Artikelen Histoforum Lesmateriaal Community Vaklokaal
Geschiedenis in AustraliëEen verslag van een geschiedenisconferentie in Australië |
Albert van der Kaap, Enschede, albert@vanderkaap.org
Op 5, 6 en 7 juli 2010 bezocht ik een geschiedenisconferentie in Syney. De conferentie werd gehouden in Shore School in noord Sydney. Een kort verslag.
Shore School
Shore School is een zeer gerenommeerde, ongeveer hondertwintig jaar oude, private school voor jongens met een prachtig uitzicht op Harbour Bridge en de Opera van Sydney. En daar betaal je dan ook flink voor, jaarlijks zo'n 20.000 Australische dollar ().Het is een school voor leerlingen uit het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs met een kleine kostschool. Shore School heeft een fantastisch geoutilleerde campus met o.a een Dining Hall, twee auditoria, een bibliotheek, een centrum voor informatie technologie, een sportcomplex met zwembad en een eigen kerk.
Het aan Lucretius ontleende motto van de
school is. Vitai lampada tradunt, zij geven de fakkel
van het leven door. Het open boek staat voor de bijbel,
de sterren voor het Zuiderkuis, de schelp
vertegenwoordigt de band tussen de school en
St. James School en de fakkel heeft uiteraard betrekking
op het motto van de school.
Australië kent naast jongens- en meisjesscholen ook gemengde (co-education) scholen. De kinderen dragen uniformen.
Leerlingen van Shore School in de koorbanken van hun 'eigen' kerk.
Het programma van de conferentie
3102
De meeste workshops werden gegeven in de
geschiedenisvleugel van de school, bijvoorbeeld in lokal
3102. Een lokaal, dat net als alle lokalen, is uitgerust
met een een computer en een beamer. En net als in alle
lokalen ontbrak ook in 3102 de verwarming. En ookal zijn
de Australische winters, vergeleken met die in
Nederland, een stuk warmer, 15 garden is geen prettige
temperatuur om bij stil te zitten. Veel deelnemers
hielden hun jar daarom maar aan. De lokalen kwamen
bovendien uit op een gang die in open verbinding met de
buyitenlucht stonden. In mijn eigen presentatie over het
nieuwe geschiedeniscurriculum in Nederland meldde ik dat
het curriculum een eindeloos en steeds terugkerend debat
is, daarbij verwijzend naar de uitspraak 'History is an
argument without end' van de beroemde Nederlandse
historicus Pieter Geyl. Zijn naam had ik echter
achterwegen gelaten, ervan uitgaande dat deze in
Australië toch niet bekend zou zijn. Wat schets mijn
verbazing dat uitgerekend deze uitspraak de muur van
lokaal 3102 sierde, inclusied de naam van de historicus.
Het programma bestond dagelijks uit een lezing van een keynote spreker en een aantal workshops waaruit gekozen kon worden.
Obama en
de buitenlande politiek van de VS
Een
van de keynote sprekers was professor
Geoffrey Garrett uit Sydney, die direct na zijn
lezing weg moest voor een gesprek met de nieuwe (eerste
vrouwelijke) minister-president van Australë, Julia
Gillard, die in de periode waarin ik Australië was
dagelijks de voorpagina's van de kranten en de
nieuwsuitzendingen van de tv haalde. Belangrijkste
onderwerp (sic), de immigratiepolitiek van Australië.
Garret hield een verhaal over Obama en de macht van de
VS, waarin hij inging op de verwachting die Obama in
zijn inaugurele reden had gewekt, wat daarvan tot nu is
terecht gekomen en wat er in de toekomst van hem
verwacht mocht worden. Amerika stond bij het aantreden
van Obama voor grote uitdagingen en de verwachtingen
waren hooggespannen: Obama zou een tegengif zijn voor de
arrogantie van Bush. Volgens Garret was Obma in de
wereld een stuk populairder dan de VS als land en zijn
populariteit is in het buitenland hroter dan in eigen
land. Hij is zelfs minder populair dan Ford in de jaren
75/76. De belangrijkste doelstellingen waren om Amerika
weer die plaats in de wereld terug te geven die het
verdient en 'less Iraq, more Afghanistan'.
Kijk je nu naar de huidige situatie in Amerika dan moet je constateren dat 9,3% van de Amerikanen werkloos zijn (15-18% als je de gedeeltelijk werklozen meetelt), dat de EU Amerika de schuld geeft van de economische crisis en dat Europa op dit moment op economisch gebied niet wil uitbreiden. De kritiek op Obama luidt dat hij mooi praat, maar tot weinig prestaties komt, kijk bijvoorbeeld naar zijn optreden met betrekking tot de olieramp van BP.
