De
wereld van zuster Fidelma
Historische detectives van
Peter Tremayne
Doelgroep: 14 - 18
jarigen.
Tijd:
Tweede helft zevende eeuw.
Historische detectives vormen een variant op de gewone historische roman. Je
hebt ze grosso mode in twee soorten: boeken waarin het thrillerelement
overheerst en boeken die je meer leren, meer inzicht geven in een bepaalde tijd.
De minder goede doen dat door hun kennis schoolmeesterachtig uit te stallen, de
beste strooien hun wetenswaardigheden organisch door het geheel, zonder
pedanterie en zonder de vaart van het verhaal te hinderen.
De
zuster Fidelma-boeken behoren tot de tweede categorie, net als de broeder
Cadfaelverhalen van Ellis Peters, waarmee ze vaak vergeleken worden. Ze voeren
ons binnen een totaal vreemde wereld. Vrijwel niemand weet dat Ierland veertien
eeuwen geleden een -zelfs in onze ogen- zeer geëmancipeerde samenleving was.
Zuster Fidelma van het klooster van Kildare is nog maar net in de twintig, maar
bekleedt toch al een hoge post in het Ierse rechtssysteem. Daardoor wordt ze
regelmatig gevraagd ingewikkelde kwesties te onderzoeken en als rechter ruzies
te beslechten.
In het
Ierland van de zevende eeuw bestond een systeem van doortimmerde wetten, dat
bekend stond als de Wetten van de Brehons, een woord dat afgeleid was van
breitheamh - rechter. De manier waarop deze wetten omgingen met de positie
van de vrouw was absoluut uniek. Ze gaven de vrouwen meer rechten en bescherming
dan welk ander westers rechtssysteem van toen of later ook. Vrouwen konden als
gelijken van de man elk beroep uitoefenen en ieder politiek ambt bekleden en
deden dat ook. Zij werden door de wet beschermd tegen seksuele intimidatie,
discriminatie, verkrachting, hadden het recht om op gelijke termen te scheiden
en konden een deel van het bezit van hun echtgenoot opeisen als onderdeel van de
scheiding en ze konden zelf erven.
Op het
vasteland van Europa en in Engeland heersten verval en instabiliteit. Ierland
daarentegen kende een periode van grote bloei. Uit alle hoeken van Europa, met
inbegrip van de Angelsaksische koninkrijken, kwamen studenten in groten getale
naar Ierse universiteiten. Tegelijkertijd gingen talloze mannelijke en
vrouwelijke Ierse zendelingen op pad om Europa tot het christendom te bekeren.
Het was wel zo dat de Ierse Keltische Kerk voortdurend met Rome overhoop lag
over liturgie en kerkelijke rituelen. Eén aspect was, dat de Ierse Kerk veel
vrijer stond tegenover het celibaat van de geestelijken dan Rome. In Fidelma’s
tijd woonden beide seksen in gemengde kloostergemeenschappen.
Peter
Tremayne, Moord in de abdij. Een Keltisch mysterie (Zuster Fidelma 3)
Zelhem, De Leeskamer, 2005, 286 blz. - vertaling van Suffer little children(1995)
door Hans van den Boom.
Plaats en tijd:
Ierland, het koninkrijk Muman, 665.
Inhoud
“De
storm barstte met een plotselinge heftigheid los. De witte flits van de bliksem
werd direct gevolgd door een boze donderslag. Een paar tellen later begon de
regen in zware, ijzige druppels neer te vallen.”
In de
storm, een lange jonge vrouw met dik rood haar: zuster Fidelma. We zijn in het
jaar 665. Fidelma is terug in Ierland en op weg naar de koninklijke burcht van
Muman (Munster) in Zuidwest-Ierland, waar ze geboren is. Koning Cathal ligt op
sterven aan de gele pest, die in die jaren heel Europa teistert. Fidelma’s broer
Colgú is voorbestemd om hem op te volgen. Het koninkrijk kampt met nog een ander
dringend probleem. In de afgelegen abdij van Ros Ailithir is Dacán vermoord, een
geleerde van grote reputatie, die hier opzoekingen deed voor het koninkrijk
Laigin. De nieuwe koning van Laigin wil het voorval aangrijpen om
schadevergoeding te eisen van Muman en tezelfdertijd een oud territoriaal
geschil te beslechten. Met de jonge krijger Cass als lijfwacht vertrekt Fidelma
naar Ros Ailithir. Voor het tot een rechtsgeding komt, waarin de opperkoning het
vonnis zal uitspreken, gebeurt er heel wat. Er vallen doden. En het scheelt geen
haar of Fidelma was een van hen. Ze moet enkele levensgevaarlijke tochten maken
en ontmoet doorslechte, heilige en naïeve mensen. En wij leren heel wat over
bibliotheken van stokken in het archaïsche ogham-schrift. Maar de wet zal het
laatste woord hebben en niet het zwaard.
Didactische verwerking
-
Uitgeverij De Leeskamer
heeft
zich gespecialiseerd in historische thrillers. Ze heeft de aanbevelingswaardige
gewoonte om het eerste hoofdstuk van elke roman op haar website te publiceren
als smaakmaker. Hier kun je dus eveneens veilig een geschikt boek laten kiezen.
- Je kan
leerlingen in complementaire groepjes laten werken rond andere romans,
bijvoorbeeld enkele broeder Cadfaelboeken van Ellis Peters of
Hypatia van Arnulf Zitelmann
of andere hoogwaardige historische romans, waarvan je
op deze site voldoende voorbeelden vindt. Bij de bespreking van Hypatia
tref je meer dan voldoende aanvullend materiaal voor een klassikale uitwerking
van het thema. Of als variante laat je een klas werken rond uitsluitend
historische thrillers uit diverse tijdperken.
- Voor
het werken met historische lectuur zie op de site van de VVLG de algemene
artikels over het werken met (jeugd)literatuur: Gelezen tijd. Historische
romans in de tweede en derde graad: cultuuroverdracht en leesplezier, Wachters
voor de poorten van het millennium. Historische (jeugd)romans als medium voor
cultuuroverdracht en waardeverduidelijking en Concreet
werken met historische romans in de klas.
Een heel
goede en bijzonder uitgebreide afdeling historische romans met verschillende
ingangen o.a. alfabetisch via auteur, vind je natuurlijk eveneens op
deze website
Jos Martens |