Didactische mogelijkheden
PowerPoint
Ergens rond 1555 schilderde Pieter Bruegel (1525/30-1569) het schilderij De val
van Icarus, een schilderij over hybris (overmoed). Door de
manier waarop Bruegel dit thema vorm gaf leent het zich
uitstekend voor een introductie op overgang van de
middeleeuwen naar de Renaissance. In deze les(sen) komt zowel het
teruggrijpen op klassieke literatuur als een verwijzing naar de
nieuwe tijd aan de orde.
In onderstaande beschrijving van een werkwijze betreft een
totaalpakket. Het kan gemakkelijk modulair worden opgesplitst
naargelang de leeftijd van de betrokken leerlingen, de
beschikbare lestijd of de bereidheid van je collega's om
vakoverschrijdend samen te werken.
Er wordt vanuit gegaan dat u de
beschikking heeft over een computer met internetverbinding en
een beamer. U kunt onderstaand stappenplan illustreren aan de
hand van afbeeldingen
(presentatie1 t/m 17)
Meer achtergrond informatie over de schilderijen en het thema
vindt u hier.
Stap 1 Om te
beginnen toont u het
schilderij van
Bruegel zonder toelichting met de vraag: Wat zien jullie op
dit schilderij of waarover gaat dit schilderij.
Stap 2 Vervolgens vergelijkt u de verschillende
versies van het schilderij met elkaar (zie hiervoor het
artikel over het
schilderij). Eventueel kunt u op
ingaan op de
miniatuur van Bening.
Stap 3
Drie
mogelijkheden:
U vertelt het verhaal van Daedalus en Icarus
Leerlingen lezen zelf het verhaal
U laat de leerlingen de prachtig gemaakte, korte film zien over Icarus en Daedalus uit de serie
The Storyteller. Een serie gemaakt door
Jim Henson (de man achter the Muppets) met Michael Gambon in de hoofdrol
Stap 4 U laat de leerlingen aan de hand van
details laten zien dat Bruegel
aan de ene kant het verhaal van Ovidius nauwgezet volgt, maar
aan de andere kant ook bewust afwijkt van Ovidius en wat daar
zijn bedoeling mee was.
In het verhaal van Ovidius
zijn de boer, de herder en de visser
getuigen van de vliegende vader en
zijn zoon:
'Een man die zat te vissen
met een dunnen rieten hengel, een herder leunend op zijn staf,
een boer tegen zijn ploeg zagen hen gaan, verbijsterd, denkend
dat het goden waren die door het luchtruim kunnen vliegen.'
Op Bruegels schilderij echter slaat de
landbouwer helemaal geen acht op het drama dat zich in hun
nabijheid afspeelt.
De visser
merkt blijkbaar al evenmin dat Icarus links van hem in het
water stort. De herder keert Icarus de rug toe en gaapt naar het
'mooi weer' of, voegt Vanroy eraan toe, is het misschien naar de nu verdwenen Daedalus?
Stap 5
U kunt eventueel wat nader ingaan op het schip
op de afbeelding, de karveel. Deze schepen maakten langere
reizen mogelijk. De
Santa Maria van Columbus was bijvoorbeeld een karveel.
Stap 5
Na
het behandelen van het verhaal kunt u met de klas praten over
het thema van deze mythe. De val van Icarus werd in zijn tijd beschouwd als een
parabel ter waarschuwing van hen die in hun dwaasheid, overmoed,
hoogmoed begeren uit te stijgen boven hun rechtmatige plaats in
het leven.
Stap 6
Niet alleen de val van Icarus, maar ook de
toren van Babel heeft
overmoed tot onderwerp. Met dit schilderij kunt u de
leerlingen bovendien mooi de belangstelling in de Renaissance
voor de klassieke oudheid laten zien. Bij de toren van Babel
heeft Bruegel zich duidelijk laten inspireren door het Colosseum.
Op deze pagina staat een foto van
het Colosseum zoals het er nu uitziet en een prent uit de tijd
van Bruegel.
In 1551 of 1552 vertrok Brueghel voor de, onder kunstenaars
gebruikelijke, reis naar Rome. Op grond van schilderijen,
tekeningen en etsen mogen we concluderen naar hij tot en met Sicilië is geweest. In 1553 woonde hij gedurende enige tijd in
Rome, waar hij werkte met de beroemde miniaturist Giulio Clovio,
een kunstenaar die sterk is beïnvloed door Michelangelo en later
leermeester van El Greco.
Van zijn reis naar Italië nam hij talloze schetsen mee, onder andere van het Colosseum die hij later in zijn twee schilderijen van 'De toren
van Babel' zou verwerken. |
Stap 7 (voor wie nog wat dieper op het thema hybris bij Bruegel wil
ingaan)
De ongehoorzaamheid jegens de natuur, de kosmos, God en het
motief van de hybris heeft Bruegel erg beziggehouden of
verontrust. Behalve in
toren van Babel
zien we dit ook terug in het schilderij
Saul, de gevallen
engelen
die tegen God rebelleren en de man die zich onzinnig verdedigt
tegen de triomferende Dood.
Zie ook:
Bruegeljaar 2019.
|