home tijdvak 1 tijdvak 2 tijdvak 3 tijdvak 4 tijdvak 5 tijdvak 6 tijdvak 7 tijdvak 8 tijdvak 9 tijdvak 10
De Republiek van Weimar
Schrijf, op basis van onderstaande bronnen en je kennis
van de periode. een essay waarin je een analyse maakt
van de factoren die bijdroegen aan de instabiliteit van
de republiek van Weimar in de periode 1918-1933
Historische achtergrond
Het Duitse Rijk stortte in aan het eind van de Eerste
Wereldoorlog in 1918, en er kwam een nieuwe
democratische regering, bekend als de Republiek van
Weimar. Deze werd geleid door een coalitie van gematigde
politieke partijen, met inbegrip van de
Sociaal-Democratische Partij, de Duitse Democratische
Partij en de Katholieke Centrum Partij.
Bron 1
Ernst Troeltsch, protestants theoloog en leider van de
Duitse Democratische Partij, "Duitse Democratie",
gepubliceerd in een tijdschrift van openbare bestuur,
1918.
Van de ene op de andere dag zijn wij de meest radicale
democratie in Europa geworden, maar toch moeten we deze
zien als de relatief gematigde oplossing voor het
probleem van ons politieke leven. Democratie kwam niet
van de ene op de andere dag tot stand. Het is het
natuurlijke gevolg van de bevolkingsdichtheid, in
combinatie met onderwijs, industrialisatie, de oorlogs
mobilisatie en de politisering van de samenleving. De
overwinning van de democratie is alleen te danken aan de
verschrikkelijke oorlog. Maar dit leidde tot het gevaar
dat de ontwikkeling niet zal stoppen bij de democratie,
en dat een "dictatuur van het proletariaat" de vorm zal
aannemen van een terroristische dictatuur van een
minderheid.
We kunnen deze nieuwe situatie alleen van buitenaf
veiligstellen door middel van een Volkenbond en intern
door middel van een nieuwe orde langs democratische en
sociale lijnen. Anders kan Duitsland een vulkaan van
ellende worden, die elk moment kan uitbasrten in
burgeroorlogen.
Bron 2
Marie Juchacz, volksvertegenwoordiger van de
Sociaal-Democratische Partij, toespraak tot de Nationale
Vergadering *, 1919.
Heren en dames! Dit is de eerste keer dat Duitse vrouwen
kunnen spreken als vrije en gelijke leden in het
parlement. De revolutie van 1919 rekende af met oude
vooroordelen in Duitsland. Door middel van politieke
gelijkheid heeft mijn sexe nu de kans om haar potentieel
volledig te ontwikkelen. We kunnen nu voor de eerste
keer spreken van een nieuw Duitsland en van de
soevereiniteit van het hele volk.
* De groep die gekozen was om een nieuwe grondwet voor
Duitsland te maken
Bron 3
Clara Zetkin, lid van de Communistische Partij in de
Rijksdag, "De situatie in Duitsland," hoofdartikel in De
Communistische Internationale, 1920.
De Weimar-regime is echt de bloedige terreur van de
klasse van de bourgeoisie onder het masker van de
democratie. Industriëlen zijn streven naar de klasse
dictatuur van de bourgeoisie, waarin de Junkers en de
vertegenwoordigers van de grote industrie de leidende
rol spelen, en die zou worden gerealiseerd in de vorm
van een monarchistische macht door middel van het
militaire apparaat. De enige betrouwbare garantie voor
de overwinning op het monarchistische militarisme is de
absoluut noodzakelijke ontwikkeling van de proletarische
revolutie - de bewapening van de arbeiders, de
ontwapening van de well-to-do klassen, en dus een
radicale vernietiging van het opnieuw oplevende
militarisme.
Bron 4
Thomas Mann, schrijver, "De Duitse Republiek ',
toespraak tot Duitse studenten, 1922.
