Een kuur voor een kwakzalver,
Caroline Roe
(De
kronieken van Isaac van Girona)
Zelhem,
De Leeskamer, 2004, 255 blz.
Tijd en
ruimte: Girona, Catalonië, koninkrijk Aragon, 1353.
Genre &
thematiek: historische detective, samenleven van
culturen, massahysterie.
Doelgroep: 14 – 18 jarigen & volwassenen.
Inhoud
Het
verhaal start in Girona, op vrijdag 18 augustus 1353. De
stad herstelt langzaam van een moordende pestepidemie
die een derde van de bevolking heeft uitgeroeid. (In de
eerste roman uit de reeks, Remedie tegen Verraad,
kan je lezen hoe Girona slachtoffer werd van de pest en
Isaac blind werd.) In de joodse wijk, de Call
lijkt alles zijn gewone gangetje te gaan: mensen
sterven, worden geboren en er is een groot
huwelijksfeest. De zomer blijft broeierig heet. Isaac,
de blinde joodse heelmeester en lijfarts van bisschop
Berenguer de Cruilles wordt bij zijn voorname patiënt
geroepen, die lijdt onder een jichtaanval. Op zijn ronde
brengt Isaac telkens een bezoek aan zijn dochter Rebecca.
Sinds die met een christen getrouwd is, bestaat ze niet
meer voor zijn vrouw, Judith. En Isaac wil het contact
niet verliezen, zeker niet nu Rebecca een zoon en hij
dus een kleinzoon heeft.
Dan
worden zijn diensten gevraagd voor de zoon van de joodse
bakker, die aan een onbekende ziekte lijdt, gepaard met
slaapwandelen, hallucinaties en het uitslaan van
wartaal. Ondanks de goede zorgen van Isaac overlijdt de
jongen. Kort na elkaar doen zich nog twee soortgelijke
gevallen voor: de zoon van een christelijke wever en
een seminarist in het seminarie van Berenguer. Pas na
enige tijd achterhaalt Isaac dat de seminarist een zoon
is van de rijke wolkoopman Pons Manet, die eerder ook al
zijn hulp nodig had en hem terloops vertelde dat over
hem allerlei onware geruchten verspreid werden. De
scherpzinnige joodse heelmeester denkt aan vergif, maar
de bevolking gelooft dat er hekserij in het spel is. En
dus gaat “men” op zoek naar heksen. Gevaarlijk! Zeker
voor de joden, die toch al zo vlug als zondebok fungeren
voor alles wat verkeerd loopt.
Is er
een verband tussen de vreemde sterfgevallen en de twee
“geleerden” die in het bordeel van Marieta verblijven?
Tussendoor spelen nog een aantal nevenpersonen en hun
belevenissen mee: Raquel, Isaacs tweede dochter en zijn
assistente, die tot verdriet van zijn bazige echtgenote
Judith en ondanks haar dagelijks aandringen nog steeeds
niet denkt aan trouwen; de bevrijde Moorse slaaf Yusuf,
petekind van koning Pedro en Isaacs leerling, die een
lotgenoot wil helpen vluchten uit het bordeel; het
meisje Zeynab, danseres en slavinnetje in het bordeel;
een plotse uitbarsting van volkswoede en massahysterie
die leidt tot de dood van enkele onschuldige vrouwen op
verdenking van hekserij en ook het leven van Isaacs
beide dochters in gevaar brengt...
Het
duurt een hele tijd voor Isaac beseft dat alle draden
van het web samenkomen in het bordeel van Marieta. En
dan ontsnapt hij maar op het nippertje aan de dood en is
de tussenkomst van de bisschop en zijn gewapende macht
nodig om de knopen te ontwarren van een historie, die
lang tevoren startte en draait om doorslechte mensen en
oude wraakplannen. Het enige voordeel is dat Judith
eindelijk haar dochter, schoonzoon en kleinzoon ontmoet,
wat op een verzoening uitdraait. De hemel boven Girona
lijkt opgeklaard.
Bespreking
“Historische romans moeten niet alleen het verleden tot
leven wekken, maar ook een licht werpen op het heden.
Geschiedenis is erg belangrijk. Het verleden helpt ons
om een wat klaardere kijk te krijgen op het heden,
hoewel het daarom nog geen oplossingen aanreikt.”
(Louise Welsh, auteur van de historische thriller
Tamburlaine must die (Het mysterie van Marlowe),
The Guardian, 5 augustus 2005.)
Dit is
de verweg de beste historische thriller die ik dit jaar
al te lezen kreeg, uit een hele reeks! Caroline Roe
schrijft niet zomaar een spannend verhaal, zij brengt
een wereld tot zinderend leven, met talloze personen van
vlees en bloed. Haar roman schetst een caleisdoscopish
beeld van een multiculturele samenleving, alsof je kijkt
naar een van die Napolitaanse panoramische kerststallen,
die een heel dorp vol minuscule figuurtjes uit alle
lagen van de gemeenschap op het toneel brengen, waarop
je telkens weer nieuwe details ontdekt.
De
spanningsopbouw verloopt geleidelijk, samen met de
tekening van de broeierige nazomer. Vele details krijgen
pas later hun ware betekenis, alsof de stukjes van de
caleidoscoop in hun definitieve vorm vallen.
