Marx
voor de 21e eeuw
Hoewel
de geschriften van Marx wereldberoemd zijn, kun je ze in vele boekhandels
nauwelijks vinden en zijn recente edities uitzonderlijk, behalve van “Het
Communistisch Manifest” ( 1 ; zie
F.E.T. , 18 . 07 . 98 ). Een bloemlezing uit praktisch alle publicaties van de
grote denker komt nog minder voor.
Robert KURZ ( 2 ) , Marxistisch filosoof , schrijver en criticus van het
kapitalisme, probeert aan te tonen dat Marx nog minstens zo springlevend en
actueel is als de kapitalistische economie. Hij kwam op het lovenswaardig idee
om een ruim publiek de kans te bieden om kennis te maken met citaten uit
de meeste geschriften
van Marx. Hij zocht specifiek naar teksten die nog toepasbaar zijn op de huidige
economische toestand in de wereld. Voorbijgestreefde
teksten heeft hij zoveel mogelijk weggelaten. Het zijn dus grotendeels kritieken
die Marx zou kunnen uiten op
het kapitalisme zoals het zich nu
voordoet en zoals wij het nu kennen : de huidige productietechnieken , de
behandeling van het werkvolk , de rol van grondstoffen en machines , de
accumulatie van rijkdom, de arbeidersverenigingen , de vervreemding van de mens van zijn medemens en van zijn arbeid , de
verwoesting van de aarde , de falende overheid , het recht , de mensenrechten
die hij de rechten van de egoïstische bourgeois noemt , de bureaucraten of
“staatsjezuïeten” , het mechanisme van economische crisissen , de
arbeidsproductiviteit , globalisering , concentratie , “fusionitis” , de
religie van de vrijhandel , interesten , staatsschulden , speculatieve
beleggingen , fictieve kapitalen op de aandelenmarkten.
Kritik
des Hegelschen Staatsrechts ( 1843 ) ; | |
Zur
Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie ( 1843 / 44 ) ; | |
Zur
Judenfrage ( 1844 ) ; | |
Briefe
aus den “Deutsch-Französischen Jahrbüchern” ( 1844 ) ; | |
Die
heilige Familie ( 1845 ) ; | |
Über
Friedrich Lists Buch “Das nationale System der politischen Ökonomie” (
1845 ) ; | |
Die
deutsche Ideologie ( 1846) ; | |
Das
Elend der Philosophie . Antwort auf Proudhons “Hilosophie des Elends” (
1847 ) ; | |
Rede
über die Frage des Freihandels ( 1848 ) ; | |
Manifest
der Kommunistischen Partei ( 1848 ) ; | |
Pauperismus
und Freihandel – Die drohende Handelskrise
( 1852 ) ; | |
Die
künftigen Ergebnisse der britischen Herrschaft in Indien ( 1853 ) ; | |
Grundrisse
der Kritik der politischen Ökonomie ( 1857 / 58 ) ; | |
Zur
Kritik der politischen Ökonomie ( 1859 ) ; | |
Theorien
über den Mehrwert ( 1862 / 63) ; | |
Ökonomische
Manuskripte ( 1863 – 1867 ) ; | |
Lohn
, Preis und Profit ( 1865 ) ; | |
Das
Kapital ( 1867 – 1890 ) ; | |
Der
Achtzehnte Brumaire des Louis Bonaparte ( 1869 ) ; | |
Kritik
des Gothaer Programms ( 1875 ) ; | |
Brief
an V.I. Sassulitsch ( 1881 , over de noodzaak van een revolutie in Rusland )
. |
De
complete MEW of Karl Marx , Friedrich Engels , Werke ( 42 delen , Berlijn , 1958
– 1983 ) is nog uitgebreider, maar ik mis alleen wat
correspondentie, m.n. met zijn dochters en
met de familie Philips ( zie nr. 3 : Jan Gielkens
) en zijn boek over de Oosterse kwestie : “The Eastern Question. A
reprint of letters written 1853 – 1856 dealing with the events of the Crimean
War” ( London, 1897).