Oorlog is romantisch, met een mystiek en poëtische
element. Maar vandaag zal alleen de ongevoelige
ontkennen dat het een volkomen vervorming van het
poëtische is. Om de voorkomen dat onze natie in
diskrediet zal raken, moeten we leren te begrijpen dat
een oorlogszuchtige en vechtlustige geest niet
essentieel voor ons is.
Oorlog is een leugen, de kwesties waar het in een oorlog
om gaat zijn leugens; ongeacht welke eerbare emoties een
individu er aan mag toekennen, de oorlog is nu ontdaan
van elke eer, en openbaart zich als de triomf van alles
wat maar wreed en vulgair is in de ziel van de mens, de
aartsvijand van cultuur en denken, een bloedige orgie
van egoïsme, corruptie en verdorvenheid.
Mijn doel is om u te winnen voor de kant van de
republiek, voor de kant van wat wordt democratie wordt
genoemd, en wat ik menselijkheid noem, omdat ik een
afkeer van oorlog met u deel. De republiek is ons lot.
Vrijheid is geen grap. Zijn andere naam is
verantwoordelijkheid; dit woord maakt maar al te
duidelijk dat vrijheid waarlijk een zware last is.
De republiek- nog steeds en voor altijd Duitsland!
Democratie!
Bron 5
George Grosz, kunstenaar van 'eens zullen we onze
rekening vereffenen!, een verzameling politieke
spotrpenten, 1923
Ontwaakt, verworpenen der aarde!
Bron 6
Carl von Ossietzky, journalist, "Het verdedigen van
de republiek: De grote mode ', in Het Dagboek (een
politiek tijdschrift), 1924.
Wie heeft geleerd van de gebeurtenissen van de afgelopen
vijf jaar weet dat het niet de nationalisten en de
monarchisten zijn die voor het echter gevaar zorgen,
maar het ontbreken van echte inhoud en ideeën in het
concept van de Duitse republiek, en dat niemand erin
lijkt te slagen leven te blazen in dat concept.
Onze republiek is nog niet het onderwerp van het
bewustzijn van de massa. Het is slechts een
constitutioneel document en een regering. Niets kan het
hart sneller doen kloppen. Rond deze staat, waarin het
ontbreekt aan ideeën en met een eeuwig schuldig geweten,
zijn een paar zogenaamde constitutionele partijen
gegroepeerd, die het eveneens ontbreekt aan ideeën en
zonder een beter geweten, die niet leiden, maar op de
boel passen.
Bron 7
Joseph Goebbels, Nationaal-Socialistisch, lid van de
Rijksdag, propagandist, toespraak tot NSDAP-leden, 1928.
We betreden de Rijksdag om ons zelf te bewapenen met de
wapens van de democratie uit haar arsenaal. We zullen
lid worden van de Rijksdag net als doel de Weimar
ideologie te gebruiken om haar te vernietigen. We zijn
tevreden met het gebruik van alle wettelijke middelen
revolutie te veroorzaken in de huidige gang van zaken.
We komen als vijanden! Net als de wolf die een een kudde
schapen aanvalt, dat is hoe we binnenkomen.
Bron 8
Ernst von Salomon, schrijver en voormalig lid van
een Vrij Corps * eenheid, de outlaws, roman, 1930.
Waar is Duitsland? In Weimar? In Berlijn? Eens stond het
in de frontlinie, maar toen viel het front uit elkaar.
Toen moest Duitsland thuis zijn, maar thuis stelde
teleur. . . .
Wat geloven we nu in? In niets anders dan de
mogelijkheid actie te voeren. Niets anders dan in de
haalbaarheid van actie. We waren een bende strijders
dronken van alle hartstochten van de wereld, vol van
lust, jubelend in actie. Wat we wilden wisten we niet.
En wat we wisten dat wilden we niet!
* rechtse paramilitaire eenheden die zijn samengesteld
uit de Eerste Wereldoorlog veteranen
Bron 9
Bernhard, prins von Bülow, bondskanselier van
Duitsland 1900 tot 1909, memoires, postuum
gepubliceerd,1931.
