
artikelen over geschiedenis didactiek
De prehistorie
Lesmateriaal voor de brugklas over de prehistorie.
Kenmerkende aspecten
De levenswijze van jagers en verzamelaars
Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen
Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
Contexten
samenleving van jagers/verzamelaars (Afrika, Azië, Europa)
samenleving van boeren (Midden-Oosten en/of Nederland)
samenleving van stedelingen (Midden-Oosten)
Kernconcepten
levensonderhoud
macht
godsdienst
kunst
-
oorlog
Meta-concepten
Continuïteit en veranderingWelke veranderingen traden op door de komst van de landbouw en de eerste stedelijke gemeenschappen?
Oorzaak/gevolg
Wat was of wat waren de oorzaken van het ontstaan van landbouw en veeteelt?
Bewijs (bronnen)
Hoe komen we aan gegevens over de prehistorie?
Intepretatie
Beredeneren of er met de komst van landbouw en veeteelt sprake was van een revolutie.
Beredeneren of voedselverzamelende vrouwen een beter leven hadden dan vrouwen die aan landbouw deden.
Generieke begrippen
-
levensonderhoud
-
beschaving
-
boeren
-
priester
-
ambtenaren
-
samenleving
-
maatschappij
-
staat
-
godsdienst/religie
-
tempel
-
macht
-
status
-
oorlog
-
landbouw
-
leger
-
ritueel
-
rite
-
ceremonie
-
cultus
-
kunst en cultuur
-
wet
-
nomaden
-
sedentair
-
ambacht
Unieke begrippen
-
jagers
-
voedselverzamelaars
-
agrarische (neolitische) revolutie
De prehistorie
Inleiding
Bronnen
Tot zo'n 3.000 jaar voor Christus kenden mensen geen schrift en dat is belangrijk. Niet zozeer voor de mensen die tot die tijd hadden geleefd, zij wisten niet beter. Bovendien, als ze het schrift nodig hadden gehad, hadden ze het wel uitgevonden. Nee het is belangrijk voor ons, voor mensen die het verleden willen onderzoeken. Want hoe kom je aan informatie voor het beantwoorden van vragen als je geen schriftelijke bronnen hebt.
Opdracht Hoe komen we aan informatie over de prehistorie en hoe betrouwbaar is die informatie? Maak de opdracht over De Mammoetjacht. |
Opdracht Bedenk samen met twee of drie klasgenoten een overlevingsplan voor de stam die aan geheugenverlies leed: Jagers met geheugenverlies. |
Landbouw en veeteelt
Zo'n 10.00 jaar geleden gingen mensen op verschillende plaatsen in de wereld, ongeveer gelijktijdig, aan landbouw en veeteelt doen. Ook gingen ze steeds meer op vaste plekken wonen.
Opdracht Maak de opdracht over de agrarische revolutie: De agrarische revolutie |
Vragen stellen
Onderzoek naar het verleden begint altijd met het stellen van historische vragen. Eenvoudige vragen zijn van het soort wie, wat, waar en hoe. Vaak is het echter interessanter te vragen waarom mensen iets hebben gedaan of waarom gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Als je geluk hebt vind je in historische bronnen informatie die je helpt bij het beantwoorden van je vragen. Maar heel vaak ook niet, dan moet je op zoek naar andere bronnen. Helaas zijn vaak niet beschikbaar.
Opdracht Maak de opdracht over vragen stellen: Hunebedbouwers |
Opdracht Maak de opdracht over vragen stellen: Egypte |
Discussievraag Gingen de mensen eerst aan landbouw doen en vestigden ze zich daarna op vaste plaatsen of was het eerder andersom? |
Interpretatie en discussie Een interessante vraag is of vrouwen die aan landbouw deden een beter leven hadden dan vrouwen die voedselverzamelden. Over het antwoord op deze vraag kun je van mening verschillen. Het antwoord zal bijvoorbeeld afhangen van de criteria die je gebruikt om de vraag te beantwoordenp. Maak eerst deze opdracht: Vrouwen in de prehistorie en hou vervolgens met de klas een dicussie over deze vraag |
Discussievraag Werd het leven voor mensen eenvoudiger/plezieriger na de komst van de landbouw? |
De eerste steden
De mensen die aan landbouw en veeteelt gingen doen deden dat op plaatsen die daarvoor geschikt waren, logisch toch? Maar wanneer is een gebied eigenlijk geschikt voor landbouw en veeteelt? Een andere interessante vraag is welke invloed deze manier van leven had op de godsdienst van mensen.
Opdracht Maak de opdracht over het oude Egypte: Egypte |
De eerste staat
Het oude Egypte was de eerste staat op aarde, dat wil
zeggen het was een stuk land dat bestond uit
verschillende steden en dorpen met een bestuur voor alle
dorpen en steden samen. Aan het hoofd van dit bestuur
stond een koning, een farao. Deze farao dacht dat hij
het recht had om alles in zijn land te beslissen. Waarom
dacht hij dat?
Discussievraag Werden de verschillen tussen mensen groter na de komst van landbouw en het ontstaan van eerste stedelijke gemeenschappen? |