Docentenhandleiding
Wat is een webquest?
Kort gezegd is een
webquest een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval
voor een flink deel, afkomstig is uit bronnen op internet. Een webquest gaat
verder dan het zoeken van een antwoord op een vraag. Leerlingen moeten met een
vraagstelling aan de slag die hun denken op een hoger plan brengt. Zij worden
gedwongen om de verworven informatie om te zetten in een product. Dit product
kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook een hypothese of een ontwerp
voor een poster of het maken van een maquette. Webquest bevatten de volgende
elementen:
- Introductie (doel en achtergrond van de opdracht, plaats in het
curriculum)
- Taak (haalbaar, uitdagend en motiverend)
- Stappenplan (stap voor stap wordt leerlingen duidelijk gemaakt wat ze
moeten doen)
- Informatiebronnen (vaak internetsites maar ook boeken enz.)
- Beoordeling (leerlingen kunnen zien hoe de leerkracht gaat beoordelen)
- Afsluiting (wat is er geleerd door het maken van deze opdracht?)
Het maken van een
webopdracht is dus niet veel anders dan het opstellen van een les. Het zal de
leerlingen aan het werk zetten doordat je ze aan een interessante en uitvoerbare
taak zet. Je geeft ze daarbij de belangrijkste informatiebronnen die ze als gids
nodig hebben om de opdracht te voltooien. Daarnaast geef je ook aan hoe je het
werk zal beoordelen. Zo weten de kinderen waar ze aan toe zijn.
Doelen van deze webquest
De leerlingen doen
inhoudelijke kennis op van de vakken geschiedenis en ckv2:
- Het constructivisme in Rusland begin twintigste eeuw (ckv2)
- Het communisme en haar idealen rond 1917 (geschiedenis)
De leerlingen
oefenen met een aantal vaardigheden:
-
Omgaan met websites, het zoeken van de juiste informatie
-
Een samenvatting maken van informatie uit verschillende stukken tekst
-
Het schrijven van een stuk tekst dat niet alleen informatief is maar ook
leuk om te lezen.
-
Vakoverstijgend denken door zowel voor geschiedenis als voor
kunstgeschiedenis te werken
-
Samenwerken binnen een groep, afspraken maken en discussiëren
-
Tekstverwerken op de computer en hierbij zorgen voor een mooie lay-out.
Beginsituatie van de leerlingen
De opdracht
vereist geen specifieke inhoudelijke voorkennis. Nuttig is wel als de leerlingen
een tijdlijn in hun hoofd hebben en weten waar de opkomst van het
communisme in Rusland te plaatsen. Zie verder de klassikale inleiding bij het
lesverloop.
Benodigdheden
Voor deze opdracht
moet één computer per leerling beschikbaar zijn.
Tijdsduur
Zes lesuren (het
zevende is facultatief)
Lesverloop
Les 1: Klassikale inleiding
In de eerste les
maakt u samen met de klas een start met de webquest. In uw inleidend gesprek
vertelt u het volgende:
-
Wat is een webquest?
-
Werken in groepjes van vier
-
Rol van de docent (zie hieronder)
-
Tijd die de leerlingen krijgen
-
Thema van deze webquest
Na het thema
genoemd te hebben maakt u samen met de leerlingen een woordspin op het bord met
wat er allemaal gebeurde rond 1917 in de wereld. Ga ook vooral in op Rusland en
het communisme. Hiermee plaatst u de webquest in een groter geheel en wordt de
voorkennis geactiveerd. Als blijkt dat leerlingen nog helemaal niks van deze
tijd afweten, kunt u een korte inleiding geven. Let erop dat u het kort houdt,
de meeste informatie zullen de leerlingen zelf uit de teksten moeten halen.
Verdeel een groepenlijst en laat de leerlingen zich hierop inschrijven. Mocht de
klas na dit alles nog tijd over hebben dan kan begonnen worden met de webquest.
Les 2 t/m 6: Zelfstandig
werken
De leerlingen werken aan de opdracht in de computerzaal. De
opdracht wijst zich vanzelf en de leerlingen kunnen zelfstandig aan het werk.
Voor eventuele vragen bent u natuurlijk aanwezig. Deze uren kunnen verdeeld
worden over lesuren voor geschiedenis en ckv2 lesuren. We raden u aan om van
tevoren de bronnen voor het vakgebied waar u minder vanaf weet door te kijken
zodat u ook vragen op dat gebied kunt beantwoorden. U kunt de leerlingen de kans
geven stukken in te dienen ter verbetering die u tussentijds nakijkt, dan zal
het leerproces aanzienlijk verdiept worden.
Les 7: Afsluiting (facultatief)
Als laatste les kunt u, nadat u de werkstukken hebt nagekeken
een afsluitend gesprek houden met de leerlingen. Enkele ideeën voor deze les
zijn:
- Maak opnieuw een woordspin en vergelijk deze met de eerste
- Laat alle groepjes één schilderij kiezen uit hun tentoonstelling dat het
belangrijkst is en kijk of meer groepen dit schilderij kiezen en of er misschien
een uiteindelijke tentoonstelling gemaakt kan worden.
- Bezoek een museum waar constructivistische kunst tentoongesteld is
- Laat de invloeden van het constructivisme zien op andere kunststromingen
in een diaserie of in een museum
- Geef een les over het communisme ten tijde van Stalin en laat de
leerlingen de vergelijking trekken met het communisme onder Lenin.
Evaluatie
In de webquest
vindt u een beoordelingsschema waarmee u de ingeleverde stukken kunt evalueren.
Wij raden u ten sterkste aan de leerlingen feedback te geven op hun werk.
Leerlingen moeten de kans krijgen ook echt te leren van de opdracht wat betreft
de vaardigheden en hierbij is enige sturing noodzakelijk. Er zijn vele vormen
van feedback geven, we noemen er enkele:
- Klassikaal, door goede stukken voor te lezen en minder goede stukken voor
te lezen en te kijken naar het verschil (hiervoor moet er wel een goede open
sfeer in de klas zijn)
- Per groepje mondeling overleg over het stuk (dan kunnen de leerlingen ook
hun keuzes verduidelijken
- Bij de teruggave van de stukken een blad notities met een verantwoording
van uw beoordeling
|