In Berlijn in november 1918 was ik getuige van het begin
van de revolutie. De Duitse revolutie was platvoers; het
ontbrak volledig aan vuur en inspiratie. De
Sociaal-Democratische Partij was ongeschikt om te
regeren. Meest karakteristiek voor de mentaliteit van de
Sociaal-Democratische Partij was de toespraak van de
stappen van de Rijksdag, uitgesproken door Scheidemann*,
die, bij het uitroepen van de Republiek, zijn rede begon
met de volgende tekst: "Het Duitse volk heeft
voortdurend gewonnen." Een domme leugen ! En een zeer
wreed geval van zelfbedrog! Nee, helaas, het Duitse volk
niet had "gewonnen"- het was veroverd, overweldigd door
een groot aantal vijanden, in politiek opzicht
jammerlijk misleid, in aantal gereduceerd door
hongersnood, en in de rug gestoken!
* Eerste kanselier van de Weimar Republiek
Bron 10
Heinrich Mann, schrijver, "De Duitse besluit," in
Het Dagboek (een politiek tijdschrift), 1931.
Hitlers instructies voor nationaal-socialistische
sprekers omvatten de bepaling dat bijeenkomsten
uitsluitend mogen worden gehouden in de avonduren. Het
is gemakkelijker om de menigte te bewerken en te
verdoven dan overdag. Mensen zijn dan op van de strijd
om het dagelijks bestaanl en geven zich dan
gemakkelijker gewonnen.
Het is al avond in Duitsland, zo niet middernacht. De
meesten verliezen een beetje van hun moed, omdat de
vijand niet langer twijfels lijkt te hebben. De meeste
mensen zouden graag democratisch en vreedzaam zijn, ze
zijn dat zelfs nu al en willen graag zo blijven. Het is
gewoon dat ze niet voldoende weerstand in zichzelf
vinden tegen iemand die zich bedient van de methoden van
oorlog.
De toestand van Duitsland is vooral een psychologisch
feit. De economie stort overal min of meer in, maar
alleen in Duitsland bereikt het proces het maximale
effect op de geest van de mensen.
Bron 11
Adolf Hitler, campagne toespraak tot de Industriële
Club (een vereniging van Duitse zakenlieden en
economen), 1932.
Heren, waar is de organisatie die, net als onze
organisatie, kan pochen dat het op elk moment 400.000
mannen op de been kan brengen, mannen die zijn opgeleid
tot blinde gehoorzaamheid en klaar zijn om elke opdracht
uit te voeren? . . . In onze beweging zijn bandaag de
dag honderdduizenden jonge mannen bereid om met gevaar
voor eigen leven onze tegenstanders te weerstaan.
Ik weet heel goed, mijne heren, dat wanneer
nationaal-socialisten marcheren door de straten en er
plotseling in de avond tumult en onrust ontstaat, de
burgerman het gordijn opent, naar buiten kijkt en zegt:
"Eens te meer is mijn nachtrust verstoord, geen slaap
meer voor mij; waarom provoceren de Nazi's altijd zo en
rennen ze door de nacht?"
Maar vergeet niet dat vele honderden en duizenden SA'ers
en SS'ers van de Nationaal-Socialistische Beweging elke
dag in hun vrachtwagens moeten klimmen, vergaderingen
moeten beschermen, moeten marcheren, zichzelf op moeten
offeren nacht na nacht, en dan in het grauwe
ochtendgloren ofwel terugkomen in hun werkplaatsen en
fabrieken of als werkloze een schijntje van een
uitkering moeten ophalen.
En als de hele Duitse natie vandaag hetzelfde geloof had
in haar roeping als deze honderd duizenden, als de hele
natie dit idealisme bezat, dan zou Duitsland er in de
ogen van de wereld anders voor staan dan nu!
Tips voor het schrijven van een essay (in het
Engels)
Republiek van Weimar
Copyright: Albert van der Kaap, 2011