Voor Obama pleit dat hij inderdaad weggaat uit Irak, dat hij wat doet aan de crisis en de gezondheidszorg en dat hij in ieder geval iets doet aan de klimaatproblemen en aan de geldhervorming op wereldschaal. Maar de focus van Obama ligt duidelijk op het binnenland. Garret denkt dat Obama in 2012 wordt herkozen, maar dan moet de economische situatie geen roet in het eten gooien. Volgesn de Australiër Garret is Obama een pecific president, op wie de haven van Sydney als kind een geweldige indruk maakte. India en Indonesiëziet hij als de nieuwe vriende van Amerika.
Volgens hem hoeft Amerika zich
voorlopig over haar machtspositie in de wereld ook geen
zorgen te naken, China zal pas aan het eind van de jaren
twintig een zeer grote economische macht worden. Als
voorbeeld noemt hij dat op Apple producten weliswaar
staat Made in China, maar ook (en dat is belangrijker)
Designed in California.
Tussen de VS en Rusland bestaan er wel geo-politieke
relaties, maar geen belangrijke economische relaties.
Dat ligt anders voor de relatie met China. Beide landen
hebben elkaar nodig, ook op economisch gebied. Dit
vermindert de kans op militaire conflicten. Maar op dat
terrein zijn zijn ook elkaars rivalen. Er is, aldus
Garret, sprake van een 'conflict management behind
closed doors'.
Zie ook: Shadows of past loom for Obama
New York
Mel Maskin uit New York vertelde over het
geschiedenisonderwijs in Amerika, meer in het bijzonder
over het onderwijs in New York waar hij werkzaam is. Het
Amerikaanse onderwijs kent geen nationaal curriculum,
maar wordt per staat geregeld. Dat wil zeggen dat geldt
voor de 'public school's, 'private schools'doen wat ze
zelf willen. Hij begon met de constatering dat de
belangstelling voor de geschiedenis van Amerika sinds
9/11 sterk is gestegen. Net als in andere landen is ook
in Amerika de inhoud van het curriculum geregeld aan
veranderingen onderhevig. Aanvakelijk stonden de
wortels van de Amerikaanse samenleving centraal
(democratie) en was er veel aandacht voor citizenship
training, met name voor immigranten belangrijk. Later
kwam er (ook) meer aandacht voor de geschiedenis van
Europa in mondiaal perspectief, een geschiedenis van
overwinnaars. Ook in de sixties (met een nieuwe golf van
immigranten) and eighties werd het curriculum vernieuwd.
Maskin stoorde zich duidelijk aan anti-Bush posters in
het lokaal waar hij zijn workshop hield. Voor hem is dat
uitgesloten, een docent mag op deze manier nooit
zijn persoonlijke voorkeuren tonen. Zijn presentatie is
beschikbaar op
Maskin's website.
Historische romans
Een andere workshop die ik bezocht
was die van
Jackie French, die historische jeugdromans
schrijft. In haar boeken laat ze zien dat de mens
een 'overlever'is, die, ook in moelijke omstandigheden,
zoals in tijden van oorlog, tot veel goeds in staat is.
Uitermate enthousiast en gedreven ging zij in op de
inhoud van haar boek over James Cook, 'the goat that
sailed the world', om duidelijk te maken hoe belangrijk
voor haar de historische feiten zijn. Zij is, zoals ze
zelf zegt, geobsedeerd door geschiedenis en daarom moet
alles in haar verhalen kloppen, voor zover het tenminste
mogelijk is de waarheid te achterhalen. Zij kan het dan
ook niet opbrengen te kijken naar historische films,
omdat zij zich stoort aan elke historische fout.
Historische films
Dat
historische fouten in films goed onderwijs niet in de
weg hoeven staan bleek echter uit een workshop van
Robert Paxton
over het gebruik van historische films in
geschiedenislessen. Hij ging in zijn workshop, aan de
hand van een casestudy, in ophet gebruik van historische
films in de klas. Een casestudy afkomstig uit zijn boek
'The past in motion: teaching history with film.
Bezwaren die tegen het gebruik van historische films
worden ingebracht zijn volgens Paxton vooral dat deze
feitelijk teveel onjuistheden bevatten en teveel tijd
vergen. Daarnaast vragen velen zich af wat de leerlingen
ervan leren en is de houding van leerlingen tijdens het
kijken te passief. Als voordelen worden vaak genoemd dat
het kijken naar films de motivatie verhoogt, dat zij het
verleden visualiseren en het verhalende karakter. In de
casestudies die Paxton in zijn boek beschrijft is de
cursus over historische films onderdeel van
medialiteracy. Doelstellingen zijn o.a. het bevorderen
van empathie, het leren herkennen van verschillende
perspectieven, het ontwikkelen van analytische en
interpretatie vaardigheden. Wel moet gewaakt worden voor
het gevaar van 'presentism'.
Boeiendste onderdelen
De meeste indruk maakten evenwel
een
lezing, of eigenlijk meer een college, van John
Hirst over de korte geschiedenis van Europa en een
inspirerende
lezing van education futurist Erica McWilliam.
Copyright: Albert van der Kaap, 2010