Historische Speelfilm

Voor een belangrijk deel wordt ons historisch besef gevormd door het kijken naar speelfilms. In hoeverre geven speelfilms een goed beeld van hoe het er in de geschiedenis werkelijk aan toe is gegaan? En hoe kun je meer over het onder­werp van zo'n film te weten komen. 

De opdracht 

Bekijk gezamenlijk de opgegeven speelfilm. Ga er echt voor zitten en laat je niet afleiden. Let tijdens het kijken goed op de manier waarop de makers van de film de HISTORISCHE REALITEIT hebben uitgebeeld. Let dus op: hoofdpersoon, bijpersonen, bepaalde gebeurtenissen, de manier waarop het historische decor is vormgegeven. Merk je iets van een bepaalde stellingname van de regisseur ten opzichte van het onderwerp? Zet jullie oordeel over de film op papier in de vorm van een korte RECENSIE (maximaal 500 woorden, getypt). 
Stel naar aanleiding van de film een vraagstelling op voor verder onderzoek: één HOOFDVRAAG en minstens vier DEELVRAGEN, die logisch uit het onderwerp van de film voortvloeien. 
Laat de filmrecensie én de vraagstelling door de docent controleren. 
Zoek informatie, om antwoorden te vinden op de door jullie geformuleerde vragen. Denk aan: artikelen in een Encyclopedie of het tijdschrift Spiegel Historiael, algemene geschiedenissen van de twintigste eeuw, monografieën (= boeken over een speciaal onder­werp), de wereldgeschiedenis op cd-rom, de twintigste eeuw op cd-rom, artikelen van Internet, de filmencyclopedie en andere literatuur over films en filmmakers in de schoolbibliotheek en/of de Openbare Bibliotheek. Verdeel de leestaken en noteer uit deze boeken alle gegevens die je van belang vindt om je vraagstelling te beantwoorden. Noteer het aantal studielasturen per onderdeel!
 N.B. in dit stadium kan blijken dat je je deelvragen moet bijstellen! Doe dat dan ook. 
Schrijf op grond van de gevonden gegevens een WERKSTUK van ongeveer vijf kantjes (2500 woorden). Hierin moeten staan:
een inleiding waarin je duidelijk maakt wat je gaat doen en hoe je dat gaan doen 
de bespreking van de film 
een beschrijving van de realiteit achter de film, in de vorm van de beantwoording van de deelvragen en de hoofdvraag
een logisch hieruit voortvloeiende conclusie: in hoeverre geeft de bekeken film wel/niet een goed beeld van de realiteit erachter? Ga hierbij ook in op de bedoeling van de regisseur 
een kort verslag van jullie werkzaamheden aan deze praktische opdracht, met vermelding van het aantal studielasturen per onderdeel en per persoon, en hoe je hebt samengewerkt (wie deed wat?).
een overzicht van de bronnen die je hebt gebruikt.

© Jan van Oudheusden, 2000

Beoordelingsmodel

Onderdelen Punten
Inleiding 5
Bespreking van de film 20
De kwaliteit van de hoofd- en deelvragen 5
Uitwerking van de onderzoeksvragen 50
Conclusie 15
Verslag van de werkzaamheden 3
Bronnen 2
Totaal 100
 

Historische films

De Historische speelfilm
Site van de VVLG in Vlaanderen met informatie over opdrachten rond historische speelfilms

Historische films
Site met o.a. besprekingen van historische films

Vlaamse site met veel historische films
Geordend op periode

De Historisch film
Site met enkele voorbeelden en literatuur over de historische film

Teach with Movies

History in film

War and Film

The History Place presents: Hollywood's Best History Films

Lijst met historische films

Alle Nederlandse films sinds 1895

Modern history in the movies

Historische films

At the movies

History of Sainthood in the movies

Filmscripts
Op deze site vind je de scripts van een groot aantal, alfabetische geordende, films.

The Silver Screen
Filmwinkel in Amsterdam op internet met online catalogus

Glory
Een film uit 1989 over de Amerikaanse Burgeroorlog. Zie ook http://www.cyberschool.k12.or.us/~paulsoni/heroes2/lessons/lesson.12.html