home inleiding opdracht werkwijze bronnen beoordeling reflectie docent


Kunst voor de massa
 

Docentenhandleiding

Wat is een webquest?

Kort gezegd is een webquest een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een flink deel, afkomstig is uit bronnen op internet. Een webquest gaat verder dan het zoeken van een antwoord op een vraag. Leerlingen moeten met een vraagstelling aan de slag die hun denken op een hoger plan brengt. Zij worden gedwongen om de verworven informatie om te zetten in een product. Dit product kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook een hypothese of een ontwerp voor een poster of het maken van een maquette. Webquest bevatten de volgende elementen:

  • Introductie (doel en achtergrond van de opdracht, plaats in het curriculum)
  • Taak (haalbaar, uitdagend en motiverend)
  • Stappenplan (stap voor stap wordt leerlingen duidelijk gemaakt wat ze moeten doen)
  • Informatiebronnen (vaak internetsites maar ook boeken enz.)
  • Beoordeling (leerlingen kunnen zien hoe de leerkracht gaat beoordelen)
  • Afsluiting (wat is er geleerd door het maken van deze opdracht?)

Het maken van een webopdracht is dus niet veel anders dan het opstellen van een les. Het zal de leerlingen aan het werk zetten doordat je ze aan een interessante en uitvoerbare taak zet. Je geeft ze daarbij de belangrijkste informatiebronnen die ze als gids nodig hebben om de opdracht te voltooien. Daarnaast geef je ook aan hoe je het werk zal beoordelen. Zo weten de kinderen waar ze aan toe zijn.

Doelen van deze webquest

De leerlingen doen inhoudelijke kennis op van de vakken geschiedenis en ckv2:

  • Het constructivisme in Rusland begin twintigste eeuw (ckv2)
  • Het communisme en haar idealen rond 1917 (geschiedenis)

De leerlingen oefenen met een aantal vaardigheden:

  • Omgaan met websites, het zoeken van de juiste informatie
  • Een samenvatting maken van informatie uit verschillende stukken tekst
  • Het schrijven van een stuk tekst dat niet alleen informatief is maar ook leuk om te lezen.
  • Vakoverstijgend denken door zowel voor geschiedenis als voor kunstgeschiedenis te werken
  • Samenwerken binnen een groep, afspraken maken en discussiëren
  • Tekstverwerken op de computer en hierbij zorgen voor een mooie lay-out.

Beginsituatie van de leerlingen

De opdracht vereist geen specifieke inhoudelijke voorkennis. Nuttig is wel als de leerlingen een tijdlijn in hun hoofd hebben en weten waar de opkomst van het communisme in Rusland te plaatsen. Zie verder de klassikale inleiding bij het lesverloop.

Benodigdheden

Voor deze opdracht moet één computer per leerling beschikbaar zijn.

Tijdsduur

Zes lesuren (het zevende is facultatief)

Lesverloop

Les 1: Klassikale inleiding

In de eerste les maakt u samen met de klas een start met de webquest. In uw inleidend gesprek vertelt u het volgende:

-          Wat is een webquest?

-          Werken in groepjes van vier

-          Rol van de docent (zie hieronder)

-          Tijd die de leerlingen krijgen

-          Thema van deze webquest

Na het thema genoemd te hebben maakt u samen met de leerlingen een woordspin op het bord met wat er allemaal gebeurde rond 1917 in de wereld. Ga ook vooral in op Rusland en het communisme.  Hiermee plaatst u de webquest in een groter geheel en wordt de voorkennis geactiveerd. Als blijkt dat leerlingen nog helemaal niks van deze tijd afweten, kunt u een korte inleiding geven. Let erop dat u het kort houdt, de meeste informatie zullen de leerlingen zelf uit de teksten moeten halen. Verdeel een groepenlijst en laat de leerlingen zich hierop inschrijven. Mocht de klas na dit alles nog tijd over hebben dan kan begonnen worden met de webquest.

Les 2 t/m 6: Zelfstandig werken

De leerlingen werken aan de opdracht in de computerzaal. De opdracht wijst zich vanzelf en de leerlingen kunnen zelfstandig aan het werk. Voor eventuele vragen bent u natuurlijk aanwezig. Deze uren kunnen verdeeld worden over lesuren voor geschiedenis en ckv2 lesuren. We raden u aan om van tevoren de bronnen voor het vakgebied waar u minder vanaf weet door te kijken zodat u ook vragen op dat gebied kunt beantwoorden. U kunt de leerlingen de kans geven stukken in te dienen ter verbetering die u tussentijds nakijkt, dan zal het leerproces aanzienlijk verdiept worden.     

Les 7: Afsluiting (facultatief)

Als laatste les kunt u, nadat u de werkstukken hebt nagekeken een afsluitend gesprek houden met de leerlingen. Enkele ideeën voor deze les zijn:

  • Maak opnieuw een woordspin en vergelijk deze met de eerste
  • Laat alle groepjes één schilderij kiezen uit hun tentoonstelling dat het belangrijkst is en kijk of meer groepen dit schilderij kiezen en of er misschien een uiteindelijke tentoonstelling gemaakt kan worden.
  • Bezoek een museum waar constructivistische kunst tentoongesteld is
  • Laat de invloeden van het constructivisme zien op andere kunststromingen in een diaserie of in een museum
  • Geef een les over het communisme ten tijde van Stalin en laat de leerlingen de vergelijking trekken met het communisme onder Lenin.

Evaluatie

In de webquest vindt u een beoordelingsschema waarmee u de ingeleverde stukken kunt evalueren. Wij raden u ten sterkste aan de leerlingen feedback te geven op hun werk. Leerlingen moeten de kans krijgen ook echt te leren van de opdracht wat betreft de vaardigheden en hierbij is enige sturing noodzakelijk. Er zijn vele vormen van feedback geven, we noemen er enkele:

  • Klassikaal, door goede stukken voor te lezen en minder goede stukken voor te lezen en te kijken naar het verschil (hiervoor moet er wel een goede open sfeer in de klas zijn)
  • Per groepje mondeling overleg over het stuk (dan kunnen de leerlingen ook hun keuzes verduidelijken
  • Bij de teruggave van de stukken een blad notities met een verantwoording van uw beoordeling