Geschiedenis Startpagina
Eind 2007 nam (oud)collega Ko Allewijn de
geschiedenis startpagina onder zijn hoede en vernieuwde
deze grondig. Ook voegde hij er een aantal subpagina's
aan toe:
geschiedenis in kaart,
Nederland, een
pagina voor het onderwijs en een
pagina over locale geschiedenis en heemkunde.
De
opstand
Aya Peters maakte voor
Young Home Academy een luistercollege voor
leerlingen van 10-15 jaar over de
Opstand. Het college bestaat uit zes delen:
-
Het begin van Nederland
-
Gerommel in de kerk
-
Het eerste
wapengekletter
-
De tirannie verdrijven
-
De Republiek, een vreemde eend in de bijt
-
Eindelijk, eigen baas
Tijdvak toetsen
Onlangs zijn er weer drie toetsen (van collega Johan
Steenbergen) aan de
toetsenbank toegevoegd. Toetsen van andere collega's
blijven uiteraard zeer welkom!
Amsterdam
Wim Niemeijer (Histotheek)
attendeerde mij op een prachtige serie die Herman Beliën voor AT5 maakte over de
canon van Amsterdam en die
online te zien is. Volgens hem goed bruikbaar voor het nieuwe
examenonderwerp.
Tip: Klik met de rechtermuisknop op "Bekijk video" en kies voor "Koppeling in
nieuw venster openen". Op deze manier kan de clip in groot formaat worden
bekeken.
Damals in der DDR
De aflevering van In Europa op 25 januari was gewijd aan de bouw van de muur.
Tijdens een bezoekje aan de website van dit programma stuitte ik op een
interessante site
Damals in de DDR.Deze website begeleidde de gelijknamige tv-serie die in
Duitsland ook op DVD is uitgebracht in een versie speciaal voor het onderwijs.
Geschiedenis en Kunst Algemeen
De
kunst voor de massa en
Entartete Kunst zijn twee webquests die betrekking hebben op de relatie
politiek en kunst in totalitaire staten. De eerste op de relatie tussen politiek
en constructivisme in de Sovjey-Unie, de tweede uiteraard op de relatie tussen
kunst en politiek ten tijde van het natuionaal-socialisme.
Presentatie Indische collectie NIOD
Vanaf 22 januari 2008 is de geheel nieuw toegankelijk gemaakte Indische
collectie van het Nederlands Instituut voor
Oorlogsdocumentatie (NIOD) online beschikbaar. Vanachter de computer thuis of op
de werkplek is de waardevolle collectie doorzoekbaar en zijn de originele
stukken voor iedereen in de studiezaal van het NIOD raadpleegbaar.
Leraar 24
Leraar24.
een initiatief van Kennisnet, Ruud de Moorcentrum (Open Universiteit), SBL en
Teleac/NOT, is een online platform van, voor en door leraren, bedoeld om u te
ondersteunen bij het uitoefenen van uw beroep. Met Leraar24 kunt u zich op elk
moment van de dag efficiënt en kosteloos informeren en verder groeien in uw vak.
In de dagelijkse praktijk kunt u tegen vraagstukken
aanlopen waarover u graag meer wilt weten. Of waarover u
misschien wel met collega-leraren ervaringen wilt
uitwisselen, maar uw tijd is beperkt. Dan kunt u hier
terecht. Leraar24 is als het ware een online
gereedschapskist vol praktische oplossingen en
voorbeelden die u direct in uw dagelijkse onderwijs kunt
toepassen. U raadpleegt Leraar24 waar en wanneer het u
uitkomt; 24 uur per dag.
Leermiddelenplein
Digin is een gartis online tool voor
informatievaardigheden. Leerlingen kunnen deze tool
gebruiken bij het maken van werkstukken en het doen van
onderzoek.
