed/voldoende/twijfel/onvoldoende 
hoeveelheid informatie                                                          goed/voldoende/twijfel/onvoldoende 
kwaliteit informatie                                                               goed/voldoende/twijfel/onvoldoende   
idee monument                                                                   goed/voldoende/twijfel/onvoldoende 
uitwerking monument                                                           goed/voldoende/twijfel/onvoldoende 

algemene opmerkingen over poster 

De docent let daarnaast nog op: voortgang, logboek, taakverdeling

het cijfer komt als volgt tot stand: 
je begint met een 6: 
per onderdeel goed: 0,5 meer
per onderdeel voldoende: cijfer gehandhaafd; 
per onderdeel twijfel 0,5 minder; 
per onderdeel onvoldoende 1 minder.

© Nico Louter van het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam, jabuari 2000