Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
FotobewerkingenHoe betrouwbaar zijn foto's? Onderstaande is een voor het grootste deel ontleend aan een artikel van Bernadette Hijstek. |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Robert Capa: stervende soldaat
Voor fotograaf Robert Capa gold
dat de objectiviteit van de camera een kwestie van
gradaties is. De beroemde foto die Capa in 1936, tijdens
de Spaanse Burgeroorlog, maakte van een Republikeinse
soldaat die in het harnas sterft, was zeer
waarschijnlijk geënsceneerd. Zelf zei Capa in een
interview met World Telegram dat hij de foto maakte toen
hij samen met de soldaat was gestrand in een loopgraf.
De soldaat probeerde terug te keren naar zijn eenheid,
maar beschietingen door machinegeweren dwongen hem elke
keer terug in de loopgraf. Zijn laatste poging werd hem
fataal.
Robert Capa, Death of a Loyalist Soldier (1936). Soldaat
sneuvelt bij gevechten in de buurt van Cerro Muriano aan
het front bij Cordoba
Capa zou de foto gemaakt hebben door zijn hand boven de
loopgraf te houden. Jaren later begon men te twijfelen
aan de authenticiteit van het vastgelegde moment. De
foto van Capa was samen met een tweede foto afgedrukt in
het tijdschrift Vu. Naar men dacht stond op beide foto’s
dezelfde vallende soldaat. Bij nauwkeurige bestudering
constateerde men dat de man op de ene foto een overall
draagt en niet de broek met overhemd die de soldaat op
de beroemde foto van Capa aan heeft. De achtergrond is
wel hetzelfde, zelfs de wolken zijn nagenoeg hetzelfde.
Maar als die tweede man op dezelfde plaats viel, waar is
dan die eerste man gebleven? Philip Knightley (in zijn
boek The first Casualty) en O’Dowd Gallagher uitten als
eersten hun twijfel over de foto. Gallagher zou met Capa
een kamer hebben gedeeld toen Capa de foto maakte.
Volgens Callagher had Capa zich beklaagd over het gebrek
aan actie tijdens de oorlog. Zo kon hij geen goeie
foto’s maken. Capa zou vervolgens een officier hebben
gevonden die hem wel een handje wilde helpen. Aan het
einde van de dag keerde Capa glunderend terug met zijn
foto. Richard Whelan, biograaf van Capa, verwijst
deze geruchten naar het rijk der fabelen. Hij kan zich
niet voorstellen dat soldaten, die naar zijn mening zeer
bijgelovig zijn, zouden meewerken aan het ensceneren van
hun eigen dood. En als Capa uit was op falsificeren, zou
het dan niet logischer zijn om een overwinningfoto in
scène te zetten?
Ook volgens NRC is de foto niet geënsceneerd. Uit onderzoek uitgevoerd in de jaren negentig bleek met grote zekerheid dat dat niet het geval was (1). Maar volgens Wikipedia, dat zich baseert op een artikel in Time (25 juli 2009), heeft recent onderzoek aangetoond dat de foto wel de gae in scene is gezet (2).
Yevgeny Khaldei: Russische vlag op de Rijksdag
Yevkeny
Khaldei, Berlijn (2 mei 1945)
Ook de beroemde foto van een sovjet-soldaat die een vlag
uithangt op het dak van de Rijksdag op 2 mei 1945 werd
zorgvuldig in scène gezet door fotograaf
Yevgeny
Khaldei, op dat moment oorlogsfotograaf van het
Russsische persbureau TASS. Hoe hij dat aanpakte, heeft hij meermalen met
trots verhaald. Khaldei trok met het Russische leger mee
richting Berlijn. Vlak voor de val van Berlijn vloog
Khaldei terug naar Moskou en liet daar door een
kleermaker, zijn oom Kisjitser, van tafellakens drie
rode Sovjet-vlaggen maken. Terug in Berlijn gaf hij de
eerste vlag aan soldaten op het vliegveld Tempelhof, de
tweede aan jongens op de Brandenburgertor en de laatste
gaf hij aan soldaat Aljosja Kovaljov op het dak van de
Rijksdag. Dat werd uiteindelijk dé foto. Niet direct,
want eerst moest Oekraïner Kovaljov van de foto worden
verwijderd en vervangen door de Rus Jegorov en de
Georgiër Kantarija. Daarna moesten horloges aan beide
armen weggewerkt worden, want dat duidde op
plunderactiviteiten en die pasten een held niet. De foto
groeide vervolgens uit tot symbool van de overwinning op
Hitlers Derde Rijk waarvan Berlijn ooit het stralend
middelpunt was en waarvan op de foto slechts smeulende
resten te zien zijn.
Mythe 1: De foto is gemaakt op de
dag van de verovering.
De dag van de verovering van het Rijksdaggebouw is 2 mei
1945. De foto is, zo gaf Chaldei later toe, is enkele
dagen later gemaakt.
Mythe 2: Wij zien de Rode vlag.
Ja en nee. Het is geen echte vlag. Chaldei gaf later toe
dat hij, bij gebrek aan een echte vlag een, rood
tafelkleed heeft gebruikt.
Mythe 3: Russische soldaten plunderen niet.
Natuurlijk, alle soldaten plunderen. De soldaat rechts
onderin heeft een horloge om. In werkelijkheid had hij
twee(volgens sommigen drie) horloges om. Op gezag van de
autoriteiten moest(en) één (twee) horloge(s)
weggeretoucheerd worden.
Joe
Rosenthal: Joe Rosenthal
De foto vormt de tegenhanger van een al even symbolische
foto die Joe Rosenthal op 23 februari 1945 maakte aan de
andere kant van de wereld op het eiland Iwo Jima van
Amerikaanse mariniers die de ‘Stars and Stripes’
oprichtten. Iwo Jima was het eerste grondgebied dat de
Amerikanen op de Japanners veroverden. Het was een
bloedige strijd waarbij eenderde van alle mariniers
omkwam. De oorspronkelijke vlagoprichting vond ’s
ochtends plaats en werd gefotografeerd door Lou Lowery.
Joe Rosenthal van Associated Press bereikte pas in de
middag de top van Mount Suribachi. Het ritueel werd
daarop nog een keer herhaald.
Links: Lou Lowery, Iwo Jima (23 februari 1945). Eerste
vlagoprichting. Rechts: Joe Rosenthal, Iwo Jima (23
februari 1945). Tweede vlagoprichting
Noten
1. http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/12/onbekende-fotos-oorlogsfotograaf-robert-capa-gepubliceerd/
2. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Falling_Soldier
Referenties:
Fotobewerkingen
Copyright: Albert van der Kaap, 2011