De
schildering van de heksenjacht behoort andermaal tot het
beste wat ik ooit hierover las, op hetzelfde eenzame
niveau als
Hypatia van Arnulf Zitelmann.
Een
recensie als deze kan het boek uiteraard geen recht
laten wedervaren. Eén fragment als voorbeeld:
Bisschop Berenguer houdt ’s zondags een ziedende preek
tegen de kwaadwilligen en herrieschoppers.
‘De
bevolking van Girona nam de donderpreek van de bisschop
ter harte zoals bevolkingen dat altijd doen. Zij die het
minst op hun kerfstok hadden zochten zorgvuldig hun
geweten af, dachten aan de roddels waar ze het afgelopen
jaar naar geluisterd hadden en namen zich voor nooit
meer voor de verleiding te bezwijken. Zij die het meest
schuldig waren knikten, voelden zichzelf heel deugdzaam
en waren het helemaal met de bisschop eens dat ze
omringd waren door kwaadwillige, valse buren. Een
handjevol voelde zich ongemakkelijk over dingen die ze
gezegd hadden. Maar voor ieders gemoedrust was het erg
prettig dat de feestelijkheden die de volgende dag
zouden beginnen dergelijke zorgelijke gedachten snel
verdreven.’ (p. 154)
Doch de
dag daarna, als de jaarmarkt in volle gang is, breekt de
hel los.
‘In de
drukte, het lawaai en de verwarring was niemand er echt
zeker van waar het verhaal ontstaan was ...
Tegen
de tijd dat de zon maandag laag aan de westelijke hemel
stond wist iedereen in de stad dat kroonprins Johan, hun
eigen hertog van Girona, drie jaar oud en de zeer
gekoesterde erfgenaam van de troon van Aragon, behekst
was en steeds zieker werd. Als hij doodging zou er een
burgeroorlog uitbreken, die hen allemaal de kop zou
kosten.
...
En
tegen de tijd die iemand nodig heeft om van de ene naar
de andere brug te lopen wist iedereen ook dat drie
eerzame vrouwen zondag op de terugweg naar huis na de
kerkdienst waren behekst. ...
"Ze
moesten die heksen ophangen!" zei een dronken metselaar
die een taveerne aan de zuidkant van de stad uit
waggelde, met zijn ogen knipperde tegen het zonlicht en
om zich heen keek naar een heks om op te hangen.
"Ophangen, zeg ik!"
Die
woorden ontstaken een vlam die door de menigte schoot
als vuur door stro. Er klonken schreeuwen van bijval en
het gepeupel stroomde de kroegen uit in de hoop dat er
iets spannend zou gaan gebeuren.
Het
eerste slachtoffer was ene Guillelma...’
(p.
160-161)
De
geruchtenstroom en het drankgebruik culmineren in een
jacht op heksen. De joodse wijk sluit de poorten en
wacht angstig af. Gelukkig grijpen de bereden
wapenknechten van de bisschop snel en krachtddadig in.
En zijn rechtspraak rekent even efficiënt af met enkele
raddraaiers. Maar de echte aanstokers blijven voorlopig
nog buiten schot.
Didactische verwerking
-
Uitgeverij
De
Leeskamer
heeft
zich gespecialiseerd in historische thrillers. Ze heeft
de aanbevelingswaardige gewoonte om het eerste hoofdstuk
van elke roman op haar website te publiceren als
smaakmaker. Hier kun je dus eveneens veilig een geschikt
boek laten kiezen. Dit tweede deel over Isaac stond nog
niet op de site toen deze recensie geschreven werd
(augustus 2005). In de eerste roman uit de reeks,
Remedie tegen Verraad kon je lezen hoe Girona
slachtoffer werd van de pest en Isaac blind werd. Van
dit boek staat de proloog en het eerste hoofdstuk wel op
de site.
- Je
kan leerlingen in complementaire groepjes laten werken
rond andere romans, bijvoorbeeld enkele broeder
Cadfaelboeken van Ellis Peters of het al vermelde
Hypatia van Arnulf Zitelmann.
of
andere hoogwaardige historische romans, waarvan je op
deze site voldoende voorbeelden vindt. Bij de bespreking
van Hypatia tref je meer dan voldoende aanvullend
materiaal voor een klassikale uitwerking van het thema.
Of als
variante laat je een klas werken rond uitsluitend
historische thrillers uit diverse tijdperken.
- Een
heel goede en bijzonder uitgebreide afdeling historische
romans met verschillende ingangen o.a. alfabetisch via
auteur, vind je op
deze website
- Voor
het werken met historische lectuur zie op de site van de
VVLG de algemene artikelen over het werken met
(jeugd)literatuur: Gelezen tijd. Historische romans
in de tweede en derde graad: cultuuroverdracht en
leesplezier, Wachters voor de poorten van het
millennium. Historische (jeugd)romans als medium voor
cultuuroverdracht en waardeverduidelijking en
Concreet werken met historische romans in de klas.
http://users.pandora.be/michel.vanhalme/jeugd11.htm
Jos Martens
|