home opdracht opdracht 1 opdracht 2 opdracht 3 opdracht 4


Daedalus en Icarus
 

 
Opdracht 2
 

De docent zal in de les een analyse voordoen van een van de kunstwerken op de site. Analyseer vervolgens het schilderij van Bruegel en kies daarna nog drie andere kunstvoorwerpen van de site en schrijf zelf een analyse. In jullie analyse moet je aandacht besteden aan de volgende aspecten: 

Welke scène/fase/aspect van het Daedalus-verhaal wordt hier weergegeven?

 

 

 

 

Ga na of een van de volgende aspecten een belangrijke rol speelt. Zo ja, beschrijf op welke manier:
  • Hoogmoed van de zichzelf overschattende mens
  • Streven naar het voor de mens onbereikbare
  • Symbool van de kunstenaar die worstelt met zijn kunst
  • Streven naar vooruitgang en nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen

Dit zou je kunnen beschouwen als een soort 'algemeen etiket' dat je boven het kunstwerk kunt plakken.

N.B. Soms kunnen meerdere aspecten tegelijkertijd aanwezig zijn!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daedalus c.q. Icarus hebben bij kunstenaars uit latere tijden afwisselend model gestaan voor: 
  • De jonge mens die denkt de waarschuwingen van zijn ouders in de wind te kunnen slaan,
  • De jonge mens die bewust te ver wil gaan, juist niet de middenweg volgt, maar willens en wetens de grenzen overschrijdt,
  • De mens die denkt dat hij de zin van zijn bestaan door heeft,
  • De wetenschapper die denkt dat hij de natuur naar zijn hand kan zetten,
  • De kunstenaar die zich los probeert te maken van het aardse en bekrompene, de de hemel bestormt, maar wiens streven rampzalig eindigt,
  • De tragische, dalende held die het allerhoogste *bv. een onbereikbare liefde) nooit kan bereiken, maar er wel naar streeft (een typische romantische opvatting),
  • De geniale ambachtsman, uitvinder, constructeur en architect die door hard werken naar wetenschappelijke vooruitgang streeft 

Dit is als het ware een uitwerking van de vorige vraag: op welke manier (door wat uit te beelden) heeft de kunstenaar het 'algemene etiket'  verder uitgewerkt? Voorbeeld:

'De overmoedige jongeling die bewust te ver wilde gaan, juist niet de middenweg volgde, maar bewust de grenzen overschreed'zou heel goed een uitwerking kunnen zijn van het thema 'Hoogmoed van de jonge mens die denkt dat hij de waarschuwingen van zijn ouders in de wind kan slaan.'Dit is geen gemakkelijke opgave en een eenduidig antwoord zal niet in alle gevallen mogelijk zijn. ook zou het kunnen dat meer dan één thema van toepassing is; geef dan aan op welke manier dat in het door jou gekozen kunstwerk het geval is.

Als je zelf een andere mogelijkheid dan de genoemde zeven ontdekt, is het natuurlijk interessant om dat te vermelden.

Vraag je af of de kunstenaar afwijkt van het verhaal zoals je dat kent van Ovidius en/of Apollodorus en Hyginus. Als dit het geval is, moet je deze afwijking beschrijven.
Vraag je af of de kunstenaar met zijn/haar werk een speciale bedoeling heeft gehad (moraal?). Deze vraag is niet altijd te beantwoorden; zo ja, dan uiteraard beschrijven.  
Probeer te achterhalen uit welke (stijl)periode het kunstwerk afkomstig is. (klik hier voor sites over kunststijlen)

 

 

 

 

Kies de drie kunstwerken elk uit een andere van de volgende periodes werk:
  • Oudheid
  • 16e eeuw
  • 17e eeuw
  • 18e eeuw
  • 19e eeuw
  • 20e eeuw
Maak het verslag met z'n tweeën.
Het verslag moet ongeveer een tot twee pagina's A4 (lettergrootte 12) zijn, exclusief de afbeeldingen

 

 

Geef van elk kunstwerk - voorzover mogelijk - aan:
  • De maker
  • De ontstaansperiode
  • De titel

Opdracht 3