De strijd tegen
de zonnekinderen van Anne Rutyne
Hasselt, Clavis, 1986, 134 blz.
Illustraties:
Liesbeth Jonckheere
Doelgroep: 12-14
jarigen.
Tijd en ruimte:
Chimu-rijk, Noord-Peru, 1476.
Inhoud
1476 van onze
jaartelling, in wat nu Noord-Peru is. In de
Chimu-hoofdstad Chan Chan heerst onrust. Het goed
georganiseerd imperium wordt bedreigd door de Inca’s,
die uit de bergen afdalen naar de woestijnkust.
Acarun, een
zestienjarige leerling goudsmid, ziet zijn broer
vertrekken naar het leger, waardoor hij opgezadeld wordt
met de verantwoordelijkheid over de familie.
Ter gelegenheid van
het huwelijk van de troonopvolger met een prinses uit de
noordelijke havenstad Tumpiz wordt tussen de
verschillende wijken van Chan Chan een wedstrijd
gehouden in edelsmeedkunst. Tot zijn verrassing ziet
Acarun zich door zijn gildenmeester aangeduid om zijn
wijk te vertegenwoordigen en tevens zijn meesterstuk af
te leveren. Een onverwachte ontmoeting met Pilipintu
(vlinder), de dienares van de prinses, brengt hem op een
idee. Hij smeedt een zwerm gouden vlinders in zo ragfijn
filigraan, dat ze bij de aanbieding aan de vorst
wegzweven op de woestijnwind.
Lang duurt zijn
vreugde niet. Nog tijdens de plechtigheid meldt een
boodschapper dat de grote vesting Paramonga ingenomen
is.
Killay, de vereerde
oudere broeder van Acarun, ligt onder de doden. Vlak
daarna is Acarun ervan getuige hoe de prinses uit Tumpiz
door een heimelijk binnengedrongen groepje Incakrijgers
ontvoerd wordt. Bij de achtervolging valt hij op zijn
beurt in handen van de Inca’s. Hij wint een weddenschap
tegen de jonge heerser Tupac Yupanqui en weet dezelfde
nacht nog te ontsnappen tijdens een maansverduistering.
Ondanks een ontstoken speerwonde kan hij de stad
waarschuwen voor de nakende verrassingsaanval.
Enkele dagen later
is Chan Chan gevallen. Het Chimu-imperium wordt
ingelijfd bij Tawantinsuyu, het Incarijk. Rumi, een
vriend van Acaruns broer, pleegt tijdens de
onderwerpingceremonie een aanslag op Tupac Yupanqui. Het
is Acarun, die het leven van de Inca Sapa redt … en dat
van zijn volk. Want de Inca houdt zijn gelofte, afgelegd
bij de weddenschap: Chan Chan blijft gespaard.
De Chimu en wij
Dit is het tweede
boek van Anne Rutyne. Na haar opgemerkt en gewaardeerd
debuut “De nacht van de Dondergoden”(1985) behandelt ze
weer een “blinde vlek” uit onze schoolboeken
geschiedenis. Het is naar ons weten het eerste jeugdboek
in ons taalgebied dat de Chimu aan bod laat komen. Alle
andere verhalen gaan over de Inca’s en dan nog bij
voorkeur over de periode van de botsing met de
Spanjaarden, rond 1532. De meeste mensen hebben nog
nooit over de Chimu gehoord en derhalve bestaat deze
cultuur voor hen gewoonweg niet.
Nochtans namen de
Incaveroveraars uit de hooglanden voor de zo geroemde
inrichting van hun rijk veel over van de
woestijnbewoners en hun oasen-imperium (dat op zijn
beurt vermoedelijk rechtstreeks afstamde van de veel
oudere cultuur der Mochica.)
De schrijfster heeft
zich over haar onderwerp zeer goed gedocumenteerd. Zij
reisde in Peru en bezocht de reusachtige adobestad Chan
Chan – nu uitgeroepen tot een van de UNESCO-monumenten
van de gehele mensheid.
Net als in “De nacht
van de Dondergoden” resulteert dit in een zeer
realistisch, authentiek aandoende ruimteschepping.
Hiertoe leveren de talrijke, eveneens ernstig
gedocumenteerde illustraties van Liesbeth Jonckheere een
belangrijke bijdrage. Dit is een werkelijke verademing
na alle ergernis van de laatste jaren om ontoelaatbare
kemels in strips, jeugdverhalen en zelfs
wetenschappelijke werken – een lijst te lang om op te
noemen.
Voor de tekenares
alle lof. Men voelt dat zij plezier beleefde aan haar
werk. Toch is Anne Rutyne ook ditmaal nergens
opdringerig of pedant. Integendeel. Haar
hoofdbekommernis is: een spannend verhaal brengen voor
jonge lezers. Zoals in “De nacht van de Dondergoden”
beschrijft ze enkele cruciale dagen, die ditmaal niet
alleen over het leven van een jongen, doch tevens over
het voortbestaan van zijn volk beslissen. Je kan “De
strijd tegen de zonnekinderen” in meer dan een opzicht
vergelijken met “De gouden Pucarina” van Tony Vos-Dahmen
von Buchholz (Westfriesland, Hoorn, 1982). Beide boeken
spelen ongeveer in dezelfde omgeving en in dezelfde
tijd. In beide treedt de Incaheerser Tupac Yupanqui op.
