home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


De Webquest
 

  beschrijving

  inleiding

  opdracht

  werkwijze

  bronnen

  beoordeling

  reflectie

  docentenhandleiding

  voorbeelden

  links

 

 

 

 

 

Een WebQuest is een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een deel, afkomstig is uit bronnen op internet. De webquest is geïntroduceerd en beschreven door de Amerikaan Bernie Dodge, die zich bij de opzet heeft laten leiden door de onderwijskundige ideeën van Marzano (zie hieronder).

In zijn concept van de webquest gaat hij uit van een aantal vooronderstellingen, bijvoorbeeld:

  • authentieke (realistische) taken zijn motiverender dan niet authentieke taken

  • sociale interactie tussen leerlingen versterkt het leren

WebQuests gaan dan ook verder dan het zoeken van een antwoord op eenvoudige en eenduidige vragen. Leerlingen moeten met een vraagstelling aan de slag die hun denken op een hoger plan brengt. Dat betekent dat het leren gericht moet zijn op de hogere vaardigheden in de taxonomie van Bloom, analyse, synthese en evaluatie.

Bernie Dodge heeft daar zijn eigen taxonomie van de webquest aan toegevoegd. De opdrachten moeten uitgaan van wat hij 'woorden voor het leven' (life verbs) noemt (dit in tegenstelling tot school woorden als leer, vertel, herhaal):

  • Design
  • Decide
  • Create
  • Predict
  • Analyse
  • Apply
  • Explain

De leerlingen krijgen in een webquest de opdracht informatie te verzamelen, te analyseren en te verwerken in een product. Dit product kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook een programmaboekje, een rondleiding, een reisgids, een maquette enz. enz.

Design Patterns geeft een mooi overzicht van soorten opdrachten.
 

1. Twee types WebQuests

Dodge onderscheid twee soorten webquests:

De kortdurende WebQuest

De leerling besteedt aan de kortdurende Web Quest zo'n een tot drie lesuren. Doel van de kort durende WebQuest is dat leerlingen leren kennis verwerven en die ook integreren in reeds aanwezige kennis. Als de WebQuest is doorlopen is de leerling aan de slag geweest met een substantiële hoeveelheid informatie waaraan hij ook betekenis heeft gegeven. Deze vorm van de WebQuest sluit aan bij dimensie twee van Marzano's: dimensies van leren 

De langdurende WebQuest

In de langdurende WebQuest gaat het vooral om het uitbreiden en verfijnen van kennis. Op het eind van de WebQuest heeft de leerling een behoorlijke hoeveelheid informatie diepgaand geanalyseerd en verwerkt. Bovendien heeft hij - op een wijze dat anderen erop kunnen reageren - aangetoond dat hij de materie begrijpt. Deze vorm van de WebQuest sluit aan bij dimensie drie van Marzano's: dimensies van leren 
 

2. De onderdelen van de webquest

Klik hier voor informatie over de onderdelen van een webquest. Op site van Bernie Dodge vindt u ook een webquest over webquests.
 

3. Zelf een webquest online zetten

Op diverse plaatsen kunt u eenvoudig zelf direct een webquest online zetten:

 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap