6. De Electronische Leeromgeving (elo)
'The best current evidence is that media are mere
vehicles that deliver instruction but do not influence
student achievement any more than the truck that delivers
our groceries causes changes in our nutrition. Basically,
the choice of vehicle might influence the cost or extent of
distributing instruction, but only the content of the
vehicle can influence achievement.' Richard Clark 1983
The carpenter makes the tools; the tools don't make the
carpenter!
|
E-learning kan worden omschreven als ‘leren waarbij gebruik
gemaakt wordt van digitale
hulpmiddelen’. Een Electronische Leer Omgeving (elo) maakt ten behoeve van onderwijs verbindingen tussen personen en leermiddelen met behulp
van communicatietechnologie.
Wanneer heeft een elo geen zin?
Er zijn mensen die denken dat het gebruik van een elo een bijdrage zal kunnen leveren
aan het dreigend tekort aan leraren. Dat lijkt niet erg waarschijnlijk. Een collega
schrijft op
wiswijzer: 'Volgens mij mag je al blij zijn als je bij een grote
individualisering en leerlinggerichtheid in combinatie met ICT-middelen het aantal docenten hetzelfde zou kunnen houden. Maar een
lerarentekort los je met ICT dus niet op!' Ook is een elo niet
lesvervangend. Een elo bovendien gemakkelijk demotiverend werken als het onderhoud
van een
cursus te wensen overlaat en als de kwaliteit van het aangeboden
lesmateriaal onvoldoende is.
Wanneer heeft een elo wel zin?
Een elo kan een nuttig instrument zijn als een docent zijn leren anders in wil richten. Zolang de
docent het totale leerproces van de leerlingen wil sturen zal hij
weinig tot geen nut ondervinden van een elo.
Omgekeerd geldt dat een elo door een leerling vooral gebruikt zal worden
als hij tot op grote hoogte de regie over zijn leren
heeft of krijgt. Een leerling die gewend is dat de docent al zijn leren stuurt
zal niet snel geneigd zijn gebruik te maken van de mogelijkheden van de elo.
Onderstaand schema geeft heel aardig weer hoe mogelijke
verschuivingen in het onderwijs van invloed zijn op de bruikbaarheid van
een elo.
Bron:
Wiswijzer
Wanneer is een elo bruikbaar in het geschiedenisonderwijs?
Voor alle vakken, en dus ook voor geschiedenis, geldt dat de meerwaarde van elo
toeneemt naarmate de behoefte
groter wordt om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Het gaat
dan niet alleen om verschillen in leerstijlen en tempo, maar ook om
verschillen in de mate van en aard van de begeleiding van leerlingen.
Een elo biedt de mogelijkheid om op de leerling toegesneden lessen en opdrachten
te plaatsen. Zo kan een docent lesmateriaal bij diverse onderdelen
van de leerstof in de elo plaatsen, waaruit de leerling een keuze maakt.
Vooral bij het trainen van vaardigheden dienen zich goede mogelijkheden
aan. Een leerling die
moeite heeft met het analyseren van spotprenten kan dan bijvoorbeeld het onderdeel
'analyse van spotprenten' bestuderen
eventueel aangevuld met gerichte opdrachten. Weet een leerling niet meer
precies hoe een goede bronvermelding eruit ziet dan kan hij het betreffende onderwerp
raadplegen. Wil hij een
website maken
dan kan hij nalezen waar hij op moet letten en de
tips over het
schrijven voor het web bestuderen.
Een andere belangrijke functie van een elo is het faciliteren van de communicatie tussen leerlingen en docent en tussen
leerlingen onderling.
De docent kan op afstand de leerling in zijn leerproces
ondersteunen. Hij kan individueel feedback geven. Voortbordurend op
het voorbeeld van de spotprenten kan de leerling indien hij
problemen blijft houden een vraag voorleggen aan de docent (of een
medeleerling), via een mailtje of via een forum. Voordeel van een
forum is dat het antwoord ook beschikbaar is voor andere leerlingen
en dat leerlingen ook op elkaar kunnen reageren.
Toen mijn leerlingen gezamenlijk, als klas, werkten aan het maken van
een website over
klassieke elementen in de architectuur van Enschede gebruikten
zij een elo om bestanden uit te wisselen en elkaar en mij vragen te
stellen. De vragen waren zowel inhoudelijk als praktisch van aard,
bijvoorbeeld; wie kan er een digitale foto maken van het pand van
juwelier Koelink?
De leerling krijgt een planning op hoofdlijnen (wanneer moeten de
opdrachten af zijn) en kan deze naar eigen voorkeur en mogelijkheden
nader invullen.
de docent
- De docent kan op de elo lesmateriaal plaatsen, dat op elk
gewenst moment door de leerling gebruikt kan worden.
- De docent kan op het forum binnen de elo vragen van leerlingen
beantwoorden.Voordeel hiervan boven het beantwoorden van vragen via
e-mail is dat andere leerlingen dan de vragensteller ook kunnen
profiteren van het antwoord.
- De docent kan op de elo mededelingen aan de leerlingen doen.
- De docent kan op de elo prestaties van leerlingen administreren.
- De docent kan op de elo toetsen ontwikkelen, afnemen, evalueren
en corrigeren
de leerling
- De leerling kan op een elo toetsen afleggen.
- De leerling kan op het forum binnen de vragen aan de docent (of
medeleerlingen) stellen. Voordeel hiervan boven het beantwoorden van
vragen via e-mail is dat andere leerlingen dan de vragensteller ook
kunnen profiteren van het antwoord.
- Leerlingen kunnen onderling materiaal uitwisselen
- Leerlingen kunnen gezamenlijk werken aan werkstukken
De elo kan de communicatie en de samenwerking met medeleerlingen,
de docent en eventueel anderen vergemakkelijken. Dat kan
bijvoorbeeld via chatten, e-mail, een forumdiscussie of een
gezamenlijke webruimte.
Onderzoeksopdrachten
De begeleiding van onderzoeksopdrachten kan heel goed
plaatsvinden binnen een elo
voordelen:
de leerlingen worden gedwongen heel precies hun hulpvragen te
formuleren. Met vragen als 'ik snap er niets van' kan een docent,
binnen een elo, niet uit de voeten.
Toetsing
Aan het eind van een reeks lessen of tussentijds kunnen leerlingen
zich zelf, op door hen gekozen momenten, toetsen met behulp
van diagnostische toetsen die op de elo beschikbaar zijn.
Een summatieve toets (voor een cijfer), vergt controle tegen
afkijken en gebruik van ongeoorloofde hulpmiddelen. Vanwege het
belang van de toets voor de student is ook beveiliging tegen
technische en organisatorische problemen nodig.
Bij een formatieve toets (diagnostisch) of oefentoets is geen
controle nodig. Voorkom wel dat de student door technische of
organisatorische onvolkomenheden zijn kans om de toets te maken
misloopt. Stel voldoende computers beschikbaar of maak de toets via
internet toegankelijk.
Tips en wetenswaardigheden
- Lezen op het scherm is 7 keer zo moeilijk als lezen van papier.
- Gaat het over lesmateriaal met de bedoeling om uit te printen, geef
daarbij dan aan
hoeveel pagina’s het document bevat en bied het aan in pdf-formaat.
- Uit onderzoek blijkt dat de presentatievorm van content bepalend
is voor de leerfunctie.
- Hou het scherm schoon en overzichtelijk. Niet te veel tegelijk
aanbieden. Er zijn
mogelijkheden om gedoceerd dingen aan te bieden in een bepaalde
volgorde door materiaal op bepaalde datum en tijd te laten verschijnen en weer
verdwijnen.
- Werk als het mogelijk is NIET met Word omdat dit slecht van het
scherm te lezen is,
tenzij de bedoeling is dat er verder met het document gewerkt wordt.
- Maak zo weinig mogelijk gebruik van e-mail.
De communicatie moet zoveel mogelijk plaatsvinden binnen de cursus
waar cursisten mee
kunnen doen met communiceren.
- Zorg dat er geen knoppen zichtbaar zijn met niets erin.
Het is heel frustrerend als er op een link geklikt wordt en deze
werkt niet of er zit niets
onder.
- Laat uw cursus eens aan het kritische oog van een collega
onderwerpen.
- Laat leerlingen feedback geven op de gang van zaken in
de cursus, met wensen
en suggesties.
Interessante websites over e-learning
Belangrijkste elo's
|