De
wereld van zuster Fidelma
Historische detectives van
Peter Tremayne
Doelgroep: 14 - 18
jarigen.
Tijd:
Tweede helft zevende eeuw.
Historische detectives vormen een variant op de gewone historische roman. Je
hebt ze grosso mode in twee soorten: boeken waarin het thrillerelement
overheerst en boeken die je meer leren, meer inzicht geven in een bepaalde tijd.
De minder goede doen dat door hun kennis schoolmeesterachtig uit te stallen, de
beste strooien hun wetenswaardigheden organisch door het geheel, zonder
pedanterie en zonder de vaart van het verhaal te hinderen.
De
zuster Fidelma-boeken behoren tot de tweede categorie, net als de broeder
Cadfaelverhalen van Ellis Peters, waarmee ze vaak vergeleken worden. Ze voeren
ons binnen een totaal vreemde wereld. Vrijwel niemand weet dat Ierland veertien
eeuwen geleden een -zelfs in onze ogen- zeer geëmancipeerde samenleving was.
Zuster Fidelma van het klooster van Kildare is nog maar net in de twintig, maar
bekleedt toch al een hoge post in het Ierse rechtssysteem. Daardoor wordt ze
regelmatig gevraagd ingewikkelde kwesties te onderzoeken en als rechter ruzies
te beslechten.
In het
Ierland van de zevende eeuw bestond een systeem van doortimmerde wetten, dat
bekend stond als de Wetten van de Brehons, een woord dat afgeleid was van
breitheamh - rechter. De manier waarop deze wetten omgingen met de positie
van de vrouw was absoluut uniek. Ze gaven de vrouwen meer rechten en bescherming
dan welk ander westers rechtssysteem van toen of later ook. Vrouwen konden als
gelijken van de man elk beroep uitoefenen en ieder politiek ambt bekleden en
deden dat ook. Zij werden door de wet beschermd tegen seksuele intimidatie,
discriminatie, verkrachting, hadden het recht om op gelijke termen te scheiden
en konden een deel van het bezit van hun echtgenoot opeisen als onderdeel van de
scheiding en ze konden zelf erven.
Op het
vasteland van Europa en in Engeland heersten verval en instabiliteit. Ierland
daarentegen kende een periode van grote bloei. Uit alle hoeken van Europa, met
inbegrip van de Angelsaksische koninkrijken, kwamen studenten in groten getale
naar Ierse universiteiten. Tegelijkertijd gingen talloze mannelijke en
vrouwelijke Ierse zendelingen op pad om Europa tot het christendom te bekeren.
Het was wel zo dat de Ierse Keltische Kerk voortdurend met Rome overhoop lag
over liturgie en kerkelijke rituelen. Eén aspect was, dat de Ierse Kerk veel
vrijer stond tegenover het celibaat van de geestelijken dan Rome. In Fidelma’s
tijd woonden beide seksen in gemengde kloostergemeenschappen.
Het klooster van de dode zielen,
Peter Tremayne
Zuster Fidelma 10
Vertaling van
‘Smoke in the wind’ door Hans van den Boom
Omslag: Leo Wildschut
Zelhem, De Leeskamer, 2009, 283 blz.
Plaats en tijd:
Wales, koninkrijk Dyfed 666.
Doelgroep: 14 - 18 jarigen; volwassenen
Thematiek: politieke intriges, moorden
Inhoud
Fidelma,
zuster van de koning van Cashel, en
dálaigh (onderzoeksrechter) is met haar vriend en lotgenoot in vele
avonturen, de Saksische monnik Eadulf, op weg van Ierland naar Canterbury. Door
een zware storm is hun schip gedwongen een haven binnen te lopen op de kust van
Dyfed, in Wales. Als koning Gwlyddien hoort van hun komst, doet hij meteen een
beroep op Fidelma, want ook hier is haar reputatie als speurder haar
voorafgegaan. De koning vraagt haar een mysterie op te lossen: alle monniken van
het klooster in Llanpadern zijn van het ene op het andere ogenblik spoorloos
verdwenen. En een van die monniken is zijn oudste zoon.
Zij vertrekken met een ambtsgenoot: broeder Meurig, een
barnwr (spreek uit:
barnoer). Hij is opgeroepen om een
zaak van verkrachting en moord te berechten, in de buurt van het klooster der
verdwenen monniken. Gaandeweg lijken de twee zaken met elkaar verband te houden.
Voor zij Wales kunnen verlaten raken Fidelma en Eadulf verstrikt in een
ongelooflijk web van politieke intriges en moord. En meer kunnen we helaas niet
vertellen, om het leesplezier niet te vergallen.
Bespreking
De lijn van de Fidelmareeks wordt voortgezet. Net als de
vorige romans biedt ‘Het klooster van de dode zielen’ geen vervlakkend leesvoer, maar
laat de lezer toe zich cultuurhistorisch te verdiepen in de beschreven tijd en
maatschappij. (De Nederlandse titel is ditmaal beter dan de originele Engelse,
vermits het hele verhaal zich afspeelt aan de vooravond van het oude Keltische
Samhain, dat nog maar een halve eeuw
eerder omgedoopt is tot Allerheiligenavond (waaraan later Allerzielen wordt
toegevoegd) en dat sinds het einde van de 20ste eeuw weergekeerd is
uit de VS als Halloween.)
Weer loopt het verhaal, na het openingshoofdstuk, traag van
stapel, met hier en daar onverwachte tempoversnellingen. Liefhebbers van de
Fidelmareeks zullen het boek andermaal echter niet terzijde kunnen leggen, voor
zij bij de ontknoping zijn geraakt.
Over de zuster Fidelmaboeken hebben we al heel wat historische
achtergrond gegeven bij de bespreking van het eerste boek op deze website
Absolutie voor moord en nog meer bij het vijfde boek,
Het web van Araglin.
In dit tiende verhaal krijgen we
aanvullende informatie over de politieke, juridische en religieuze situatie in
de Welshe koninkrijken. Hier leven Keltisch sprekende Britten, die door de
opdringende invasies van Saksen, Angelen en Jutten steeds meer naar het westen
en noorden zijn verdrongen en strijden voor hun voortbestaan.
Jos Martens
|