Russische Revolutie

Home    |    Docent    |    Leerling    |    Queestes  |  Historische links   |   Zoekmachines   |   Contact

   

opdracht 1opdracht 2  |  opdracht 3  |  opdracht 4  |  opdracht 5  |  docent

   

Docentenhandleiding 'De Russische Revolutie'

   

'De Russische Revolutie' is een rollenspel afkomstig uit Engeland. De opdrachten zijn door de maker van Histoforum vertaald in het Nederlands, maar het bronnenmateriaal is nog steeds Engelstalig. Een volledige vertaling in het Nederlands is wenselijk, maar te tijdrovend voor iemand die in het voortgezet onderwijs werkzaam is. Misschien ligt hier een schone taak voor studenten van een lerarenopleiding.

Om dit rollenspel te kunnen spelen hebben leerlingen achtergrond kennis nodig van de Russische geschiedenis, met name van de periode 1860-1914. U kunt de leerlingen deze achtergrond kennis zelf bij brengen, maar u kunt er ook voor kiezen de leerlingen eerst de opdrachten 1 en 2 te laten maken alvorens zij aan het rollenspel beginnen. De laatste optie zal waarschijnlijk meer tijd kosten.

De leerlingen spelen allemaal een rol van een persoon die in die tijd in Rusland leefde. Omdat er een te kort is aan vrouwelijke rollen hebben de bedenkers van het spel Rosa Luxemburg en Louise Bryant aan de lijst toegevoegd. Aangeraden wordt deze vrouwen alleen een rol te laten spelen indien in een klas meer dan 16 meisjes zitten. Luxemburg zat in het jaar 1917 in de gevangenis en Louise Bryant was een Amerikaanse die pas in 1917 in Rusland aan kwam.

Elke persoon behoort bij een van de volgende groepen:

  1. Aanhangers van Nicolaas II en de autocratie
  2. Liberalen en gematigde socialisten
  3. Mensjewieken en Sociaal-Revolutionairen
  4. Bolsjewieken 

De biografieën gaan tot 1914 en geven een beknopte samenvatting van de opvattingen van de persoon ten aanzien van de Russische auocratie en de Eerste Wereldoorlog.

Het rollenspel

  • Leerlingen maken opdracht 3
  • De docent vertelt de leerlingen nu wat er in werkelijkheid gebeurde in de herfst van 1914.
  • Leerlingen maken opdracht 4. Het is goed om de leerlingen in deze fase dat er geruchten zijn dat er in de groepen B, C en D Okhrana spionnen zitten en revolutionaire spionnen in de groepen A en B. In werkelijk zat er in geen enkele groep een spion maar de angst voor spionnen was wel zeer reëel. In een later stadium kunt u leerlingen kennis laten maken met Okhrana spionnen als Evno Azef en Roman Malinovsky. Ook zaten er in de Voorlopige regering spionnen die het Lenin hebben mogelijk gemaakt om in 1917 aan arrestatie te ontsnappen.
  • Leerlingen maken opdracht 5. Alvorens zij aan deze opdracht beginnen moet u de leerlingen vertellen dat Vera Figner, Vera Zasulich, Catherine Breshkoskaya, Irakli Tsereteli, Fedor Dan en Victor Chernov groep 3 hebben verlaten en zich hebben aangesloten bij groep 2. Alexandra Kollontai, Maria Spirdonova, Leon Trotzky en Vladimir Antonov-Ovseenko hebben groep 3 verlaten en zich aangesloten bij groep 4. 
   

© 1998-2004 Albert van der Kaap, Enschede. Alle rechten voorbehouden.