Dit
thema valt uiteen in drie onderdelen:
![]() | Wat
zijn de oorzaken van het conflict tussen Israel en de Palestijnen |
![]() | Hoe
verliep het conflict in de twintigste eeuw |
![]() | Wat
zijn de belangrijkste obstakels voor het oplossen van het conflict |
Een
les in de week (de docent bepaalt welke) moet je aanwezig zijn. De andere les is
facultatief. In de facultatieve les helpt de docent leerlingen die concrete vragen
hebben of die geholpen willen worden met het bestuderen van de leerstof.
![]() | Je
krijgt twee documenten die dienen als een soort basisstof. |
![]() | In de eerste twee weken ligt de nadruk op de periode tot W.O.II. Je moet in deze periode antwoord kunnen geven op de vragen zoals die hieronder zijn geformuleerd. |
![]() | In de volgende periode formuleer je zelf vragen bij de onderwerpen die bij III staan vermeld. |
![]() | Vervolgens
verzamel je zelf informatie die een antwoord op je vragen mogelijk maakt. Je
kunt deze informatie vinden in de mediatheek, in de bibliotheek en op het
internet. Kijk voor sites over het conflict op http://www.jacobus.nl/geschiedenis/ict/aklink6.htm#Midden-Oosten
|
![]() | Elke
eerste les van de week moet je kunnen aantonen wat je die week hebt gedaan |
![]() | In
de toetsweek krijg je een PTA over het conflict tussen Israel en de
Palestijnen |
In
de eerste lessen wordt in vogelvlucht de geschiedenis van het Midden-Oosten tot
aan de twintigste eeuw behandeld. De vragen die hierin o.a. aan de orde komen
zijn:
![]() | Wat
is de diaspora ? |
![]() | Hoe
is de dispora ontstaan? |
![]() | Hoe verging het de Joden (in algemene zin) ten tijde van de Diaspora? |
![]() | Wat is het Zionisme? |
![]() | Wanneer
is het Zionisme onstaan |
![]() | Waarom is het Zionisme ontstaan |
![]() | Wat
waren de belangrijkste ontwikkelingen in de Arabische wereld tussen 622
n.Chr en het begin van de twintigste eeuw? |
![]() | Welke
rol speelden Frankrijk en Engeland in deze periode in het Midden-Oosten? |
![]() | Wat
was het belang van de Balfour Declaration? |
![]() | Sykes-Picot-overeenkomst (1916) |
![]() | Conferentie van San Remo (1920)/Am al-Nakba |
![]() | Plan Peel (1937) |
![]() | Hoe
waren de verhoudingen tussen de Joden en de Palestijnen in het
Midden-Oosten? |
III
De naoorlogse ontwikkelingen
![]() | Het
ontstaan van de staat Israel in 1948 en de oorlog die daarvan het gevolg was |
![]() | De
Suez-crisis in 1956 |
![]() | De
Zesdaagse oorlog in 1967 |
![]() | De
Yom Kippoer Oorlog in 1973 |
![]() | Camp
David akkoorden |
![]() | Oslo
akkoorden |
![]() | Wye-akkoord |
![]() | Intifada |
Bronnen:
Informatievaardigheden
1.
Taak definitie
a.
Definieer het informatie probleem
b.
Bepaal welke informatie je nodig hebt
2.
Strategieën om informatie te
zoeken
a.
Inventariseer welke bronnen beschikbaar zijn
b.
Kies de beste bronnen
3.
Locatie en toegankelijkheid
a.
Ga na waar de bronnen beschikbaar zijn
b.
Zoek in de bronnen naar bruikbare informatie
4.
Gebruik van de informatie
a.
Analyseer de informatie in een bron (lees de bron, bekijk de bron enz.)
b.
Haal de relevante informatie uit de bron
5.
Synthese
a.
Organiseer de informatie uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld door te
schematiseren)
b.
Presenteer de informatie
6.
Evaluatie
a.
Beoordeel het product (doeltreffendheid)
b.
Beoordeel het proces, de gevolgde werkwijze (effectiviteit)