Als je de citaten bij Kurz leest
, ben je dikwijls geneigd om met Marx en Kurz in te stemmen : ook nu blijft men
dwangmatig concurreren en accumuleren , eindeloos
fusioneren en speculeren . Vele teksten zijn voldoende actueel om ons aan te zetten tot nadenken over de
aard en de hoeveelheid
en het tempo van ons werk en het
doel van onze bezittingen. Marx scherpt nog altijd ons bewustzijn aan.
Maar even dikwijls kun je bedenkingen
maken en de teksten van Marx achterhaald en voorbijgestreefd vinden of hoogstens nog relevant vinden voor achtergebleven
regio’s in de Derde Wereld. Laten we ook hopen dat de arbeider
hier bij ons zijn bestaan niet meer ervaart als onmenselijk ( p. 155 ) of als
een ongeluk ( 157 ) , zeker nu het tekort aan “operators”
steeds nijpender wordt en arbeiders vaak veel
meer consumptieartikelen bezitten dan intellectuelen. Marx en Kurz
beweren ( 199 – 203 ) dat onze definities van vrijheid en eigendom
nog even liberaal en egoïstisch
zijn als in 1789. Dat is zeker niet zo, want onze rechtspraak en de herverdelingsmechanismen
via de fiscus en via de sociale zekerheid zorgen er wel voor dat we lang niet meer ten volle kunnen
beschikken over de vruchten van onze arbeid
en over onze bezittingen. En de wet staat eigenaars niet toe hun bezit te
beschermen tegen inbrekers en overvallers zoals zij dat zelf zouden willen. Vele
ambtenaren zullen zichzelf ook
niet beschouwen als parasieten ( 222 ) of staatsjezuïeten ( 218 ).
De “religie van de ongebreidelde vrijhandel en zijn missionarissen”
vinden wereldwijd nog
aanhangers, maar anderzijds ook
steeds meer Europese en Amerikaanse spelregels
waaraan ze onderworpen zijn.
Sommige uitspraken durven wij vandaag niet meer in de mond nemen ; b.v.
p. 326 :
In het huidige Turkije en bij
de hedendaagse Turkse diaspora in Europa is nu genoeg kapitalistische
productie , bovendien met grotere welvaartsverschillen dan bij ons.
Over het algemeen zijn Marx
en Kurz ook sterker in het kritiseren
dan in het aanreiken van bruikbare en haalbare oplossingen.
Voor velen die alleen “Het Communistisch Manifest” gelezen hebben,
kan dit een eerste kennismaking zijn met andere geschriften
van Marx. Hoewel Kurz geen doelgroep noemt, kunnen we stellen dat leraren geschiedenis,
maatschappijcritici , allerlei sociaal geëngageerde mensen , werkgevers die
niet behoren tot de “barbaarse bloedzuigers” ( 225 , 227 ) dit boek als bron
van bezinning en van inspiratie kunnen gebruiken. Een behoorlijke kennis van het
Duits en een basiskennis van de
Marxistische filosofie is daarbij gewenst. Het boek zelf heeft een stevige kaft
, maar geen enkele illustratie , tabel, grafiek, geen literatuurlijst, ook geen
verklaring van de marxistische begrippen , zelfs geen register. Vergeleken met
dat van Jan Gielkens ( 3 ) , kan er bij een tweede uitgave dus nog veel
verbeteren.
Referenties
:
1
Ludo MARTENS,
Het Communistisch Manifest.
Uitgeverij EPO , Antwerpen/ Centraal Boekhuis, Culemborg
, 1998.
2
Robert KURZ,
Marx lesen.
Die wichtigsten Texte von Karl Marx
für das 21. Jahrhundert.
3
Jan GIELKENS,
Was ik maar weer in Bommel.
Februari
2001