Jaargang 8, nummer 105, februari 2009
Eerdere edities in deze jaargang
Copyright: Albert van der Kaap, 2009
Presentatie Indische collectie NIOD
Vanaf 22 januari 2008 is de geheel nieuw toegankelijk gemaakte
Indische
collectie van het Nederlands Instituut voor
Oorlogsdocumentatie (NIOD) online beschikbaar. Vanachter de computer thuis of op
de werkplek is de waardevolle collectie doorzoekbaar en zijn de originele
stukken voor iedereen in de studiezaal van het NIOD raadpleegbaar
Lestips
Graag neem ik een tweetal lestips over uit de
nieuwsbrief van Malmberg. De eerste betreft een
praktische opdracht over de twintigste eeuw, waarin
o.a. gebruik wordt gemaakt van audiofragmenten. De
tweede tip is een opdracht met als titel
geen vrede met oorlog.
Oproep van het LAKS
Tijdens de examens beheert het LAKS de eindexamenklachtenlijn. Een klein deel
van de klachten gaat over de vakinhoud. De vakinhoudelijk kennis is door het
LAKS wat lastiger te behandelen en daar gaat dit verzoek dan ook over.
De volledige klachtenlijn wordt door scholieren georganiseerd en uitgevoerd.
Uiteraard met wat ondersteuning. maar vakinhoudelijk is die ondersteuning er
eigenlijk niet. Namens het LAKS wil ik vragen of er docenten zijn die het
LAKS tijdens de examenperiode bij inhoudelijke vragen willen helpen?
Het is niet nodig om aanwezig te zijn bij de klachtenlijn. Het LAKS zal
telefonisch contact zoeken als er een vakinhoudelijke vraag of probleem is. Met
de ervaring van de afgelopen jaren verwachten we dat er per examen slechts
een enkele vakinhoudelijke vraag zal zijn waarbij ondersteuning nodig is.
Het is zeker niet de bedoeling dat het veel werk zal worden en uw hulp zal
alleen gevraagd worden als dat echt nodig is.
Zou u ons willen helpen, stuur me dan even een mailtje. Ik zal voor de
mei-vakantie contact met u opnemen om te bekijken hoe we, indien nodig contact
kunnen leggen.
Mocht u tijdens de examens toch even langs willen komen, dan bent u natuurlijk
ook welkom. Vooral de eerste week van de examens is dit een leuke ervaring.
Waarschijnlijk zal het LAKS tijdens de examenperiode in Hilversum zitten.
Bij voorbaat dank, Sjoerd Huyg
Mijn kinderen lagen dubbel van het lachen. Niet om deze
film, want die is te slecht voor woorden, maar om een
review van de film. Noah Antwiler geeft
commentaar bij fragmenten van deze prehistorische,
posthistorische film uit de keuken van de
Italiaanse B-film. Leuk voor een laatste les.
Onderwijsconferentie
De Atlantische Commissie organiseert op vrijdag 27 maart
een onderwijsconferentie met als thema: Het Hudson jaar:
400 jaar Nederland – Amerika.
In 2009 is het 400 jaar geleden dat Henry Hudson de
Amsterdamse haven uitvoer met het VOC-schip ‘De Halve
Maen’. Het doel van zijn reis was het vinden van een
snellere route naar Indië. Maar in plaats daarvan
ontdekte hij het eiland ‘Manathan’. Kort daarna werd op
deze grond de Nederlandse stad Nieuw Amsterdam gesticht.
Ondanks het feit dat de Nederlanders in 1664 Nieuw
Amsterdam moesten afstaan aan Engeland, hebben de
Nederlandse kolonisten hun eigen stempel achtergelaten
op de stad, die nu bekend staat als New York.
In het ochtendgedeelte zullen een viertal sprekers het
thema vanuit verschillende invalshoeken bespreken. Zo
wordt er ingegaan op de geschiedenis van de Nederlandse
kolonie en de beeldvorming in Nederland over Amerika.
Het middaggedeelte bestaat uit een keuzeprogramma met
workshops. Deze zijn meer praktisch van aard en gericht
op (didactische) toepassing in het onderwijs.
De deelnamekosten bedragen € 80 per persoon (dit is
inclusief lunch en borrel na afloop). Komt u met een
collega, dan betaalt u samen € 150.
Op vertoon van een geldige collegekaart betalen
(voltijd)studenten slechts € 20.
Voor meer informatie en aanmeldingen, zie de website:
www.atlantischecommissie.nl