home algemeen sites historische literatuur op alfabet op periode Nederlandse romans Indonesië W.O.II


Historische Romans

 

 

 

Een patroon van bloed (Libertus de mozaïekmaker 2.), Rosemary Rowe 

Een patroon van bloed.  

Zelhem, De Leeskamer, 2005, 254 blz.

Vertaling: Hans van den Boom; Omslag: Ken Broeders.

Tijd en ruimte: Romeins Brittannia, 186 na Christus.

Genre: historische detective.

Doelgroep: 14 - 18 jaar & volwassenen.

Keizer Marcus Aurelius is opgevolgd door zijn incompetente en onevenwichtige zoon Commodus, die steeds minder populair wordt, vooral bij de legioenen. 

Libertus is een vrijgelaten Britse slaaf van Keltische afkomst. Hij vervaardigt mozaïeken in Glevum (het huidige Gloucester). Hij heeft een talent ontwikkeld voor het ontwarren van raadsels. Zijn beschermheer Marcus Septimus, de persoonlijke afgezant van gouverneur Pertinax, doet regelmatig een -helaas onbezoldigd- beroep op zijn bekwaamheid en discretie in aangelegenheden die de mogelijkheden van het bestuur te boven gaan. 

Op zoek naar zijn verdwenen vrouw is Libertus in Corinium (Cirencester) aanbeland, twintig mijl van zijn woonplaats. Toevallig is hij hier getuige van een avondlijke aanslag op decurion Quintus Ulpius Decianus, de rijkste man van Corinium. Quintus overleeft de aanslag dankzij het snelle en kordate optreden van zijn lijfarts Sollers. Als Libertus na twee dagen vergeefse naspeuringen terug huiswaarts keert, is voor hem de kous af. Denkt hij. Verkeerd. Want een paar dagen later nodigt zijn machtige beschermheer Marcus Septimus hem uit mee naar Corinium te rijden: aan de steekpartij zou wel eens een politieke kant kunnen zitten en die moet onderzocht worden. Maar nauwelijks in het huis van Quintus Ulpius gearriveerd en nog voor ze de gastheer kunnen spreken, volgt een nieuwe aanslag, en met meer succes. Quintus overleeft het niet. Verdachten in overvloed. De dode blijkt niet zo’n aangename persoonlijkheid geweest te zijn. Is Quintus vermoord door zijn onaangenaam en verwend zoontje Maximilianus, die onterfd dreigde te worden? Of door Flavius, de jaloerse ex-echtgenoot van Quintus’ beeldschone vrouw Julia? Of door Lupus, een concurrent die door Quintus ernstig benadeeld is? Als er bloed wordt gevonden op de toga van een van zijn aanwezige vijanden is voor Marcus Septimus de zaak opgelost. Maar voor Libertus blijven er een paar puzzelstukjes die onesthetisch niet passsen in het mozaïek. Dan ligt er een tweede dode, in de afvoerpijp van de latrines. Als Libertus niet zulke afkeer had van de vreselijke Romeinse vissaus, zou hij daar gelegen hebben! Het heeft nog heel wat voeten in de aarde vooraleer de echte moordenaar tenslotte ontmaskerd wordt. En vermoedelijk houdt Marcus Septimus er een nieuwe bruid aan over, in de aanvallige gedaante van de rijke weduwe. 

Bespreking en didactische verwerking 

Evenals in het eerste boek van de reeks is de spanningsboog in dit verhaal niet zo heel sterk gespannen: er zit weinig vaart in het ontraadselen van het mysterie. En toch blijf je geboeid en met veel genoegen verder lezen omdat de schrijfster de historische achtergronden van grote politiek en dagelijks leven in het Romeinse Brittannia zo handig doorheen het boek weeft en de intrige zich logisch ontwikkelt vanuit die omstandigheden en de zeer verschillende karakters annex karaktergebreken van de betrokkenen. 

- Je kan leerlingen in complementaire groepjes laten werken rond andere romans, bijvoorbeeld enkele broeder Cadfaelboeken van Ellis Peters of andere hoogwaardige historische romans, waarvan je op deze site voldoende voorbeelden vindt..Of als variante laat je een klas werken rond uitsluitend historische thrillers uit diverse tijdperken. 

- Voor het werken met historische lectuur zie op de site van de Vlaamse Vereniging Leraren Geschiedenis (VVLG) de algemene artikels over het werken met (jeugd)literatuur: Gelezen tijd. Historische romans in de tweede en derde graad: cultuuroverdracht en leesplezier, Wachters voor de poorten van het millennium. Historische (jeugd)romans als medium voor cultuuroverdracht en waardeverduidelijking en Concreet werken met historische romans in de klas. http://users.pandora.be/michel.vanhalme/jeugd11.htm

Een heel goede en bijzonder uitgebreide afdeling historische romans met verschillende ingangen o.a. alfabetisch via auteur, vind je op de website van Histoforum

Jos Martens