Chronologisch plaatst Rutynes boek zich ergens tussen
het begin en het slot van “De gouden Pucarina” in. En
tenslotte, beide zijn naar onze mening honderd
bladzijden te kort!
Ondanks het feit dat
de auteur haar doelgroep ongetwijfeld bereikt, ondanks
onze appreciatie voor de illustraties laat het geheel
ons tamelijk onbevredigd. Het boek valt te schraal, te
weinig aangekleed uit. Het consequente volhouden van het
vertelperspectief – primaire focalisator is Acarun –
veroorzaakt sprongen in het verhaal, die op de jonge
lezers soms verwarrend overkomen. Waar komen die
Incakrijgers in het paleis zo plots vandaan? (blz. 79)
Waarom is de veldslag om Chan Chan zo plotseling
afgelopen? (Hfdst. 11) Waarom de strijd rond Paramonga,
die alle allures had van een klassieke heroïsche
worsteling, niet benut?
Aan het schrijven
van “De strijd tegen de zonnekinderen” gaat heel wat
research vooraf. Acaruns gouden vlinders zijn geen
hersenspinsel van de auteur. Zij komen niet uit een
fabeltje, doch uit een Mochicaschat, die honderd jaar
geleden werd ontdekt … en tot de laatste van de
vijfduizend stuks werden gesmolten! De manier waarop zo
een feitje uit de realiteit haar verbeelding aan het
werk zet tot het herscheppen van een uit de herinnering
weggeveegde cultuur, verraadt de rasverteller.
Waarom laat Acarun
een koper-goudlegering klaarmaken voor zijn vlinders? (blz.
52) Omdat de volkeren van Precolumbinaans Peru werkten
met goud van ongeveer 14 karaat (tegen onze 24 karaat).
Juist dit detail maakt zijn vlinders een stuk lichter,
zodat ze gemakkelijker kunnen zweven. Bij de slag om
Chan Chan strijden aan de zijde der Chimu slingeraars
tegen de boogschutters van de Inca. (blz. 112) Ook dit
is juist. De volken van Peru misprezen de boog, noch
kenden zij zwaarden (laat staan machetes, zoals de
recente strip “Peruana” in het weekblad “Robbedoes”) Zij
gebruikten diverse typen strijdknotsen, werppijlen en
–speren. Alleen de Incalegers hadden naast slingeraars
ook contingenten boogschutters in dienst uit de
berguitlopers van het Amazone-oerwoud.
Al deze kennis – en
nog veel meer – zal aan de meeste lezertjes ontgaan,
vrezen wij. Is het om alle schijn van betweterij te
vermijden dat de schrijfster zo moeiteloos als de
pirouette van een ballerina over de vruchten van haar
moeizaam opzoekingswerk heenglijdt? Of is het eveneens
een gevolg van het consequent vasthouden aan het
vertelperspectief? Voor Acarun is dat alles even
vanzelfsprekend als voor ons een televisie of een auto.
(Ga dat maar eens uitleggen aan een Chimu van
vijfhonderd jaar geleden!) Ook in de huidige science
fiction bestaat een tendens om technische uitweidingen
te vermijden. Maar wat voor Acarun doodgewoon is, is dat
niet voor ons! Ongetwijfeld bezit Anne Rutyne voldoende
talent om haar gegevens wat nadrukkelijker in haar
verhalen te verwerken, zonder in overdrijving te
vervallen … en zo haar lezertjes en lezers het genot van
een “Aha-Erlebnis” niet te onthouden.
Didactische verwerking
Het boek nodigt als
het ware uit om meer te weten te komen over de Chimu en
de Inca’s.
Voor beide
beschavingen samen heb je:
LONGHENA, M. en W.
ALVA, De inca's. Geschiedenis en cultuur van de
beschavingen in de Andes, Lisse, Zuid Boekprodukties,
1999. 291 blz. Uitvoerige bespreking:
http://users.myonline.be/~tdn24064/bijdragen_incaboek.htm
Voor de Inca’s:
Snelste info: op de
Joos de Rijcke-site, knop “Eeuw Joos” en dan “het leven
bij de Inca’s”, url:
http://users.telenet.be/joosdr/
Boek: JOHNSTON, D.
en J. LYNCH, Inca's: heersers over leven en dood.
(Oude Beschavingen), Amsterdam, Time-Life Boeken -
Antwerpen, Denis, 1993, 168 blz. – Uitvoerige
bespreking:
http://users.myonline.be/~tdn24064/bijdragen_timelife.htm
Website Joos de
Rijcke, onder knop: document – selectieve geannoteerde
bibliografie url:
http://users.telenet.be/joosdr/
Website Instituut
voor Amerikanistiek, knop “Links”.
http://users.myonline.be/~tdn24064/
Eventueel verder
zoeken via Google, vooral voor afbeeldingen.
Trefwoorden: chimu, chanchan, paramonga.
Website Anne Rutyne:
http://www.annerutyne.be/
Jos
Martens
|