recensies

home

Tweede Wereldoorlog, H.P.Willmott, Charles Messenger en Robin Cross

Voor wie op zoek is naar een degelijk, alomvattend foto- en tekstboek over de Tweede Wereldoorlog, is er de recente vertaling van World War II, een Britse productie van Dorling Kindersley, een uitgeverij die onder meer uitblinkt in fraaie historische atlassen.

Tweede Wereldoorlog is een prachtboek voor de liefhebbers. Keurig gerangschikt staan de feiten op een rijtje. In hoofdstuk 1 de oorzaken, waarbij de opkomst van het extremisme wordt genoemd, het antisemitisme, het Japanse imperialisme, de Duitse herbewapening en de annexaties van Oostenrijk en Tsjechoslowakije. Merkwaardig genoeg blijft hier het begrippenpaar appeasement - conferentie van München onbesproken. Dan volgen zeven hoofdstukken die minutieus het verloop van de oorlog uiteenzetten, vanuit het perspectief van de verschillende fronten. De verovering van Polen, de val van Frankrijk, de Battle of Britain, operatie Barbarossa, Pearl Harbor markeren de tijdspanne van Duitse en Japanse offensieven. Dan keert het tijd bij Stalingrad en El Alamein, en zijn we getuige van geallieerde initiatieven als de invasie van Italië, de tankslag bij Koersk, de oorlog in de Pacific, Normandië, de bombardementen op Duitsland, de val van Berlijn en Hirosjima. De tekst wordt besloten met een hoofdstuk ‘De nieuwe Wereld’. De nadruk ligt sterk op militaire gebeurtenissen; het leven achter de fronten en in de bezette gebieden krijgt relatief weinig aandacht. De jodenvervolging in WO II en de holocaust staan gecomprimeerd in slechts drie pagina’s. Voor Anne Frank is geen plaats. Ook de niet-militaire activiteiten van verzetsbewegingen, zoals het duikverzet en de illegale pers, komt er bekaaid van af. Een drama als de vernietiging van het getto van Warschau blijft onderbelicht.

Het sterke punt van dit boek is de lay-out, die een oogstrelende combinatie van tekst en beeld demonstreert. De vele foto’s in sepiakleuren zijn prominent afgedrukt en vloeien over in de tekst. Er zijn heel wat foto’s van wapensystemen, van eenvoudige handwapens tot en met allerhande typen tanks en bommenwerpers. Ook betrekkelijk detaillistische voorwerpen als een verrekijker, een fotocamera of een vlammenwerper staan keurig geïllustreerd, als betrof het een tentoonstellingscatalogus. De fotobijschriften bieden naast de hoofdtekst een aparte toegang tot de gebeurtenissen en evenementen van de oorlog. Dat doen ook de talrijke duidelijke kaartjes, waarvoor veel ruimte is uitgespaard. Van elke aanvallende partij hebben de pijlen op de kaarten steeds een vaste kleur, bijvoorbeeld rood voor de Duitsers. Daarnaast wordt de hoofdtekst ook gelardeerd met korte illustratieve teksten (zoals over de mislukte aanslag op Hitler, of het bombardement van Dresden) die hun eigen verhaal vertellen. Soms hebben die betrekking op hoofdpersonen, zoals president Roosevelt of maarschalk Zjoekov. In elk hoofdstuk staan diverse tijdbalken getekend, met stappen van telkens twee tegengestelde partijen (bijvoorbeeld Japan en VS in de anderhalf jaar voorafgaand aan Pearl Harbor). Een verklarende woordenlijst en een uitgebreid register completeren de uitgave.

Het boek lijkt me bijzonder geschikt voor de schoolbibliotheek, waar het de nimmer aflatende belangstelling van veel leerlingen voor deze oorlog kan bevredigen. De geschiedenisdocent kan het boek ook met genoegen gebruiken als naslag- of als kijkboek.

Jan van Oudheusden

H.P.Willmott, Charles Messenger en Robin Cross, Tweede Wereldoorlog (uitg. Lannoo-Spectrum, Tielt/Utrecht 2008), 320 blz., prijs € 37,95.

© Albert van der Kaap, Enschede